شناسهٔ خبر: 142375 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

تدوین سناریوهای مقابله با بدعهدی‌های امریکا

قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از تدوین سناریوهای مقابله با بدعهدی‌های امریکا در قبال توافق هسته‌ای در هیات عالی نظارت بر برجام خبر داد.

به گزارش «نماینده»، بهرام قاسمی با اشاره به پایان مهلت بررسی های برجام در کنگره امریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با هر وضعیتی در قبال عملی نشدن تعهدات امریکا در برجام و ادامه کارشکنی ها و بدعهدی های واشنگتن در این زمینه آمادگی کامل دارد.

وی نحوه روند بررسی برجام در کنگره امریکا را از مسائل داخلی این کشور دانست و افزود: آن چه برای ما اهمیت دارد پایبندی دولت امریکا به برجام است که باید تعهداتش را بهنگام و در زمان لازم انجام دهد و از کارشکنی ها، تخطی ها و بدعهدی هایش دست بردارد.

قاسمی اضافه کرد: ما این موضوع را پیگیری می کنیم و آن چه اهمیت دارد ادای تعهدات دولت امریکاست. آن چه جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان و به ویژه دیگر شرکای حاضر در مذاکرات هسته ای از امریکا انتظار دارند اجرای تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته ای است.

وی درباره میزان آمادگی کشورمان به ویژه تدابیر هیات عالی نظارت بر برجام برای مقابله با اقدام احتمالی امریکا در خروج از توافق هسته ای گفت: در صورت عملی نشدن تعهدات آمریکا و ادامه کارشکنی ها و بدعهدی های این کشور، برای هر وضعیتی آمادگی کاملی داریم و برنامه ها و سناریوهای متناسب را تدوین کرده ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این موضوع در هیات عالی نظارت بر برجام بررسی و برنامه ها و سناریوهای لازم تدوین شده است که در زمان لازم و در صورت نیاز این هیات، موضوعات و مواضعش را به طور شفاف و علنی مطرح خواهد کرد و اقداماتی را که در قبال وضع نابهنجاری که از جانب امریکا ایجاد می شود اعلام می کند.

رئیس جمهور امریکا ۲۱ مهر در سخنانی رسماً از تأیید اعلام پایبندی کشورمان به توافق هسته‌ای سرباز زد و این کار را به عهده کنگره گذاشت تا در فرصتی دو ماهه درباره اعمال شدن یا نشدن تحریم‌های تعلیق‌شده ایران تصمیم‌گیری کند. این مهلت ۲۱ آذر پایان یافت.

وزیر خارجه آمریکا دیروز بار دیگر با ادعای این که برجام نواقص و ایراداتی دارد که باید برطرف شوند اظهار داشت: واشنگتن در حال رایزنی با متحدان خود برای اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران است.

نظر شما