شناسهٔ خبر: 142373 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نیکزاد: با ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان وصولی مسکن مهر چه کرده‌اید؟

نیکزاد وزیر سابق راه با طرح پرسش‌هایی از مسئولان دولت دوازدهم بر ارائه اطلاعات غلط مسکن مهر به رییس‌جمهوری تاکید کرد وگفت:‌ نقدینگی در ۵ سال اخیر به ۱۳۵۰۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته،آقای روحانی بفرمایید این نقدینگی کجا هزینه شده در تولید مسکن یا کشاورزی؟

به گزارش «نماینده»، رییس‌جمهوری سه روز پیش در زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس با اشاره به ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم گفته بود:‌ «این کار اشتباه بود چون پایه پولی را تا ۴۰ درصد افزایش داد و باعث ایجاد تورم ۴۰ درصدی شد. برای ساخت مسکن مهر از بانک مرکزی استقراض شد. مهم این نیست که پایه سازه‌های مسکن مهر شل یا سفت است،  مهم  این است که از جیب فقرا پول برداشته  و مسکن مهر ساخته شد.»

علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به‌طور مفصل پاسخ انتقادات رییس‌جمهوری به مسکن مهر را داد. نیکزاد خطاب به روحانی تاکید کرد؛

«بفرمایید با حداقل ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان اقساط وصول شده مسکن مهر چه کرده اید؟ اگر مسکن پول نمی خواهد در عرض ۵ سال چند تا مسکن ساخته اید؟   متاسفم برای کسانی که اقساط مسکن مهر را از مردم وصول می کنند بجای پرداخت به بانک مرکزی استمهال ۱۰ ساله می گیرند و امورات صندوق یکم  و صندوق جوانان و غیره را با اقساط جمع شده مسکن مهر انجام می دهند و آنگاه عوض شکرگزاری نعمت مسکن مهر به مسکن مهر فحش می دهند آیا در روز قیامت جواب خدا را می توانند بدهند؟ بعید است! چون در حق مردم نیازمند به مسکن با این کارهایشان ظلم کرده اند؟

در سال ۱۳۸۴ دولتی با رای مردم با شعار مهرورزی عدالت گستری خدمت بی منت رشد و توسعه مادی و معنوی کشور توسط مردم با هزار امید به مسئولیت رسید و ادای این مسئولیت عظیم بود و سنگین.

 همزمان با شروع کار دولت نهم در بخش مسکن ملاحظه گردید که کشور ایران بالغ بر ۷۰ میلیون نفر جمعیت در قالب ۱۷.۵ میلیون خانوار و ۱۶ میلیون واحد مسکن مواجه است یعنی در بدو استقرار دولت آمار رسمی بیانگر کسر یک و نیم میلیون واحد مسکونی نسبت به خانوار موجود کشور اعم از روستایی و شهری بود از طرفی دولت در کنار این کسری مسکن با ۳ میلیون خانوار مستاجر در شهر و روستا را در آمار داشت و این موضوع سبب مطالعه سیاست های مسکن در گذشته ایران اسلامی و بررسی نحوه مساعدت و راهبری دولتها در باب مسکن دنیا برای خانه دار کردن خانوارها بالاخص کم درآمد و متوسط درآمد را سبب گردید. بر خلاف ادعا بعضی از افراد که احتمالاً مطلع نیستند با مطالعه حداقل دو ساله لایحه ای برای قانون شدن بنام ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به مجلس محترم شورای اسلامی ارائه گردید و در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید محتوای این قانون بیانگر امکان واگذاری زمین رایگان به افراد واجد شرایط (افرادی که خانوار آنان از دولت اسلامی زمین و آپارتمان و وام یارانه دار نگرفته باشند) تسهیلات ارزان قیمت و آنچه امکان مساعدت توسط دولت در کاهش هزینه های تمام شده مسکن صرفا برای افراد واجد شرایط می باشد.

دولت نهم تصمیم بر اقدام کارشناسی و انقلابی بالاخص در موضوع مقاوم سازی و نوسازی مسکن روستایی گرفت و طبق ماده ۱۱ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن سالانه باید دویست هزار واحد مسکن روستایی نوسازی شود (البته این قانون هنوز جاری است ولی اجرا نمی شود).

وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که "مسکن و ساختمان لکوموتیو اقتصاد است و حرکت و رونق مسکن سبب فعال شدن حداقل ۱۳۴ رشته صنعتی می شود، تاکید کرده است: «با هر یکصد متر مربع ساختمان دو و نیم شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. و از طرفی نیاز به ارز بری در حداقل ممکن می باشد جزء چند قلم که به انگشتان دست هم نمی رسد در کل احداث ساختمان نیاز به ارزبری نمی باشد. و فعالیت در عرصه مسکن و ساختمان سبب پشتیبانی جدی از کارخانجات سیمان فولاد سنگ کاشی سرامیک کابل سیم و غیره می گردد بنابراین دولت نهم تصمیم بر ساخت مسکن توسط مردم و با رعایت قوانین و مقررات شهر سازی و معماری و شهرداریها گرفته شد و حتی یک متر مربع ساختمان در کل دولت نهم و دهم بدون اخذ پروانه و جواز ساخت از شهرداریها و بدون نظارت نظام مهندسی استان ها و نظام مهندسی روستایی در روستا ها اتفاق نیافتاد پس با مطالعه کارشناسی و تجربیات دولتهای گذشته ایران و اقدامات انجام یافته در دنیا موضوع پروژه ملی و عدالت گسترانه مسکن مهر شکل گرفت و مقرر شد که مسکن توسط مردم و با نظارت راهبری نظام مهندسی و شهرداریها و انبوه سازان و پیمانکاران و جامعه فنی مهندسی شکل بگیرید.

 در دولت نهم و دهم بالغ بر ۲.۱۲۰.۰۰۰ واحد مسکن مهر روستایی شروع و تا آخر دولت دهم ۱.۶۰۰.۰۰۰ واحد مسکن روستایی افتتاح و به بهره برداری رسید جمع شدن کپرنشینی جنوب کرمان و بازسازی زلزله ورزقان آذربایجان شرقی و سایر زلزله ها در آن ایام اتفاق افتاد و این موضوع اثراش و نتیجه اش و برکت اش این بود که بعد از این مقاوم سازی ها بود که در کشور در زلزله ها حتی تا مقیاس ۶ ریشتر که قبلاً تلفات زیادی را کشور و جامعه عزیز ایران اسلامی متحمل می شد  نداشته باشیم ولی هنوز هم تا سه میلیون واحد مسکن روستایی است که متاسفانه مقاوم نیستند و نمونه آن را در زلزله غمبار کرمانشاه شاهد بودیم و از طرفی بالغ بر ۵۱۰.۰۰۰ واحد مسکن روستایی با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت یازدهم گردید و از لحاظ مالی هم برای هر خانوار ایرانی که در روستا زندگی می کنند.

در اول دولت نهم ۵میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت، با سود ۵ درصد و در آخر دولت دهم به ۱۲ میلیون تومان رسید بنابراین ۵ میلیارد دلار معادل ۲۰.۰۰۰ میلیارد تومان برای ۲.۲۱۰.۰۰۰ واحد مسکن روستایی و بالغ بر ۸.۵ میلیون ایرانی که در روستاها زندگی می کنند پرداخت گردید آیا کار ارزشمند و انقلابی و عدالت گسترانه  و کارشناسی نیست؟ در کنار این موضوع دلبستگی روستائیان به محل زندگی شان و در کنار آن ماندگاری افراد در روستا و اشتغال و پشتیبانی از ۱۳۴ رشته صنعتی و از همه مهم تر ایمن سازی و مقاوم سازی در مقابل سوانح طبیعی کار ماندگاری است که در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است و این کار در تاریخ ایران بی بدیل و بی سابقه بوده است.

 در مسکن شهری از ۲.۱۸۰.۰۰۰ واحد که ۱.۱۸۰.۰۰۰ واحد در دولت نهم و دهم افتتاح و به بهره برداری رسید و آنچه افتتاح شد همگی دارای آب و برق و آنجاهایی که شبکه گاز وجود داشت دارای انشعاب گاز بودند و ۱.۰۰۰.۰۰۰ واحد مسکن باقی با پیشرفت ۷۰ درصد به دولت یازدهم تحویل گردید که متاسفانه علیرغم شعارهای داده شده و حتی قول رئیس محترم دولت یازدهم که بیان کردند تا پایان دولت یازدهم پرونده مسکن مهر با افتتاح همه واحد ها بسته خواهد شد که هیچ وقت این اتفاق نه افتاد و مورد بی مهری قرار گرفت.

خوب است بدانیم که ۲.۱۲۰.۰۰۰ واحد بالغ بر ۸۴۵.۰۰۰ واحد در ایران بصورت خود مالک (خانوار واجد شرایط خودشان مالک زمین بودند و از دولت فقط دنبال اخذ تسهیلات  بودند که این کار ارزشمندی بود و در کشور شکل گرفت) ۲۶۰.۰۰۰ واحد در بافت فرسوده که آن هم مردم دارای زمین و ساختمان دربافت فرسوده بودند و صرفاً جهت نوسازی تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به این افراد پرداخت گردید و ۶۵۰.۰۰۰ واحد را تعاونی های مسکن در سرتاسر کشور متولی و دولت زمین و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این عزیزان واحد شرایط قرار داد و ۳۵۰.۰۰۰ واحد هم در ۱۷ شهر جدید با نظارت وزارت راه و شهرسازی و بصورت سه جانبه با قرارداد بین بانک مسکن و انبوه سازان و پیمانکاران اتفاق افتاد.

لازم به توضیح است که بافت فرسوده و خود مالک ها صرفاً دنبال تسهیلات بودند و همه امور توسط خود مردم انجام گرفته است و تعاونی مسکن کارگری و کارمندی و شغل آزاد و غیره هم تکلیف مشخص است بنابراین در پرونده مسکن مهر صرفاً در کشور در عرض ۵ سال گذشته موضوع تکمیل ۳۵۰.۰۰۰ واحد در شهرهای جدید می باشد که سیاسیون این چنین موضوع مهم و پروژه ملی مسکن مهر را مورد تاخت و تاز قرار داده اند.

پس ۴.۳۰۰.۰۰۰ واحد مسکن شهری و روستایی به استناد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن با رعایت قوانین شهرسازی و معماری و با اخذ جواز ساخت از شهرداریها و با نظارت نظام مهندسی و تعامل جهت تخفیف در امر مالیات و بیمه و سایر مباحث جهت کاهش قیمت تمام شده برای خانوارهای واجد شرایط اقدام گردیده است و برکت مسکن مهر رضایت مندی افراد که باور بر خانه دار شدن در عمرشان را نداشتند و از طرفی اشتغال و پشتیبانی از ۱۳۴ رشته صنعتی و رضایت مندی از عملکرد نظام و دولت و برای اولین بار در تاریخ در سرشماری ۱۳۹۰ تعداد مسکن موجود کشور از تعداد خانوار موجود برخلاف آمار سال ۱۳۸۵ پیشی گرفته و ۲۱.۲ میلیون خانوار در کشور در مقابل ۲۱.۶ میلیون واحد مسکن شکل گرفت که معنی این حرف این است که صرف نظر از مالکیت تعداد واحد مسکونی ۴۰۰.۰۰۰ واحد از تعداد خانوار بیشتر می باشد. از طرفی متولیان مسکن بجای کار و تلاش و امید و نشاط و اشتغال حرف های می زنند که مبنا علمی ندارد.

می گویند مسکن مهر سبب افزایش نقدینگی و تورم شده است اگر بررسی دقیق و آماری داشته باشیم نقدینگی در دولت جناب آقای  هاشمی رفسنجانی از ۱۸۸۰ میلیارد تومان به ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی ۷.۲ برابر شده است.

در دولت خاتمی از ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان به ۹۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید  یعنی ۶.۸ برابر شده است.

در دولت جناب آقای احمدی نژاد از ۹۲۰۰۰ به ۴۹۲۰۰۰ میلیارد تومان  رسید یعنی ۵.۳ برابر شده است.

بنابراین پائین ترین رشد نقدینگی در دولت های آقای احمدی نژاد بوده است.

بالاترین تورم و رشد نقدینگی در دولت های آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی دولت نهم و دهم در ادامه با بیان "الان نقدینگی از ۴۹۲.۰۰۰ میلیارد تومان شروع دولت یازدهم به ۱.۳۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است این نقدینگی کجا هزینه شده است؟ در مسکن در صنعت در تولید هزینه نشده است. پس باید سوال کرد پس این همه نقدینگی بابت چیست؟ از مسئولان دولت دوازدهم پرسیده است: «چرا نقدینگی افزایش یافته ولی تورم به ظاهر در آمار کاهش یافته است پس فرمول علمی رشد نقدینگی سبب تورم می شود را چگونه باید حل کرد؟»

نیکزاد تاکید کرده است:‌ «از ۴.۳۰۰.۰۰۰ واحد مسکن شهری روستایی فقط ۳۵۰.۰۰۰ واحد در شهرهای جدید با ورود دولت در عرض هشت سال در ۱۷ شهر جدید در حال ساخت است. بقیه واحدها توسط خود مالکان و بافت فرسوده و تعاونی های مسکن و در روستاها ساخته شده است دولت فعلی بجای حل مشکل مردم و ساخت و تکمیل حداکثر ۳۵۰.۰۰۰ واحد با پیشرفت قابل توجه از اول استقرار فرافکنی نموده است.

می گویند مکان یابی مناسب نبوده است از ۱۷ شهر جدید کشور در دولت نهم و دهم فقط شهر جدید سهند در تبریز جانمایی در دولت دهم اتفاق افتاده است. و الان زندگی با امکانات تاسیسات روبنایی و زیربنایی در این شهر جدید در جریان است اما باید بدانیم کسانی که مسئول بخش هستند مکان یابی سایر شهرها در زمان خود شان انجام گرفته است و همه تاریخچه شهرهای جدید پرند و پردیس و هشتگرد و علوی و بنیالود و غیره را می دانند. خودشان جانمایی و مکان یابی را تصویب کرده اند اما متاسفانه الان قبول ندارند.

می گویند تاسیسات زیر بنایی و روبنایی ندارد؛

تاسیسات زیر بنایی از ۴.۳۰۰.۰۰۰ واحد فقط ۱.۱۰۰.۰۰۰ واحد مربوط به شهرهای جدید و تعاونی های مسکن می باشد. باید با پیگیری ویژه دولت حل می شد اگر دولت قادر نیست آب و برق و گاز یک میلیون واحد را تامین نمائید جای بسی تاسف است پس چگونه در دولت قبلی همه افتتاح های شهری روستایی بالغ بر ۲.۸۰۰.۰۰۰ واحد به بهره برداری رسید  و تاسیسات زیربنایی هم تامین گردید.

اگر در بحث تأسیسات روبنایی مشکل دارند چرا زمین های مسکن مهر را در قانون بودجه ۹۶ بالغ بر ۵.۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان افزایش سرمایه به بانک مسکن می دهند ولی حاضر نیستند از همان زمین سایت های مسکن مهر برای ساخت کلانتری، درمانگاه  و آماده سازی و پارک و مدرسه و مسجد استفاده کنند اگر واقعا دارایی ندارند چگونه متوالیان امر بالغ بر ۶۰،۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی در سایت های مسکن مهر تعریف کرده اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

می گویند مسکن مهر سبب ورشکسته شدن بانک مسکن گردیده است؟

اولاً این حرف را وزیر اقتصاد دولت یازدهم هم رد کرد ثانیاً چگونه است وصول اقساط تسهیلات مسکن مهر که تاکنون از ۱۵،۰۰۰ میلیار تومان گذشته است  وصول و بجای واریز به بانک مرکزی استمهال می گیرند و پشتیبانی صندوق یکم و وام خرید مسکن اولی ها و غیره قرار می دهند ولی حاضر نیستند وام را حداقل در واحد های باقیمانده به ۴۰ میلیون تومان برسانند و موضوع مسکن مهر را که با امید فراوان شروع شده بود بر کام مردم تلخ نمایند.

وزیر سابق راه و شهرسازی نقبی هم به اظهارات چند سال عباس آخوندی وزیر کنوی راه و شهرسازی در رابطه با ورشکسته خواندن بانک مسکن زده و گفته است؛

«اگر مسکن مهر سبب ورشکسته شدن بانک مسکن گردیده است چگونه است بانک مسکن به بنگاه سوم اقتصادی در بین بانک ها تبدیل شده، چگونه است همکاران شریف ام در بانک مسکن کار جهادی و ویژه در امر اسکان ۱۶ میلیون نفر ایرانی در قالب ۴،۳۰۰،۰۰۰ واحد مسکن مهر روستایی و شهری را در دولت نهم و دهم را انجام داده اند ولی از اول استقرار دولت یازدهم با بی مهری تمام این پروژه ملی را به تعطیلی کشاندند.

هر دولت و تشکیلات حقوقی که برای عمران و آبادانی و رفع مشکل مردم تلاش کند ما قبول داریم و ارج می نهیم مسکن لوکوموتیو اقتصاد است و نقش به سزا در شکوفایی اقتصاد دارد.

از طرفی انقلاب اسلامی ما حامی محرومان و اقشار کم درآمد و متوسط درآمد است دولت یازدهم در بدو استقرار با نهایت تاسف بجای حمایت از بالاترین دارایی یک خانوار متوسط و کم درآمد یعنی تامین مسکن و تحویل مسکن های مهر باقیمانده شعار مسکن اجتماعی را مطرح کرد و از موضع بالا با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی مطالعه شده و امتحان پس داده در کشورهای خارجی و بالاخص اروپایی است اما بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از دولت یازدهم و دوازدهم ما هنوز این طرح را عملیاتی ندیدیم و حتی اگر به اندازه انگشتان دست مسکن اجتماعی ساخته شده است باید به مردم عزیزمان اعلام نمایند در ضمن هر چه فکر کردم تفاوت مسکن اجتماعی و مسکن مهر که در تامین زمین و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و اخذ تخفیفات لازم از مبادی دولتی و غیر دولتی صرفاً جهت کاهش قیمت تمام شده مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط درآمد واجد شرایط می باشد مشترک هستند اما ما دعوای اسم نداریم دولت یازدهم و دوازدهم مسکن را برای افراد مذکور تامین نمایند هر چه دولت می خواهد برای آن اسم بگذارد بنابراین بنظرم دولت نتوانست طرح مسکن اجتماعی را عملیاتی کند نتواست در بافت فرسوده حضور یابد نتوانست سالانه دویست هزار مسکن روستایی مقاوم و نوسازی  بکند نتوانست در حاشیه نشین شهرها اثر گذار باشد نتوانست شعار دولت یازدهم که معماری ایرانی و اسلامی را قرار بود ترویج و مبلغ و اقدام جدی جهت تغییر سیمای شهری و بصری انجام دهد به نتیجه برسانند و نتوانست سیاست های پولی و تحریک طرف تقاضا که مد نظر شان هست انجام دهند اگر هم کار جزئی انجام شده است به برکت وصول اقساط مسکن مهر بوده است.

اگر واقعاً به گفته شان ایمان دارند و ساخت مسکن پول نمی خواهد و بدون پول می توانید مسکن بسازید چرا در عرض ۵ سال که از دولت می گذرد مسکن را برای مردم نیازمند که کمرشان زیر بار اجاره‌بها خم می شود نه ساخته اید؟ اگر ساخته اید چرا به مردم گزارشی نمی دهید؟

اگر واقعاً در ۷۲.۰۰۰ هکتار بافت فرسوده و کهنه اقداماتی را انجام داده اید چرا اطلاع رسانی نمی کنید؟ چرا افتتاح نمی کنید؟

آیا زمان آن نرسیده است که به اصطلاح مدیریت بی پول که فرمودید آمار و ارقام عملکرد ۵ ساله را به مردم در مورد تعداد مسکن های احداث شده داده شود؟

اما بنظرم و باز تاکید می کنم در مورد مسکن مهر اطلاعات غلط به رئیس جمهور می دهند؟ چون از ۴.۳۰۰.۰۰۰ واحد مسکن شهری و روستایی فقط ۳۵۰.۰۰۰ واحد در شهرهای جدید ساخته شده است الباقی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵.۰۰۰ نفر و خود مالک (زمین متعلق به مردم بوده است) و بافت فرسوده احداث گردیده است بنابراین دولت بجای تکمیل و افتتاح ۳۵۰.۰۰۰ واحد نیمه تمام فرافکنی نکند.

آقای رئیس جمهور نقدینگی بالغ بر ۸۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان در دولت جنابعالی که از ۴۹۲.۰۰۰ میلیارد تومان اول دولت تان به ۱.۳۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان امروز رسیده است لااقل بفرمائید این نقدینگی کجا هزینه شده است در تولید در مسکن در کشاورزی کجا؟

اما اگر ۱۰ میلیارد دلار در عرض هشت سال به مسکن ۱۶ میلیون ایرانی عزیز در شهر و روستا تسهیلات داده شده است از اول دولت یازدهم تا الان قسط اش را جمع می کنید و پول تمام شده برای بانک مسکن دو درصد می باشد امورات تان را با تسهیلات جمع  شده مسکن مهر می گذرانید؟ انصاف خوب است.

نظر شما