شناسهٔ خبر: 142365 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ترکمن:

اعتبار 3500 میلیاردی برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته/ واریز سهم دولت به صندوق ذخیره

الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش جزئیات بودجه آموزش و پرورش در لایحه سال 97 را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، به اعلام جزئیات بودجه آموزش و پرورش در سال 97 پرداخت و اظهار کرد: برای سال آینده منابع عمومی 6.1 درصد و بودجه عمومی کشور 6.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد حال آنکه رشد هزینه‌ها در کلان کشور 9 درصد است.

برداشت 3520 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

وی افزود: در همین چارچوب، اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه از چند ویژگی برخوردار شده است و چهار تبصره مرتبط داریم که بسیار کمک کننده است. منابع اولیه بودجه ثابت و مشخص‌اند و تبصره‌ها عمدتا منابع ثانویه هستند که می‌توانند راهگشا باشند. یک مورد بند "و" تبصره 4 است که به استناد آن یک میلیارد دلار (معادل 3520 میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان فرهنگی برداشت می‌شود و یکی از دغدغه‌های اصلی ما در زمینه تامین منابع پاداش پایان خدمت از این طریق برطرف می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بند "ب" تبصره 9 لایحه بودجه گفت: به استناد این تبصره نیز کلیه منابع و درآمدهای آموزش و پرورش در ستاد و در استان‌ها به صورت اختصاصی تلقی می‌شود، به این معنا که هر منبعی وصول کنیم جزو درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش است و عینا به آموزش و پرورش بر می‌گردد. قبلا اینگونه نبود، یکسری منابع ما عمومی بود که با مکانیسم معینی به خزانه می‌رفت و درصدی از آن به آموزش و پرورش برمی‌گشت.

الهیار ادامه داد: مورد سوم بند " ه" تبصره 9 است که به تغییر کاربری املاک و فضاهای مازاد و تبدیل به احسن آنها اشاره دارد. امسال هم این قانون اجرا شد و برای سال آینده ابقاء شده است. ممکن است فضایی داشته باشیم که مازاد تلقی شود، از این طریق می‌توانیم آن فضا را در جهت بهبود وضعیت آموزشی تغییر کاربری دهیم. وزارتخانه همه جا به دنبال تقویت بنیان‌های آموزشی و پرورشی است.

وی همچنین درباره بند "ح" تبصره 9 گفت: در این بند نیز ادارات آموزش و پرورش کل استان ها از پرداخت یک درصد سهم پژوهش و اجرای بند "ب" ماده 64 قانون برنامه مستثنی می‌شوند که رقم خوب و قابل ملاحظه‌ای است.

افزایش 140 درصدی بودجه تغذیه و ایاب و ذهاب دانش آموزان/رشد 13.3 درصدی اعتبارات ملی و 10 درصدی اعتبارات استانی آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش به لحاظ هزینه‌ای در سال 97 به دو شکل مختلف «ملی» و «استانی» در قانون بودجه درج شده است اظهار کرد: اعتبارات ملی با چند رویکرد مهم بسته شد؛ به عنوان نمونه اعتبارات مربوط به تغذیه و ایاب و ذهاب دانش آموزی با 140 درصد رشد دیده شده است. اعتبارات مرکز بین الملل و مدارس خارج از کشور 50 درصد رشد دارد.

ایجاد ردیفی مستقل برای واریز سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان

وی افزود: با توجه به تاکید دولت ردیفی برای خرید خدمات آموزشی به ارزش 300 میلیارد تومان ایجاد شد تا بتوانیم به صورت مکمل از شیوه هایی استفاده کنیم که دسترسی به آموزش و افزایش پوشش تحصیلی را افزایش دهد. همچنین ردیف مستقلی ایجاد شده   که دولت سهم خود را در صندوق ذخیره فرهنگیان بپردازد. قبلا سهم دولت پرداخت نمی‌شد.

الهیار افزود: علاوه بر این، با توجه به اثربخشی آموزش‌های پیش از دبستان در مناطق دوزبانه شاهد رشد 34 درصدی اعتبارات در ردیف آموزش‌های پیش دبستانی هستیم. همه این موارد در قالب رشد 6 درصدی مجموعه بودجه کل کشور پیش بینی شده و نشان دهنده توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش است. بحث تربیت بدنی و حمایت از دانش‌آموزان در معرض خطر و اجرای طرح نماد نیز مورد تاکید دولت بوده و 33 درصد افزایش اعتبارات نسبت به سال جاری را نشان می‌دهد. بودجه فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی نیز 25 درصد افزایش نسبت به سال جاری پیدا کرده است.

به گفته وی در مجموع اعتبارات ملی آموزش و پرورش در سال آینده نسبت به سال 96، 13.3 درصد رشد را نشان می‌دهد.

علل و نحوه توزیع استانی بودجه آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بودجه بندی استانی نیز گفت: بر این اساس اعتبارات ادارت کل آموزش و پرورش استان‌ها سال آینده به صورت استانی پیش بینی شده و در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان است که آنها را توزیع کند. نسبت اعتبارات آموزش و پرورش استان‌ها نسبت به مصوب امسال در قانون بودجه 10 درصد رشد دارد اما باید به این نکته توجه کنیم که ما سازوکارهای ماده 28 قانون الحاق 2 را داریم که عمدتا برای دستگاههایی که به لحاظ اعتباری بزرگ مقیاس اند و حجم اعتبارات بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن افزایش 10 درصد اعتبار نسبت به مصوب، در حین اجرای بودجه است.

الهیار ادامه داد: این گفته به این معنا که در سال آینده دولت این اطمینان را به آموزش و پرورش داده است  که در حین اجرای بودجه، بودجه مصوب را 10 درصد افزایش دهد که با انجام این کار  و مدیریتی که اعمال می‌کنیم اعتبارات ادارات کل استان‌ها از  وضعیت خوبی برخوردار می شود و امیدواریم بتوانیم با مقدوراتی که دولت داشته بودجه را مدیریت و نیازهای اصلی آموزش و پرورش را پوشش دهیم.

وی درباره علت بودجه بندی به صورت استانی توضیح داد که این تکلیف به استناد ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه به عهده دولت گذاشته شده و در آنجا تاکید شده تمام دستگاه‌هایی که واحدهای استانی دارند و  اعتباراتشان در استان به مصرف می‌رسد باید از سال دوم برنامه اعتباراتشان وارد نظام بودجه استانی شود. به همین علت همانند سایر دستگاه‌ها که واحد استانی دارند به این تکلیف عمل کردیم. مزیت این قانون آن است که اعتبارات آموزش و پرورش می تواند در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با توجه به نیازهای منطقه و اولویت‌های منطقه‌ای مورد توجه قرار بگیرد. البته این طرح معایبی هم دارد اما وظیفه ما این است که با کمک مجموعه دولت بتوانیم مزایا و نقاط مثبت را حداکثری کنیم تا این اعتبار متوجه استان‌ها شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه توزیع و ملاک‌های سهمیه بندی بودجه استانی نیز عنوان کرد: تفکیکی که در اعتبارات آموزش و پرورش شکل گرفته به این صورت است که اعتبارات به دو صورت ملی و استانی پیش بینی می‌شود. اعتبارات استانی عمدتا مربوط به هزینه‌های پرسنلی و هزینه فعالیت‌های پایه است و فعالیت‌های کیفیت بخشی و تخصصی کماکان در اعتبارات ملی دیده شده است. ما بر اساس عملکردی که هر استان در سال 95 و 96 داشته است و مهمترین آنها ساختار و ترکیب نیروی انسانی، تعداد مناطق آموزشی، تعداد دانش آموزان تحت پوشش، نیروهای قراردادی، نیروهای سرباز معلم ، ساعات حق‌التدریس و بسیار موارد اثرگذار دیگر است و سهم استان را بر اساس این اطلاعات عملکردی محاسبه و در لایحه پیش بینی کردیم.

 الهیار در پاسخ به اینکه آیا پرداخت حقوق پرسنلی نیز در اعتبارات ملی دیده شده است؟ گفت: شکل لایحه سال آینده با بودجه امسال متفاوت است و بند "و" که مربوط به حقوق پرسنلی بود حذف شده و همه دستگاه ها یک عدد دارند و یک اعتبار هزینه‌ای برای آنها پیش بینی شده است که در حین مبادله موافقت نامه اعتبارات به تفکیک پرسنلی و غیرپرسنلی تفکیک می‌شود.

رشد 20 درصدی سرانه مدارس / لحاظ کردن بودجه سرانه در اعتبارات ملی

وی در پاسخ به اینکه با استانی شدن بودجه مشکل سرانه مدارس حل می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: سرانه مدارس نیز کماکان در اعتبارات ملی دیده شده است زیرا باید به صورت تعادل بخشی شده و متناسب با یکسری  شاخص‌ها توزیع کنیم. سال آینده سرانه مدراس رشد 20 درصدی دارد. اما در بحث سرانه دو مشکل داریم نخست این است که این اعتبارات دیر تخصیص می‌یابد و دوم آنکه کامل تخصیص نمی‌یابد. اگر بتوانیم این دو معضل را سال آینده مرتفع کنیم قطعا همین اعتبارات پیش بینی شده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

میزان کسری بودجه سال آینده آموزش و پرورش/هزینه کرد اعتبار 36 هزار میلیاردی با مدیریت صحیح

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کسری بودجه آموزش و پرورش در سال آینده با توجه به لایحه ارائه شده عنوان کرد: کل اعتبارات کشوری 6 درصد رشد کرده در حالی که اعتبارات ملی ما 13 و اعتبارات استانی ما 10 درصد رشد پیدا کرده است. در واقع با احتساب رشد 10 درصدی در حین اجرای بودجه، رشد اعتبارات ما به 20 درصد می‌رسد و در این صورت 33 هزار و 100 میلیارد تومان کل بودجه آموزش و پرورش با تخصیص کامل به 36 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: اگر 36 هزار میلیارد تومان کامل تخصیص یابد میزان کسری بودجه ما بسیار کم خواهد شد. البته کسری ها در حین اجرا با توجه به اجرای قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها شکل می‌گیرد و فی نفسه کسری متوجه بودجه نیست، بنابراین اینکه چه تکالیفی بر دوش ما بگذارند و چقدر نیرو خارج و چقدر وارد شوند و سازماندهی چگونه باشد در طول سال اتفاق میافتد و کار ما این است که آن را بدرستی مدیریت کنیم تا سال آینده را در قالب همین 36 هزار میلیارد تومان به اتمام برسانیم.

الهیار در پاسخ به اینکه آیا بودجه سال آینده رضایت بخش است؟ عنوان کرد: بودجه فعلی در حد مقدورات دولت بوده است و اگر ترکیب و ساختار منابع دولت را ملاحظه کنید در می‌یابید توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شده است؛ گرچه نیازهای بیشتری داریم.

نظر شما