شناسهٔ خبر: 142307 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عادل آذر:

۳۰ میلیون نفر از دهک‌های بالای درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شوند/ دریافتی یک سوم مدیران بالای ۴ میلیون تومان است

عادل اذر رییس دیوان محاسبات با اشاره به اینکه یک سوم مدیران که دریافتی آن‌ها بالای ۴ میلیون تومان است یارانه نقدی دریافت می‌کنند، گفت: ۳۰ میلیون نفر از دهک‌های بالای درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شوند.

به گزارش «نماینده»، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه بودجه برآیند تجربه عملکرد دولت است؛ اظهار داشت: اینکه بودجه چقدر اجرایی شده بروز و ظهورش در تفریغ بودجه است که طبق اصول 54 و 55 قانون اساسی دیوان محاسبات این مهم را انجام می‌دهد.

وی افزود: آخرین تفریغ بودجه ما سال 95 بود و در دی ماه تفریغ 95 را در مجلس قرائت کنیم. ما زمانی می‌گوییم که تفریغ پایان یافته که تمام موارد آن بررسی شود و هیئت عمومی دیوان محاسبات بر روی آن نظر بدهد.

عادل آذر با بیان اهمیت تفریغ بودجه ادامه داد: تفریغ بودجه 95 ما نهایی نیست و رای هیئت عمومی را ندارد؛ اما نوعا در این دولت نوع انحرافات بودجه ثابت بوده است. البته این دولت در بعضی از بندها نسبت به دو دولت قبل در برخی بندها انحرافاتش کاهش و در برخی دیگر افزایش داشته است.

رییس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: تفریغ بودجه همواره تحت تاثیر عوامل و مکانیسمی است که تخصیص بودجه نمونه‌ای از آن است.

عادل آذر درباره اهمیت انتشار گزارش تفریغ بودجه یادآور شد: گزارش دیوان محاسبات نوعی اطلاع رسانی به پارلمان و رسانه است؛ لذا بندهایی که ما مطرح کنیم دولت اصلاحاتی را انجام می‌دهند و نفس اینکه انحرافات را مشخص می‌کنیم حائز اهمیت و برای دولتمردان درس آموزی دارد.

رییس دیوان محاسبات کشور گفت:: اگر گزارش دیوان محاسبات نشان دهنده انحرافات مشخص باشد مدیران مورد نظر بازخواست تغییر خواهند کرد.

وی درباره نظام تفریغ بودجه اظهار کرد: گزارشات ضمنی دیوان محاسبات فرایند خود را طی می‌کند و در صورت تخلف محسوس؛ مدیر مربوطه مواخذه خواهد شد.

عادل آذر تاکید کرد: با توجه به بررسی موارد قانونی اگر دولت‌ها تغییر کنند؛ پس از بررسی مدیران دولتی؛ مدیران متخلف دولت‌های قبل درست مثل هر مدیر دیگری باید پاسخگو باشند و ضرر و زیان احتمالی را جبران کند.

رییس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بودجه در هر نظام سیاسی یک هویتی دارد، گفت: یکی از گرفتاری‌های نظام بودجه ریزی این است که در ایران نمی‌توان برای بودجه هیچ اسمی قائل شد. شاید نوع بودجه ریزی در ایران سنتی یا افزایشی و تدریجی باشد.

وی تصریح کرد: برخی بودجه‌های ما توجیه زیست محیطی و اقتصادی ندارد و برخی از این پروژه‌ها نیز 41 سال عمر دارد که برای اجرای این‌ها 350 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

عادل آذر با بیان اینکه برخی مفاد بودجه‌ها سیاست خاصی را دنبال نمی‌کند، ادامه داد: بی انضباطی اقتصادی در بودجه‌های شرکت‌ها وجود دارد. در بودجه 700 هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها تراز کم نشان می‌دهد و امکان اصلاح هم وجود دارد. بودجه شرکت‌ها 160 درصد افزایش یافته است و این به معنای بی انضباطی اقتصادی است.

عادل آذر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از نظر فرم و شکل برای لایحه بودجه زحمت زیادی کشیده شده است، اما در بحث دقت محاسباتی نقد جدی دارم و لذا این لایه نیاز به کار دارد، گفت: داستان بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد داستان اندازه گیری خروجی‌ها و شاخص‌های عملکردی است.

 وی با بیان اینکه در دیوان محاسبات تمرکز حسابرسی عملکرد بر قانون است و حسابرسی یک نوع رعایت محسوب می‌شود، اظهار کرد: زیربنای حسابرسی عملکرد بودجه ریزی بر مبنای عملکرد است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه این دیوان در خصوص حسابرسی عملکرد گزارشی را نهایی کرده که تا پایان سال در صحن مجلس ارائه خواهد شد، افزود: تا نظام حسابرسی عملکرد ایجاد نشود نمی‌توان انضباط اقتصادی و بودجه ریزی علمی داشته باشیم.

 عادل آذر با اشاره به اینکه یکی از حرف‌های کلیدی برنامه حسابرسی عملکرد شفافیت است عنوان کرد: زیرساخت برای حسابرسی کامل عملکرد وجود ندارد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آخرین اقدامات انجام شده در خصوص حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی جامعه گفت: طی مطالعات به عمل آمده مدیرانی داریم که با حقوق بالای 18 میلیون تومان، یارانه نقدی هم دریافت می‌کنند لذا آن‌ها را شناسایی کرده و تذکر داده ایم تا به صورت داوطلبانه اقدام به حذف یارانه خود کنند.

عادل آذر با اشاره به اینکه 30 میلیون نفر از دهک‌های بالای درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شوند تا در بخش پروژه‌های عمرانی و نیمه تمام مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: حدود یک سوم مدیران که دریافتی آن‌ها بالای 4 میلیون تومان است یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

 وی عنوان کرد: وابستگی بودجه به نفت از نظر درصدی در این سال‌ها کم شده، اما از لحاظ رقم افزایش یافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما