شناسهٔ خبر: 142298 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

آیا حال اقتصاد ایران خوب است؟

اقتصاد "اقتصاد ایران این روزها سیگنال های متضادی از خود نشان می دهد."

به گزارش «نماینده»، آنطور که سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی تحلیل کرده، در حال حاضر از یک طرف شاخص بورس ایران بواسطه افزایش قیمت جهانی مواد اولیه رکورد تاریخی می زند و در بازار مسکن پس از سالها برای سه ماه پیاپی رشد قیمت مسکن از رشد تورم پیشی گرفته است، از طرف دیگر قیمت دلار و سکه در بازار ایران روز به روز در حال افزایش است و درصد تحقق بودجه های عمرانی دولت به کمترین حد خود در طی سالهای اخیر رسیده است و دولت در تحقق درآمدهای نفتی و حتی مالیاتی پیش بینی شده خود مشکل دارد.

بر بحران شبکه بانکی فعلا با چند مُسکن کوتاه مدت و با خرج از جیب بانک مرکزی موقتا سرپوش گذاشته شده است و آمارهای ساختار نقدینگی نشان می دهد که همچنان نسبت شبه پول به پول بالاتر از عدد ٧ است و به زبان ساده تر یعنی همچنان بخش عمده پول های مردم در قالب سپرده های مدت دار در شبکه بانکی است. همچنین در حوزه مسایل سیاسی نیز در ماههای اخیر شاهد تشدید بحران و تنش در روابط ایران و آمریکا و بویژه تنش ایران در بالاترین سطح با عربستان بوده ایم.

اما آیا شرایط در طی ماههای آینده نیز به همین شکل در جریان خواهد بود؟

 آیا پس از سررسید شش ماهه و یک ساله از تاریخ ١٤ شهریور که زمان رسمی مکلف کردن بانک ها به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بوده است، باز هم همین میزان از نقدینگی در قالب سپرده های مدت دار باقی می ماند یا مردم با آغاز تاثیر واقعی کاهش نرخ سود پس از سررسید قراردادهایشان با بانک ها، ترجیح می دهند که منابع خود را به بازارهای جایگزین هدایت کنند؟

 آیا اگر خبرهایی که از زیان تاریخی در برخی از بانک های کشور به گوش میرسد، در سطح عموم مردم منتشر شود ما شاهد پدیده هجوم مردم به بانک ها برای خروج سپرده ها و آغاز یک موج اجتماعی، سیاسی و اقتصادی عمومی در سطح جامعه نخواهیم بود؟

 آیا اگر هر یک از این اتفاقات رخ دهد ما شاهد بیداری غول خفته تورم نخواهیم بود و فنر تورمی که در طی سالهای قبل به دلیل انجماد بخش مهمی از نقدینگی در قالب سپرده های بلند مدت فشرده شده است، آزاد نخواهد شد؟

آیا قیمت دلار همانند وعده دولت در طی ماههای آینده کاهش خواهد یافت و یا افزایش ریسک سیاسی و کاهش دستوری نرخ سود بانکی باعث موج تازه ای در افزایش قیمت ارز در طی ماههای اخیر نخواهد شد؟

واقعیت اقتصاد ایران بیانگر آن است که فضا بسیار شکننده است. مدیریت این اقتصاد شکننده از یک دولت قدرتمند که توان ایستایی در مقابل فشارهای عوامگرایانه عمومی و رقبای سیاسی دارد بر می آید. دولت دوازدهم در همین ١٠٠ روز از عمر فعالیت خود نشان داده است که بسیار محافظه کار است و در تصمیماتش، در به شدت بر همان پاشنه اقدامات کوتاه مدت در جهت حفظ وضع موجود می چرخد.

همچنین تنش های سیاسی و فشار بی سابقه دولت آمریکا و متحدان منطقه ای آمریکا نیز دستاوردهای برجام را محدود کرده است. دولت دوازدهم در جهت مقابله با رقبای داخلی اش از یک طرف پیامدهای فشارهای سیاسی بین المللی را پنهان می کند و از طرف دیگر به دلیل کاهش نقش دولت در ساختار حاکمیت در طی سالهای اخیر، در حال امتیاز دادن به بخش های مختلف حاکمیت برای ادامه حیات است.

شرایط شکننده اقتصاد ایران و دولتی که اقتدار لازم برای مدیریت اصولی و نه کوتاه مدت شرایط را ندارد، آینده نسبتا غبارآلودی را برای اقتصاد ایران در طی ماههای آینده رقم می زند.

نظر شما