شناسهٔ خبر: 142292 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گزارش رضایی از جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح جزییات هیت عالی نظارت مجمع از بررسی تقویت استاندارد کشور در مجمع تشخیص نظام خبر داد.

به گزارش «نماینده» ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (شنبه) طی نشست خبری که در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد به جزئیات و نشست مجمع اشاره کرد و اظهار داشت: تقویت استاندارد در کشور یکی از موضوعاتی بود که امروز بر روی آن بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و این‌یکی از موارد اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.  

وی افزود: مقرر شد استاندارد برای بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی و وارداتی تقویت شود چراکه مسئله رقابت‌پذیری کالاها به استاندارد مربوط است.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: درباره محدوده استاندارد به این توافق نظر رسیدیم که محصولات پزشکی برعهده سازمان استاندارد و مواد غذایی و دارو برعهده وزارت بهداشت باشد.  

رضایی به جزئیات بیشتری از هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و تصریح کرد: رابطه‌هایی را برای این هیات عالی نظارت در نظر گرفته‌ایم که ۲۰ نفر از اعضای مجمع تشخیص در آن عضویت داشته باشند و این هیات عالی متشکل از سران سه قوه، رئیس مجمع و دبیر مجمع تشخیص باشد و معاونان قوای سه‌گانه بدون حق رأی در آن حضورداشته باشند.  

وی توضیح داد: هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت خواهد کرد و ما با تعیین ضابطان موارد را خدمت مقام معظم رهبری می‌دهیم و اگر ایشان این ضابطه را تصدیق کنند ما بحث‌های نظارتی را از ماه‌های آینده شروع خواهیم کرد.  

به گفته رضایی مسائل مهمی در کشور وجود دارد و احساس می‌شود از سیاست‌های کلی نظام فاصله گرفته‌ایم و امروز مسائل بانکی، محیط‌زیست و بودجه دولت موردبحث است.  

رضایی خاطرنشان کرد: در قسمت ضابطین برای عضویت اعضا آنان می‌توانند در هر دوره مجمع به مدت ۲.۵ سال در این هیات عالی عضو باشند.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام ترامپ در مسئله فلسطین و قدس را یک اقدام جنگ‌طلبانه و اعلام جنگ علیه مسلمانان و ملت فلسطین عنوان و تأکید کرد: اقدام رئیس‌جمهور آمریکا ناامنیت‌ساز، به هم زدن امنیت منطقه و ماجراجویی کاملاً آشکار است و در طول ۲۴ ساعت گذشته شاهد قیام در کل منطقه هستیم و آمریکا نیز شروع به برخورد مسلحانه با صلاح گرم علیه تظاهرات فلسطینی‌ها کرده است.  

وی می‌گوید که اعلام انتقال پایتخت به سرزمین قدس در ادامه محاصره مسجدالاقصی اگر بزرگ‌تر از خود اشغال فلسطین نباشد کمتر از آن نیست.  

رضایی ادامه داد: اهانت بزرگ و ظلم بزرگی به مسلمانان صورت گرفته است و اروپایی‌ها نیز امروز مخالف این مسئله هستند. البته نقش اروپایی‌ها در اشتغال فلسطین اگر بیشتر از آمریکا نباشد کمتر هم نیست.  

وی بابیان اینکه ما به ۲ دلیل نسبت به حادثه قدس احساس مسئولیت می‌کنیم، گفت: انتقال پایتخت رژیم اشغالگر به بیت‌المقدس یک کار خلاف منافع مردم فلسطین است و تداوم و گسترش اشغالگری را نشان می‌دهد و مردم فلسطین تحت‌فشار قرار می‌گیرند و منافعشان لگدمال می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: دومین دلیل ما برای احساس مسئولیت در قبال این قضیه فراتر از منطقه است چراکه مسجدالاقصی و سرزمین مقدس قدس به همه مسلمانان ربط دارد و قرآن مجید نیز این سرزمین را مقدس اعلام کرده و در فرهنگ اسلامی دومین مکان مقدس پس از مکه است؛ بنابراین اگر مسلمانان همه به خیابان‌ها ریختند به خاطر حمایت صرف از فلسطین نیست بلکه به خاطر ارزشمند و مقدس بودن این مکان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مجمع تشخیص از همه مسلمانان می‌خواهد به این قیام خود ادامه دهند تا آمریکا از این تصمیم خود مبنی بر اعلام سرزمین قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کند.  

به اعتقاد وی، امروز شرف مسلمانان در فلسطین مورد اهانت قرارگرفته است و اعتراضات و قیام‌ها باید ادامه پیدا کند تا آمریکایی‌ها بدانند اشتباه کرده‌اند نه اینکه آمریکا بگوید من اجرای این تصمیم را عقب می‌اندازم بنابراین اصل تصمیم آمریکا باید ملغی شود.

رضایی بابیان اینکه قیام آزادی قدس سخن صحیحی است، گفت: انتفاضه جدیدی به نام آزادی قدس در سرزمین‌های فلسطین شروع خواهد شد و بسیاری از فلسطینی‌هایی که حتی تا دیروز باهم مخالف بودند امروز در کنار هم قرارگرفته‌اند و انتفاضه آزادی قدس یکی از حوادث بسیار مهم ماه‌ها و سال‌های آینده منطقه ما خواهد بود که طوفانی‌تر از انتفاضه‌های گذشته شکل خواهد گرفت.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که چرا علیرغم اینکه آمریکا شکست‌های زیادی در منطقه داشته ترامپ این کار را صورت داده است، گفت: ترامپ صهیونیستی‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود که به‌صورت مطلق از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می‌کند درحالی‌که رؤسای قبل برای ظاهر هم که شده اعلام بی‌طرفی و شعار صلح می‌دادند.

وی به همراهی عربستان با آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: ولیعهد عربستان در تماس تلفنی که داشته گفته است که حالا در قدس یکجایی را هم به فلسطینی‌ها بدهید و این همراهی عربستان با اسرائیل بسیار تأسف‌انگیز است.

رضایی بر این باور است که عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی مثلثی را تشکیل داده‌اند و بنا دارند در انتخابات آینده عراق تأثیرگذار باشند و بعدازاینکه نتوانستند سیاست‌های خود را با بارزانی پیش ببرند حوادث و رویدادهای دیگری نیز در منطقه شکل خواهند داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استعفای حریری نخست‌وزیر لبنان در هفته‌های گذشته گفت: مسئله آقای حریری حل و توسعه خنثی شد و آقای حریری وقتی وارد لبنان شد با یک فضای بسیار متفاوت روبرو شد و اکنون همکاری را آغاز کرده‌اند اما دخالت‌های عربستان، اسرائیل و آمریکا در منطقه ما ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه ما انتظار نداشتیم که عربستان سعودی در مسئله اعلام پایتختی قدس برای رژیم اشغالگر صهیونیستی پشت‌صحنه باشد، تصریح کرد: جهان اسلام در آزمون بزرگی قرارگرفته و امکانات وسیعی نیز در اختیار دارد و حداقل کاری که می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم فراخواندن سفرا از آمریکا است.

رضایی می‌گوید که باید مسلمانان همچون سال ۱۹۷۳ یا نفت خود را قطع کنند یا حداقل چند میلیون بشکه از صادرات نفت را کاهش دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی یک‌بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد و تصریح کرد که دشمنان اهل مذاکره نیستند و تنها با مقاومت و ایستادگی است که می‌توان حقوق خود و منطقه را به دست آورد.

وی درباره سؤالی در مورد محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: بحث احمدی‌نژاد با قوه قضاییه است و باید در چهارچوب قانون به این مسئله رسیدگی شود، بنابراین ورود گسترده همه مسئولان به این قضیه معلوم نیست که نتیجه درستی داشته باشد بنابراین تا زمانی که راه قانون باز است بهترین شیوه پیمودن همین راه خواهد بود.

رضایی در مورد سفر مقامات اروپایی به ایران گفت: بعد از آمدن ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان فاصله‌ای با آمریکا و اروپا ایجاد شد و محور این فاصله نیز برجام و مسائل منطقه غرب آسیا محسوب می‌شد. ما انتظار داریم اروپایی‌ها مواضع تندتری درباره آمریکا صورت دهند و در این دیدارها فرصت خوبی است که بحث‌هایی درباره تندروی آمریکا صورت گیرد.

وی تأکید کرد: این اقدام ترامپ در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی سبب وحدت گسترده‌ای در جبهه مقاومت خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا این هیأت عالی نظارت از تمام پتانسیل سایر دستگاه‌های نظارتی هم بهره خواهد برد یا خیر، گفت: ما در دبیرخانه کار کارشناسی نظارت را صورت می‌دهیم و نتیجه ارزیابی‌ها را به هیأت عالی گزارش می‌دهیم و در آنجا تصمیم گرفته می‌شود و در مورد مجلس شورای اسلامی نیز نتایج را به شورای نگهبان می‌گوییم و شورای نگهبان آن را اعمال می‌کند.

وی افزود: در رابطه با دولت و قوه قضاییه گزارش‌هایمان را خدمت مقام معظم رهبری ابلاغ تا ایشان تصمیم بگیرند و در مورد اقدامات کارشناسی برای هیأت عالی نظارت، ما از همه نهادهای نظارتی استفاده خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم یک سازمان جداگانه از سازمان‌های نظارتی به وجود نیاوریم بلکه از توان سازمان‌های بازرسی کشور استفاده کنیم.

رضایی در مورد جابجایی‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام از ساختمان فعلی نیز خبر داد که جابجایی در حال اجراست و ما به‌زودی به مجلس سابق سنا منتقل خواهیم شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اختلاف مجلس و شورای نگهبان درباره عضویت یک عضو زرتشتی در شورای شهر یزد گفت: در مورد بحث‌های اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس بن‌بستی وجود ندارد و اگر این مسئله به مجمع فرستاده شود حل‌وفصل خواهد شد چراکه ما مصلحت را در نظر می‌گیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: برخی از اعضای شورای نگهبان که در مجمع تشخیص مصلحت نیز عضویت دارند بر اساس مصلحت با مواد و بندهایی که در شورای نگهبان بر اساس شرع و قانون مخالفت کرده‌اند موافقت می‌کنند.

رضایی درباره سیاست‌های کلی انتخابات نیز تأکید کرد: اختیار تعیین ضوابط رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و مجلس صرفاً به‌عنوان پیشنهاددهنده می‌تواند نظر بدهد.

نظر شما