شناسهٔ خبر: 142200 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

آیا تسخیر لانه جاسوسی باعث تحمیل جنگ به ایران شد!

تسخیر لانه جاسوسی تسخیر لانۀ جاسوسی زمینه‌ساز تحریک صدام به آغاز جنگ با ایران شد و عاملان این اقدام بایستی جواب‌گوی خون‌های پاکی باشند که بر زمین ریخته شده و ایران را از موهبت حضور چنین جوانان رشیدی محروم کرده است.

«نماینده»/ محمد فراش خلوت: بسیار شنیده‌ایم که می‌گویند اگر سفارت آمریکا اشغال نمی‌شد، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران آغاز نمی‌گردید. تسخیر لانۀ جاسوسی زمینه‌ساز تحریک صدام به آغاز جنگ با ایران شد و عاملان این اقدام بایستی جواب‌گوی خون‌های پاکی باشند که بر زمین ریخته شده و ایران را از موهبت حضور چنین جوانان رشیدی محروم کرده است.

ظاهر استدلال درست به‌نظر می‌رسد ولی منطبق با واقع نیست، در سال‌های گذشته «بی.بی.سی» نیز با زیرکی خاصی وارد میدان شده و اسناد جنگ را به‌صورت واژگونه بازخوانی می‌کند. به‌عنوان نمونه برای اثبات این موضوع به اسنادی که در سال ۲۰۱۳م. از حالت محرمانه خارج گردید، استناد می‌شود. این اسناد نشان می‌دهد آمریکا پیش از آغاز جنگ تحمیلی با تحریک صدام به اشغال جزایر سه‌گانه، طرح تجزیۀ ایران را کلید زده بود. براساس این اسناد، «2 ماه بعد از تسخیر لانۀ جاسوسی، کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور تحریک پنهانی صدام به اشغال جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را صادر کرده بود.»(1)

هر چند این اسناد دخالت آمریکا در تحریک صدام برای آغاز جنگ و دشمنی این قدرت شیطانی با ملت ایران را به خوبی نشان می دهد ولی در گزینش و دست چین کردن آن نیتی شیطانی به عیان دیده می شود.

آمریکایی‌ها در مذاکرات رسمی چه می‌گفتند؟!

آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» رئیس وقت مجلس در خطبه‌های نمازجمعۀ ۲ مهر ۱۳۶۱، دست به یک افشاگری بزرگ زده و می‌گوید: «موقعی‏که ما می‏گفتیم شاه باید برود و غیر از رفتن شاه هیچ چیز را قبول نداریم، آمریکایی‌ها در مذاکرات رسمی که با مسئولین انقلاب‏کردند، گفتند شما چه خیال می‏کنید؟ حالا اگر اصرار کردید و ما رفتیم و نتوانستیم اینجا را حفظ کنیم، پس فردا ایران تجزیه می‏شود و خوزستان، آذربایجان و سیستان، هر یک را یکی می‏برد و باز هم تکّه بزرگش متعلّق به ‏ماست.»(2)

این صحبت‌های هاشمی رفسنجانی با خاطرات منتشر شدۀ برخی رجال دولت صدام نیز انطباق دارد. در کنفرانس غیرمتعهدها که ۹ سپتامبر ۱۹۷۹م. –۱۸ شهریور ۱۳۵۸– یعنی تقریباً 2 ماه پیش از تسخیر لانۀ جاسوسی، در کوبا برگزار شد، «صدام» و «ابراهیم یزدی» وزیر خارجه وقت ایران با هم دیدار و گفت‌وگو کردند. «صلاح عمر العلی» عضو شورای فرماندهی کشوری حزب بعث عراق و از نزدیکان صدام و مقام‌های بلندپایۀ حزب بعث در گفت‌وگویی با الجزیره می‌گوید: «[به صدام گفتم] من در واقع به‌خاطر این دیدار خیلی خوشحال و مسرورم... احساس می‌کنم که به‌زودی بین دو کشور، بحران تمام می‌شود.» و صدام پاسخ داد: «تو اصلاً می‌دانی دیپلماسی یعنی چه؟ چه چیزی مغز تو را خراب کرده؟ چه صلحی، چه مشکلی بین ما و ایران حل شد؟ ای صلاح این مسئله... یک فرصت است که شاید در یک قرن یک‌بار اتفاق می‌افتد... طبعاً حالا فرصت برای ما دست داده است. الان آنها خودشان آمده‌اند، درحالی‌که کشورشان از هم پاشیده است! ارتش آنها از هم گسیخته شده و نیروهای‌شان پراکنده گشته. پس الان این فرصت تاریخی ماست تا بتوانیم تمام حقوقمان را به‌طور کامل بازگردانیم.»(3)

چنانچه دیده می‌شود، صدام از قبل تسخیر لانۀ جاسوسی به فکر جنگ با ایران بوده است و البته این تنها سند و خاطره‌ای نیست که می‌تواند کذب ادعای برخی افراد را در این زمینه، نشان دهد. در روزهای پایانی آبان ۱۳۵۷ فرح پهلوی به عراق رفته و با صدام دیدار می‌کند. صدام در این دیدار به فرح می‌گوید: «به برادرم شاه بگویید تانک‌ها را به خیابان بیاورد و معترضان را سرکوب کند... بهتر این است که سیصد نفر الان بمیرند تا یک میلیون ایرانی و عراقی بعداً بمیرند.»(4)

اسناد لانۀ جاسوسی نیز به وضوح نشان می‌دهند که انقلاب اسلامی ملت ایران خطر مشترکی برای صدام و شاه محسوب می‌شدند. در یکی از این اسناد که به تحولات روزهای منتهی به خروج امام‌خمینی(ره) از عراق و هجرت ایشان به پاریس اختصاص دارد، آمده است: «[امام]خمینی برای هر دو کشور ایران و عراق مسئلۀ مشکلی به‌وجود آورده است، خطر وی نسبت به بغداد در مقایسه با تهران ممکن است کمتر باشد ولی در مورد عواملی که بایستی به هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل اقامت بعدی وی در نظر گرفت، هیچ اختلافی [بین دو رژیم] وجود ندارد. حضور وی در این‌جا یک فرصت بالقوۀ بلند مدت در اختیار عراق گذاشته است اما بکر و صدام باید از این موضوع واهمه داشته باشند که اگر قرار شود دولت ایران بر اثر روحیۀ منتشر شده توسط [امام]خمینی سقوط کند یا اگر ایران با استفاده از امکاناتی که دارد علیه [رژیم] عراق اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد، هرگز نخواهند توانست از چنین امکانات بالقوه‌ای استفاده نمایند و اگر با [امام]خمینی بدرفتاری کند، تأثیرات آن بر جماعت مسلمان شیعۀ عراق چه خواهد بود؟»(5)

این اسناد و خاطرات به‌خوبی نشان می‌دهند که تسخیر لانۀ جاسوسی هیچ ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیمی با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران نداشته است و این جنگ از مدت‌ها پیش در اتاق‌های فکر زیر نظر صدام و دشمنان غربی ایران به‌خصوص آمریکا، طراحی شده بود.

پی‌نوشت‌ها

  1. بزک ناشیانۀ آمریکا با تحریف تاریخ جنگ، کیهان به نقل از «بی.بی.سی فارسی»، 7 مهر 1395
  2. جمهوری اسلامی، 3 مهر 1361، صص 4 و 10
  3. سخنان صلاح عمر العلی از فیلم مصاحبۀ او با الجزیره (برنامۀ شاهد علی العصر) ترجمه شده است.
  4. مستند به روایت دربار، پیام صدام برای شاه، جام‌جم آنلاین، 20 بهمن 1393
  5. اسناد لانۀ جاسوسی، جلد 9، صفحه 179

نظر شما