شناسهٔ خبر: 141590 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«صدیف بدری» در مخالفت با تفکیک وزرت راه و شهرسازی:

به‌جای تفکیک، چارت‌های سازمانی را بازنگری کنیم

بدری2  بدری با بیان اینکه باید این مسائل، چالش‌ها و مشکلات سر راه این وزارتخانه حل شود نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، تأکید کرد: «نباید مجدد چند سال انرژی برای تفکیک این وزارتخانه صرف کنیم. بهتر است در عملکرد معاونت‌ها در بخش چارت سازمانی بازنگری شود.»

«صدیف بدری»، نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر، ضمن مخالفت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به مشکلات پیش روی این وزارتخانه اشاره کرد و به‌خبرنگار ماهنامه «نماینده» گفت: «ادغام این وزاتخانه‌ها در ۶سال گذشته جای بحث داشت اما به‌هرحال در این مدت به‌لحاظ برنامه‌ریزی و امکانات، اتفاق‌هایی رخ داده است که تفکیک این وزارتخانه برای ۳ یا ۴ سال در سطح مدیریت و اجرای مأموریت‌ها، ایجاد مشکل خواهد کرد.»

این نماینده مجلس در ادامه افزود: «نمی‌توان گفت وزیر توانایی اداره این وزارتخانه را ندارد. باید در ادغام وزارتخانه‌ها چارت‌های سازمانی را بازنگری کنیم تا چابک‌سازی شود و در راستای آن شرکت‌های گسترده‌ای که تحت نظارت این وزارتخانه نیز فعالیت می‌کنند هم ساماندهی شوند. جدای از این، در برخی موارد هم بعضی از این شرکت‌ها به‌واسطه کارها و مأموریت‌های خود قابل ادغام هستند. در رابطه با برطرف کردن مشکلات وزارتخانه بهتر است بخشی از این وزارتخانه به بخش خصوصی واگذار شود تا بحث تصدی‌گری دولت هم کاهش پیدا کند.»

بدری با بیان اینکه باید این مسائل، چالش‌ها و مشکلات سر راه این وزارتخانه حل شود نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، تأکید کرد: «نباید مجدد چند سال انرژی برای تفکیک این وزارتخانه صرف کنیم. بهتراست در عملکرد معاونت‌ها در بخش چارت سازمانی هم بازنگری شود یا اینکه اختیارات بیشتری به استان‌ها دهیم تا مشکلات برطرف شود والاّ تفکیک وزارتخانه نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است طی ۴ سال آینده، مشکلات زیادی را نیز به‌وجود آورد.»

فی‌البداهه یک لایحه‌ای تهیه کردند و به مجلس فرستادند. شاید اکثر کارشناسان در بدنه وزارت راه و شهرسازی، با تفکیک این وزارتخانه، مخالف باشند و چون در این لایحه تصمیمات کارشناسی وجود ندارد، در مجلس از دستور کار کمیسیون‌ها خارج شده است. بسیاری از کمیسیون‌های تخصصی کلیات این لایحه را رد کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت چنین لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرده است، گفت: «در جریان نیستم که چرا دولت تصمیم به تفکیک وزارتخانه‌ها گرفته است، اما بدنه این تصمیم در دولت، کارشناسانه نبوده است. فی‌البداهه یک لایحه‌ای تهیه کردند و به مجلس فرستادند. شاید اکثر کارشناسان در بدنه وزارت راه و شهرسازی با تفکیک این وزارتخانه، مخالف باشند و چون در این لایحه تصمیمات کارشناسی وجود ندارد، در مجلس از دستور کار کمیسیون‌ها خارج شده است. بسیاری از کمیسیون‌های تخصصی کلیات این لایحه را رد کرده‌اند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس، توضیح داد: «گمان نمی‌کنم با لوایح تفکیک وزارتخانه‌ها دولت قصد داشته حواس مجلس را هنگام انتخاب وزرا پرت کند. مجلس با این جور مسائل نه حواسش پرت می‌شود و نه دولتی‌ها با این هدف، لایحه تهیه کرده‌اند.»

بدری با بیان اینکه باید برای این وزارتخانه ساختار جدیدی تهیه شود چون این دو وزارتخانه فقط کنار هم تجمیع شده‌اند و ادغامی صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد: «متأسفانه در قانونی که تصویب شد، کمی ابهام دیده می‌شود. جایی تصویب شده که شرح وظایف این دو وزارتخانه با هم جمع می‌شوند، جایی هم مطرح شده ساختار جدید ظرف ۳ ماه آینده باید توسط دولت تعیین شده وزارت و راه و شهرسازی تأیید کند؛ بعد مصوبه هیئت دولت و سپس به مجلس، ارائه شود. این چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، باید توسط دولت برطرف شود تا به چابک‌سازی کمک شود.»

نظر شما