شناسهٔ خبر: 141138 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سازمان های دولتی از ارائه آمار دقیق مالیات ها ابا دارند

معصومه آقاپور43 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که نداشتن شبکه اطلاعاتی و ابای سازمان های دولتی از ارائه آمارهای دقیقی در زمینه مالیات ها باعث عدم شفافیت اقتصادی و فرار مالیاتی می شود.

به گزارش «نماینده» معصومه آقاپور علیشاهی، در خصوص فرار مالیاتی و عدم شفافیت در اقتصاد کشور اظهار داشت: این موضوع به چند متغییر دورنی و بیرونی وابسته است اما از آنجایی که در کشور شبکه اطلاعاتی وجود ندارد نمی توانیم آمار دقیقی از فرار مالیاتی ارائه دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون شبکه اطلاعاتی در کشور برقرار نشده است، گفت: به واسطه نداشتن شکبه اطلاعاتی در کشور با آمارهای متفاوتی رو به رو هستیم و همین امر باعث می شود تصمیم گیری با هاله ای صورت گیرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید براینکه چالش در تصمیم گیری شایسته نظام نیست، ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه سازمان های دولتی و اداری زیر بار ارائه واقعی اعداد و ارقام در پرداخت و فرار مالیاتی نمی روند و با ابا از اعلام دقیق وقایع اقتصادی نمی توانیم آسیب شناسی دقیق و منطبق بر واقعیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قوانین به عنوان مولفه های بیرونی بر شفافیت اقتصادی تاثیرگذار هستند، بیان داشت: قوانین و مقررات متعدد می تواند تاثیر منفی بر شفافیت مالی داشته باشد به این جهت نمایندگان مجلس باید نسبت به اصلاح قوانین اقدام کنند و با حذف قوانین دست و پا گیر به صورت کامل قوانین موازی را از فضای اجرای کشور خارج کنند.

این نماینده مجلس تاکید دارد که برای دریافت مالیات ها در کشور قوانین شفاف و قاطعی نداریم و مجلس باید در گام نخست در این زمینه اقدام کند.

آقاپور علیشاهی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اصلاح قوانین مالیاتی و تدوین آیین نامه های آن باید با نظر مجلس انجام شود، گفت: متاسفانه شاهد اعمال سلیقه افراد در تدوین آیین نامه های اجرایی قوانین هستیم بنابراین آیین نامه ها باید با نظر مجلس انجام شود تا شفافیت اقتصادی در کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مالیاتی در کشور تاکید کرد: باید قوای سه گانه در زمینه شفافیت مالی همسو با یکدیگر عمل و از سوی دیگر تسهیلات مناسبی دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا نسبت به پرداخت مالیات ها اقدام کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون برنامه ششم توسعه به تدوین قانون جامع نظام مالیاتی تاکید کرده است، اظهار داشت: تاکنون دولت نسبت به تدوین لایحه مرتبط عمل نکرده است به این جهت نمایندگان در کمیسیون اقتصادی به دنبال تدوین طرح مالیاتی هستند.

نظر شما