شناسهٔ خبر: 140997 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تکرار وعده مهم زنگنه بعد از ۴ سال/ پالایشگاهی که قرار بود افتخار برجام باشد

روحانی و زنگنه اولویتی که در خصوص تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت یازدهم در برنامه های وزیر نفت عنوان شده بود، بار دیگر در ابتدای دولت دوازدهم از سوی وزیر نفت تکرار شد.

به گزارش «نماینده» «بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در جلسه رای اعتماد خود از مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ وعده افتتاح تمام فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را داده و گفته بود: «اتمام طرح‌های تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و به ویژه به نتیجه رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس از اولویت‌های ماست.»

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس شامل سه فاز پالایشی ۱۲۰ هزار بشکه‌ای (جمعا ۳۶۰ هزار بشکه در روز) است که قرار بود تمام آنها در دولت یازدهم افتتاح شود تا واردات بنزین قطع گردد و ایران به صادر کننده بنزین تبدیل شود، اما این اتفاق با اتمام دولت یازدهم و گذشت چند ماه از دولت دوازدهم هنوز به وقوع نپیوسته و هنوز حتی فاز اول آن نیز برای بهره برداری کامل آماده نیست.

وزیر نفت روز گذشته در تشریح اولویت های بخش پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: "از اولویت‌های من اتمام پروژه‌های پالایشی ستاره خلیج فارس و سیراف است."  اولویتی که در ابتدای دولت یازدهم در برنامه های وزیر نفت عنوان شده بود، بار دیگر در ابتدای دولت دوازدهم از سوی وزیر نفت تکرار شد.

این پروژه ملی در حالی که هنوز حتی یک فاز آن نیز تکمیل نبود، اردیبهشت ماه سال جاری با عنوان "آغاز تولید مستمر بنزین" و با حضور رئیس جمهوری رنگ افتتاح و بهره برداری به خود گرفت تا در استانه انتخابات ریاست جمهوری، نمادی از موفقیت دولت در این بخش باشد اما موفقیتی که هنوز هم در نیمه راه است. روحانی در مراسم بهره برداری از این پروژه در بخشی از سخنان خود گفت: " اگر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نبود این پالایشگاه هیچگاه راه‌اندازی نمی‌شد. آنهایی که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به این پالایشگاه بیایند و ببینند که همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده بلکه نصب هم شده است." اما مشخص نیست آثار برجام چطور در این پروژه نمود کرده که هنوز بعد از گذشت حدود ۵ ماه از این تاریخ، خبری از تکمیل فاز نخست این پالایشگاه نیست.

روز گذشته «علیرضا صادق آبادی» مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در جلسه معارفه خود اعلام کرد که تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مهمترین اولویت‌های بنده است. باید دید این عضو تازه نفس مجموعه مدیریتی وزارت نفت می تواند در کنار وزیر، مشکلات این طرح را برطرف کرده و آن را به بهره برداری کامل نزدیک کند.

نظر شما