شناسهٔ خبر: 140987 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اشتباه لُپی در اعلام آمار جمعیت روستایی/ تعداد شهرها از اول انقلاب ۶ برابر شد

حجتی 43 وزیر جهاد کشاورزی از آمارهای مطرح شده درباره مهاجرت روستاییان به شهر ها انتقاد کرد و گفت: ما گاهی در ارائه آمار اشتباه می‌کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نخستین همایش "نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار" در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: زنان روستایی و عشایری در افزایش تولید و ارزش افزوده، ایجاد ثروت ملی، توسعه پایدار و تامین درآمد خانوارها نقش موثری دارند.

وی افزود: امروزه کشاورزی خانوادگی در جهان موضوعیت دارد. در این نوع از کشاورزی همه اعضای خانواده ضمن برخورداری از رفاه، تحت مدیریت و هماهنگی زنان در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی خانوادگی در جامعه روستایی و عشایری ایران نیز حاکم است ادامه داد: آداب و سنن، فرهنگ، ورزش های بومی جامعه روستایی و عشایری کشور باید حفظ و ضمن بهره گیری از دانش روز نسبت به بازآفرینی این سبک زندگی آن اقدام شود.

وی تصریح کرد: صندوق های خرد روستایی در توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری به ویژه صنایع دستی نقش مهمی دارند.

حجتی با بیان اینکه دولت با تامین و تزریق منابع به این صندوق ها، از اشتغال زنان روستایی و عشایری حمایت می کند گفت: نهادسازی و ایجاد تشکل برای تامین منابع اولیه تا عرضه محصولات به بازارهای هدف و آموزش و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری ضروری است.

وی افزود: از ظرفیت های مغفول پیرامون برای توسعه صنایع کوچک و خرد روستایی نظیر صنایع دستی، بسته بندی و عرضه سورت شده محصولات خام و گلخانه های کوچک می توان برای اشتغالزایی، تکمیل درآمد خانوارها و استقرار جمعیت روستایی بهره گرفت.

حجتی اظهار داشت: برای توسعه مناطق روستایی و عشایری برنامه ریزی شده و تحقق این برنامه ها نیازمند مشارکت زنان روستایی و عشایری و سایر فعالان این حوزه است.

وزیر جهاد کشاورزی از برخی آمارهای مطرح شده درباره مهاجرت روستاییان به شهر ها انتقاد کرد و گفت: ما گاهی در ارائه آمار اشتباه می‌کنیم. به عنوان مثال گفته می‌شود جمعیت روستایی ما اوایل انقلاب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده، در حالی که این جمعیت به حدود ۲۶ تا ۳۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: باید توجه کنیم که در این زمینه دچار اشتباه لُپی نشویم و مهاجرت، علت اصلی این کاهش نیست، بلکه اوایل انقلاب ما حدود ۳۰۰ شهر در کشور داشتیم اما در حال حاضر تعداد شهرهای ما به تعداد ۱۸۰۰ مورد رسیده؛ بنابراین توسعه شهرها از جمله دلایل این امر است.

حجتی استفاده از ظرفیت‌هایی چون زباله‌های تر و گلخانه‌ها را برای افزایش درآمد روستاییان مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: نباید حتماً خانواده‌های روستایی گلخانه بزرگ احداث کنند، بلکه با ایجاد گلخانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری در کنار باغی که خانواده‌های روستایی دارند، می‌تواند منبع درآمد مناسبی باشد.

حجتی با طرح این سوال که چرا باید محصولات تولیدی‌ روستاییان و عشایر به صورت خام و فله ای در بازار عرضه شود گفت: لوبیایی که در روستا تولید می‌شود، در قالب اقدامات محلی، می توان بسته‌بندی و سپس به بازار عرضه کرد و همه این اقدامات می‌تواند برای روستاییان ایجاد درآمد کند.

نظر شما