شناسهٔ خبر: 140975 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

تا اقتصادمان را مقاوم نکنیم، تحریم‌ها اثرگذارند

جعفر قادری431 یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص قانون کاتسا گفت: با اجرای این قانون مشکلات زیادی را برای کشور بخصوص سیستم بانکی کشور بوجود خواهد آورد. آمریکا سعی دارد همان تحریم‌ها را با عناوین قبلی بازگردانند.

به گزارش «نماینده» دکتر جعفر قادری در مورد اثرات قانون کاتسا بر اقتصاد ایران گفت: با توجه به آنکه دامنه فعالیتی سپاه وسیع است و افراد و موسسات زیادی با این نهاد کار می‌کنند، با اجرای این قانون مشکلات زیادی را برای کشور بخصوص سیستم بانکی کشور بوجود خواهد آورد. آمریکا سعی دارد همان تحریم‌ها را با عناوین قبلی بازگردانند. این قانون هم در همان راستا برای بازگرداندن تحریم‌های قبلی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به راهکارهای مقابله با این قانون تحریمی خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی باید تلاش گسترده‌ای صورت بگیرد. باید تا جایی که امکان دارد مقابله به مثل صورت بگیرد. باید کشور را از داخل قوی کنیم و وابستگی‌ها را به خارج بکاهیم. بدین ترتیب اثرات تحریمی را به حداقل برسانیم.

قادری افزود: زمانی یک کشور قوی می‌شود که قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشد. تا زمانی که نتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و اقتصاد را از داخل مقاوم‌سازی نکنیم، این فشارهای تحریمی به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. اگر از فرصت‌های از دست رفته استفاده بیشتری می‌کردیم این شرایط بوجود نمی‌آمد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقتصاد کشورهایی چون چین و روسیه اظهار داشت: کشورهایی چین و روسیه بدلیل مقاوم‌سازی اقتصاد دیگر تحریمی بر آن‌ها اثرگذار نیست. اما برخی دولتمردان تحلیل‌های غلطی داشتند که ما مشکلی نخواهیم داشت. اما تحلیل‌های منطقی این خطرات را از قبل نشان می‌داد اما متاسفانه عده‌ای گوش شنوایی برای شنیدن این خطرات نداشتند. ما باید از ظرفیت کشورهایی چون چین، روسیه و هند در ظرف اقتصاد دنیا استفاده کنیم. هنوز هم برخی نگاه‌ها در مقابل این ظرفیت منفی است.

قادری در نهایت با تاکید بر استقلال خواهی ملت ایران و اثر آن بر سیاست‌گذاری کشور گفت: ما باید در نظر داشته باشیم که وقتی استقلال می‌خواهیم، باید آمادگی محدودیت‌هایی که برای‌مان بوجود می‌آید را داشته باشیم. ما نباید از موضع نظامی‌مان عقب‌نشینی کنیم. دنیای امروز دنیای زور است و در آن قانون جنگل حاکم است. اگر توان بازدارندگی نداشته باشیم برای‌مان مشکل بوجود خواهد آمد.

نظر شما