شناسهٔ خبر: 140677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاوروف: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، شایعه است

لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که سخنان مطرح شده درباره خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، شایعه است.

به گزارش «نماینده»، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز جمعه در نشست خبری مشترک با همتای قزاقستانی خود گفت: سخنان مطرح شده درباره طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام، صرفا شایعه است.

وی افزود: مسکو اظهاراتی از کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای می‌شنود که دال بر اهمیت این قرار داد است و مسکو امیدوار است که تصمیم نهایی ترامپ در این خصوص، تصمیم متوازنی باشد.

پیش از این ۲ مقام آمریکایی تاکید کردند که دونالد ترامپ هفته آینده اعلام خواهد کرد که توافق هسته ای با ایران به نفع امنیت ملی آمریکا نیست و کنگره آمریکا بازنگری درباره توافق هسته ای را آغاز خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز که نامش فاش نشده روز پنجشنبه در سخنانی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا احتمالا به زودی اعلام خواهد کرد که توافق بین المللی به منظور محدود شدن برنامه هسته ای ایران را تایید نمی کند.

این مقام آمریکایی افزود: ترامپ احتمالا قصد دارد یک راهبرد جامع در قبال ایران را اعلام کند که تقابل جویانه تر خواهد بود.

ترامپ باید تا ۱۵ اکتبر یعنی ۹ روز دیگر تصمیم نهایی خود را درباره توافق هسته ای ایران اعلام کند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری گفت که افزایش شمار کشورهای ناظر بر مذاکرات آستانه درباره سوریه، مفید است.

وزیر خارجه روسیه همچنین از نقش عربستان و مصر در یکپارچه کردن تریبون‌های معارضان سوریه تمجید کرد.

خیرت عبدالرحمانف وزیر خارجه قزاقستان نیز در این نشست خبری گفت که دور بعدی مذاکرات استانه بر سر موضوع آزادی بازداشت شدگان تمرکز خواهد داشت.

در تاریخ ۲۴-۲۳ ژانویه سال جاری میلادی (۴ و ۵ بهمن) در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا و ایجاد چندین منطقه کاهش تنش در سوریه انجامید.

نظر شما