شناسهٔ خبر: 139832 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ظریف: یکی دو سفیر زن خواهیم داشت

ظریف وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم.

به گزارش «نماینده»، محمد جواد ظریف"وزیر امور خارجه"، گفت: در زمان تصدی من در وزارت خارجه اولین معاون زن در این وزارت‌خانه منصوب شد. در همین زمان بود که اولین سفیر زن بعد از انقلاب اعزام شد. اکنون نیز امیدوارم که در این دوره جدید بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی‌خواهم عددی را بگویم ولی در راستای تحقق این موضوع در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.

این عضو دولت دوازدهم با تاکید بر این‌که حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی باید راهبردی باشد، نه نمایشی و نمادین، ادامه داد: اگر استفاده از زنان در عرصه مدیریتی نمایشی باشد، حتما نمی‌تواند در ایجاد یک نهاد در راستای حضور بیش‌تر زنان در سطوح عالی مدیریتی موثر باشد. مدیریت‌ها در سطح عالی چالشی هستند و نیاز دارد مدیرانی که استفاده می‌شوند توانمند بوده و به کار احاطه داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: مقداری در این حوزه احتیاط کرده‌ایم و این احتیاط در این راستا بوده که این حضور نمایشی نباشد، بلکه راهبردی باشد.

ظریف در همین چارچوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توانمندی‌های مرضیه افخم در حوزه مسوولیت‌هایی که در این وزارت‌خانه بر عهده داشته است، تاکید کرد: حضور خانم افخم در عرصه مدیریتی در وزارت خارجه حضوری موفق بود و امیدواریم بانوان جدیدی که برای بر عهده گرفتن مسوولیت سفارت‌خانه‌های کشورمان در خارج از کشور انتخاب می‌کنیم، توانمندی‌های مشابه داشته باشند و مثل ایشان از احاطه خوبی بر امر سیاست خارجی برخوردار باشند.

وی با بیان این‌که سعی داریم اگر بتوانیم این زنان را از داخل ساختار وزارت خارجه انتخاب کنیم، ادامه داد: البته با برخی از محدودیت‌های قانونی در این ارتباط مواجهه هستیم. بر اساس نظرات سازمان بازرسی کل کشور، کارشناسان داخل وزارت خارجه برای رسیدن به مقام سفیری باید سلسله مراتبی را طی کرده باشند. این قرائت از قانون ممکن است به عنوان یک تبعیض منفی علیه کارکنان وزارت خارجه عمل کند ولی به هر حال این قرائتی است که دوستان در این سازمان از اساسنامه و مقررات استخدامی وزارت خارجه دارند. در همین چارچوب ما با یک رشته محدودیت‌های قانونی مواجه هستیم، البته نه محدودیت‌هایی که ناشی از فشارهای بیرونی باشد و به جرأت می‌توانم بگویم که هیچ فشاری در این زمینه از بیرون به وزارت خارجه وارد نشده است.

دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در کنار اعزام اولین سفیر زن، در این دوره اولین سفیر اهل سنت را نیز منصوب کردیم و به خاطر این موضوع نه‌ تنها با هیچ فشاری روبه‌رو نشدیم بلکه تشویق هم شدیم و انشاءالله این کار را ادامه می‌دهیم. برای استفاده از زنان در رده‌های مدیریتی وزارت خارجه نیز هیچ فشار بیرونی وجود نداشته که بخواهد مانع تحقق این موضوع شود.

این مقام عالی رتبه دستگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با روابط ایران و عربستان در دولت دوازدهم و این‌که چندی پیش در رسانه‌ها از زبان مقامات عراقی صحبت از این شد که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت‌های تهران و ریاض میانجی‌گری کند اما بعد از آن این موضوع با توضیحات وزیر کشور عراق و همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه‌رو شد، تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده است، اما معتقدیم که سیاست‌های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است.

وی با تاکید بر این‌که سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک سیاست راهبردی در چارچوب اصولی مشخص است، خاطرنشان کرد: ما در ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در راستای منافع ملی ایران و منطقه می‌دانیم. سیاست ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده است. البته نیاز است هماهنگی و انسجام‌ بیش‌تری در کشور در ارتباط با تصمیم‌گیری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌چنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه‌ها داشته باشیم.

ظریف در ادامه به حمله تعدادی از افراد خودسر به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: این اقدام، اشتباه و تاسف‌برانگیز بود که خسارت‌های غیرقابل جبرانی را برای کشور در بحث روابط دوجانبه و همچنین عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد. اقدامی که باعث ایجاد خدشه به شأن و وجهه ایران شد. همه مسوولان از این اتفاق ناراحت شدند. باید از انجام این‌گونه اتفاقات به صورت جدی در کشور جلوگیری کنیم و بر اساس سیاست اصولی و راهبردی‌ که ایران در منطقه پیگیری می‌کند پیش برویم.


*اگر عربستان در سیاست‌هایش در منطقه بازنگری کند با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اخبار ضد و نقیض منتشر شده مبنی بر درخواست ریاض از عراق جهت میانجی‌گری بین ایران و عربستان تاکید کرد: هیچ‌گاه نباید زندانی اظهارنظرهای سیاسی به خصوص وقتی این اظهارنظرها رسانه‌ای می‌شوند و غیردقیق هستند، شویم.

وی با بیان این‌که من بعد از سفر مقامات عراقی به عربستان با آنها گفت‌وگو کردم و می‌دانستم انعکاس رسانه‌ای برخی اظهارنظرها دقیق و کاملا منطبق با واقعیت‌ها نیست افزود: ما اعتقاد داریم عربستان باید در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر و بازنگری کند و انجام این موضوع در راستای منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازنگری انجام شود حتماً این امر با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو خواهد شد.
*عربستان باید نگرش‌های منطقه‌ای خود را تغییر دهد

ظریف در پاسخ به این پرسش که روز دوشنبه هفته جاری سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی مطرح کردند که ایران اقداماتی را برای کاهش تنش با عربستان انجام داده و اکنون نوبت عربستان است که در این زمینه اقدام کند، اقدامات ایران در این زمینه چه بوده است؟ گفت: اقداماتی که ایران انجام داده از جنس گفتمانی است. ما همواره برای گفت‌وگو با عربستان آمادگی داشته‌ایم و آن را اعلام کرده‌ایم. همواره این آمادگی را داشته‌ایم که تمام تلاش خود را انجام دهیم که در منطقه برای حل بحران‌ها به یک راهکار سیاسی برسیم، در حالی که متاسفانه عربستان این‌گونه عمل نکرده و منافعش را در ایجاد تنش در منطقه جستجو کرده است.

وی با تاکید مجدد بر این‌که نیاز است عربستان نگرش‌های منطقه‌ای‌اش را تغییر دهد، تصریح کرد: در چنین صورتی ما به مرحله‌ای می‌رسیم که امکان انجام اقدامات عملی در ارتباط با بهبود روابط دو کشور به وجود می‌آید.
*سفر دیپلمات‌های ایرانی و سعودی بعد از ایام حج انجام می‌شود

وزیر امور خارجه در پاسخ به این‌که قرار بود هیاتی ازعربستان برای بازدید از سفارت‌خانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد به ایران سفر کند و هیاتی نیز از ایران برای بازدید از سفارت و کنسولگری کشورمان به عربستان سفر کند، این رفت و آمد انجام شد؟ اظهار کرد: ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می‌شود.

نظر شما