شناسهٔ خبر: 139750 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دغدغه‌های تمام‌نشدنی زنان مجلس

دولت43 چند نفر از زنان نماینده سراغ رئیس جمهور رفتند و علت نبود مولاوردی، ابتکار و جنیدی را در جلسه مهم مجلس به منظور اخذ رأی برای اعتماد به وزرای پیشنهادی جویا شدند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان زن مجلس باز هم گلایه خود را از تصویر مردانه دولت دوازدهم به گوش رئیس جمهور حسن روحانی رساندند. این بار چهره به چهره و رو در رو.

این فرصت پس از آن به دست آمد که روز گذشته (یکشنبه ، ۲۹ مرداد) حسن روحانی برای دومین بار پس از مراسم تحلیف به مجلس آمد تا از وزرای پیشنهادی‌اش دفاع کند. پس از پایان سخنان رئیس جمهور، نمایندگان گِرد او حلقه زدند و به دیده‌بوسی و تعارف و تبریک گذراندند؛ اما زنان مجلس با چاشنی گلایه و اعتراض به سراغ رئیس جمهور رفتند.

آنها هم از نبود وزیر زن در دولت دوازدهم انتقاد کردند و هم از عدم حضور همان سه زن کابینه کنونی در روز آخر بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی روحانی در صحن علنی.

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم می‌گوید: از رئیس‌جمهور پرسیدیم چرا زنان کابینه جدید، امروز(یکشنبه) در مجلس حضور پیدا نکرده‌اند.

اشاره این نماینده مجلس به حضور نداشتن شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و لعیا جنیدی به عنوان تنها زنان هیئت دولت دوازدهم در آخرین جلسه مجلس برای رأی اعتماد به وزرای کابینه بود.

فاطمه سعیدی نماینده تهران نیز با تایید این نکته درباره گفتگوی روز گذشته (یکشنبه) زنان مجلس با رئیس جمهور می‌گوید: شخصا به آقای روحانی اعتراض کردم که چرا در چنین جلسه مهمی، بدون معاونان زن و با یک کابینه مردانه وارد مجلس شده است. دلیل این امر را جویا شدیم و ایشان در جواب گفتند که آنها هم برای حضور در این جلسه دعوت داشتند.

دعوت داشتند ولی نیامدند

به گفته سعیدی اگرچه در برخی جلسات بررسی رای اعتماد به وزرا در روزهای گذشته، ابتکار و مولاوردی در صحن مجلس حضور داشتند اما در روز نهایی رأی‌گیری برای اعتماد به وزرا که روز مهمی به شمار می‌رود، جای خالی زنان هیأت دولت دوازدهم در مجلس به چشم می‌آمد.

سعیدی می‌گوید: البته هم آقای روحانی اعلام کرد که از تمام اعضای هیات دولت برای حضور در مراسم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دعوت شده بود و هم امیری معاون پارلمانی ایشان گفت که زنان هیات دولت برای حضور در این جلسه دعوت شده بودند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس درباره چرایی عدم حضور هر سه این زنان در جلسه مهم مجلس با وجود دعوت از آنها توضیح می‌دهد: من هنوز فرصت نکردم با ایشان(مولاوردی، جنیدی و ابتکار) گفتگویی داشته باشم و علت حضور نداشتن آنها را جویا شوم؛ با این حال نبود هر سه این زنان در جلسه‌ای که هم برای کشور مهم است و هم برای مردم و دولت و مجلس، سوال‌برانگیز بود.

  کابینه مردانه‌ روحانی

این موضوع تنها مساله مورد اعتراض زنان مجلس به روحانی در جلسه دیروز نبود. زنان مجلس همچنان و از هر فرصتی برای یادآوری این موضوع که روحانی توجهی به مطالبات زنان در انتخاب وزیر زن برای دولتش نداشته است، استفاده می‌کنند.

سلحشوری از گلایه چندین باره به رئیس جمهور به دلیل انتخاب نشدن هیچ زنی برای سمت وزارت می‌گوید و اضافه می‌کند: به رئیس جمهور گلایه کردیم چرا برای هیچ وزارتخانه‌ای از زنان استفاده نشده است.

سعیدی هم در این باره توضیح می‌دهد: این نگرانی را به رئیس جمهور منتقل کردم که ایشان هیچ وزیر زنی را انتخاب نکرده است و البته در روز تحلیف هم این نکته را به ایشان گفته بودم؛ زیرا به نظر ما دکتر روحانی، کابینه مردانه‌ای چیده است.

وی توضیحات رئیس جمهور را درباره نبود هیچ وزیر زنی در کابینه‌اش "قانع‌کننده" نمی‌داند. به گفته وی روحانی در جلسه معرفی وزرای پیشنهادی‌اش، یک بار گفت وزارت سه زن را برای این امر در نظر داشت ولی نشد؛ اما در جای دیگر گفت برای چیدن کابینه هیچ فشاری روی وی نبوده است.

توضیحاتی که بر ابهام‌ها افزود

گلایه این عضو فراکسیون زنان مجلس ناظر به آن بخش از سخنان حسن روحانی است که در دفاع از لیست وزرای پیشنهادی‌اش در صحن علنی مجلس گفت: «من خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم ۳ زن را به عنوان وزیر معرفی کنم  و افرادش را هم در نظر گرفته بودم اما به هر حال از تقسیمش بگذریم، محقق نشد.» و در جایی دیگر اشاره داشت که «در معرفی ۱۷ وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده که کسی بگوید این وزیر یا آن وزیر را کسی انتخاب کرده است.»

به گفته سعیدی، "این سخنان رئیس جمهور نه تنها به سوالات درباره نبود زنان در کابینه دوازدهم پاسخ نداد بلکه ابهام‌ها را بیشتر کرد چراکه این توضیحات نه برای زنان نماینده مجلس و نه برای جامعه ایران -اعم از زن و مرد- قانع کننده نبود."

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه "مردان هم اصرار داشتند از حضور زنان توانمند در کابینه استفاده شود" از رئیس جمهور تقاضا کرد در جلسه‌ای با زنان مجلس پاسخ شفاف داشته باشد که چرا از زنان برای هیچ وزارتخانه‌ای استفاده نکرده است.

سلحشوری هم می‌گوید از رئیس جمهور خواسته شده که از زنان در سطح معاونت وزارتخانه‌ها و مدیران کل استفاده شود.

حال باید دید پس از جلوس وزرا بر کرسی وزارتخانه و انجام بسیاری نقل و انتقالات احتمالی در سطح معاونان و مشاوران و مدیران، دغدغه زنان مجلس که برآیندی از مطالبات کل جامعه رأی‌دهندگان به حسن روحانی است، مرتفع خواهد شد یا خیر.

خواسته‌ای که نباید نشدنی به نظر آید زیرا حسن روحانی هم گفته بود «از زنان در سمت‌های معاون وزیر، مدیر کل، دستیار، مشاور عالی در سطح همه وزارتخانه‌ها مشغول به کار شوند.»/

نظر شما