شناسهٔ خبر: 139619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نشست ترامپ و تیم امنیت ملی آمریکا؛ آیا فردا استراتژی این کشور در افغانستان نهایی می‌شود؟

ترامپ43 ترامپ فردا با تیم امنیت ملی خود برای ارزیابی استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان در کمپ دیوید دیدار می‌کند اما هنوز سخنگوی کاخ سفید درباره نهایی شدن این استراتژی اظهار نظری نکرده است.

به گزارش «نماینده»، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، «مایک پنس» معاون اول، «رکس تیلرسن» وزیر خارجه، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع، «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا، «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا و شماری دیگر از مقامات ارشد این کشور روز جمعه با یکدیگر دیدار می‌کنند و استراتژی جنگ افغانستان را ارزیابی خواهند کرد.

«سارا هاکابی سندرز» سخنگوی کاخ سفید خبر داد که دونالد ترامپ، روز جمعه در کمپ دیوید، استراحتگاه رئیس جمهور آمریکا در ایالت «مریلند» با مقامات ارشد دولت واشنگتن درباره استراتژی جنگ در افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

این سخنگوی کاخ سفید اما درباره اینکه آیا ترامپ بالاخره پس از ۷ ماه آغاز به کارش تصمیم نهایی را خواهد گرفت یا خیر، اظهار نظری نکرد.

با این حال برخی کارشناس معتقدند که استراتژی آمریکا درباره جنگ افغانستان پس از پایان این دیدار در کمپ دیوید نهایی خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اظهار کرد که بزودی در مورد استراتژی جنگ در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

پنجشنبه هفته گذشته ترامپ در ایالت «نیوجرسی» درباره تغییر روند جنگ در افغانستان به خبرنگاران گفت: این برایم یک تصمیم بسیار بزرگ است. یک وضعیت بهم خورده را در افغانستان به ارث برده‌ام و ما این وضعیت را بهتر خواهیم ساخت.

پس از آن نیز ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز اظهار کرد که همچنان تمام گزینه‌ها در افغانستان از جمله خصوصی‌سازی جنگ در این کشور در دست بررسی قرار دارد.

از سوی دیگر نیز تاخیر در اعلام این استراتژی انتقاد قانونگذاران آمریکا به ویژه «جان‌مک‌کین» را نیز برانگیخته است.

این سناتور ارشد جمهوریخواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، چندی پیش راهبردی را برای پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان به دولت ترامپ پیشنهاد کرده که متکی بر افزایش سربازان و تشدید آتش جنگ در افغانستان است.

این سناتور بانفوذ آمریکایی اظهار کرد: آمریکا باید این حقیقت را درک کند که در حال شکست در افغانستان است و برای تغییر این وضعیت نباید زمان را از دست دهد.

در طرح ارائه شده جان مک‌کین به کاخ سفید بر اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان، افزایش حملات هوایی، تسریع روند آموزشی نیروهای امنیتی افغان و اعمال فشار بر پاکستان برای سرکوب مراکز امن مخالفان مسلح  و گروه‌های تروریستی در خاکش تاکید شده است.

مک‌کین از دولت آمریکا خواست تا فشارهای دیپلماتیک، نظامی، و اقتصادی بر پاکستان وارد کند تا اسلام‌آباد پناهگاه‌های مخالفان مسلح دولت افغانستان در خاک خود را از بین ببرد.

پیش از آن نیز «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز اظهار کرده بود که جنگ در افغانستان به بن بست رسیده و برای خروج از وضعیت کنونی اعزام چند هزار نظامی بیشتر به این کشور ضروری است.

نظر شما