شناسهٔ خبر: 139612 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حجتی در صحن علنی:

میزان تولید را از ۹۷ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن رساندیم/ ۸۰ درصد پول چایکاران پرداخت شده است

حجتی 43 وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: حدود ۸۰ درصد پول چایکاران پرداخت شده است و مابقی را نیز پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده»؛ محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: از نمایندگان موافق و مخالف تشکر می‌کنم که با ارائه نقطه نظرات خود رسالت و نقش سنگینی که برعهده من قرار دارد را یادآور می‌شوند و امیدوارم که بتوانم نقطه ضعف‌ها را به حداقل برسانم.

وزیر کشاورزی افزود: اگر من از برنامه‌های خود دفاعی کرده و یا پاسخی را به نمایندگان می‌دهم نباید این امر تداعی شود که ما معتقد هستیم که هیچ نقطه ضعفی نداریم بلکه قبول دارم که نقاط ضعف زیادی داریم و امیدوارم با حمایت دولت، مجلس و تولیدکنندگان بتوانیم آن را مرتفع کنم.

وی بیان داشت: برنامه‌ای که به مجلس تقدیم کرده‌ام دو بخش دارد؛ بخش اول آن مبتنی بر رویکردهای کلی و مسیرهای پیش رو بوده و بخش دوم چندین پروژه را مطرح کرده‌ایم که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و عمدتا بر مبنای اصولی است که در برنامه ششم توسعه نیز ذکر شده است.

حجتی تصریح کرد: عمده اهداف کمی که در برنامه ششم توسعه آمده است را برای شما ذکر می‌کنم؛ مطالعاتی که درباره مطالعه و برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت برای اقتصاد مقاومتی داشته‌ایم آن‌ها را ذکر کرده‌ایم و اگر منابع این اهداف تأمین شود با توجه به ظرفیت‌های اجرایی و تجربیاتی که پشت سر گذاشته‌ایم مشکلی وجود ندارد اما متأسفانه همیشه در اجرای برنامه‌ها از محدودیت منابع رنج برده‌ایم و امیدوایم که این مسئله در آینده حل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شاخص‌های کلان گفت: در دوره  چهار سال گذشته موفق شده‌ایم میزان تولید را از ۹۷ میلیون تن به  ۱۱۸ میلیون تن افزایش دهیم و مطلب دوم در شاخص‌های کلان تراز غذایی کشور است. بر اساس آمار گمرک در سال ۹۲ این شاخص منهای ۸.۱ دهم میلیارد دلار بوده است به این معنا که واردات غذا منهای صادرات غذا ۸.۱ دهم میلیارد دلار بوده است و علی رغم افزایش جمعیت و تقاضا اتفاقی که در سال ۹۵ افتاده است این عدد به منهای ۳.۱ دهم کاهش یافته است به این معنا که ما ۵ میلیارد دلار یا صادرات بیشتری داشته‌ایم و یا واردات انجام داده‌ایم.

وی تأکید کرد: البته همه این ارقام نتیجه عملکرد ما نیست و در برخی موارد قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کرده است اما بخش عمده آن به دلیل افزایش تولیدهایی است که اتفاق افتاده است.

حجتی بیان داشت: درباره مدرک تحصیلی من صحبت شد و با توجه به اینکه بنده هیچ وقت از کودکی تا به امروز با کشاورزی فاصله نداشته‌ام باید به این موضوع اشاره کنم که فرض بگیرید که بنده لیسانس کشاورزی یا زراعت داشته‌ام اما در حجم فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و منابع طبیعی همچنین شیلات و آبزی‌پروری و در عرصه زراعت و دامداری و بحث طیور، آفات و بیماری‌ها صدها رشته وجود دارد، مگر قرار است که بنده اقدامات تخصصی بالینی و ریز انجام دهم؟

وزیر کشاورزی اذعان داشت: نتیجه عملکردها را باید در شاخص‌ها جستجو کرد و در ارتباط با پول گندم‌کاران که به آن اشاره شد ما نیز درباره آن دغدغه داریم و دوستان فکر نکنند که ما در برابر مسئولیتی که پذیرفته‌ایم دغدغه‌ای نداریم لازم است ذکر کنم از زمانی که این مسئولیت بر دوش من نهاده شده دغدغه و دلهره آن را داشته‌ام و شبانه‌روز آن را پیگیری کرده‌ام اما همین پول گندم ۸ هزار میلیارد تومان را در ردیف‌ها پیش‌بینی کرده‌اید و ظرفیت خزانه را می‌دانید و بخشی از این هزینه باید از بانک‌ها تأمین شود و قسمتی از آن از فروش گندم.

وی ادامه داد: از همکارانم در قسمت برنامه  و بودجه و بانک مرکزی تشکر می‌کنم و رئیس جمهور و معاون اول او در این زمینه تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌اند.

حجتی تصریح کرد: امروز که در خدمت شما هستم ۵۰ درصد را به روز تحویل می‌دهیم و اکنون که آهنگ خرید کمی کند شده است و دریافت‌ها و پرداخت‌های ما روال عادی خود را طی می‌کند و اگر موردی بر خلاف مطالبی که ذکر کردم وجود دارد آماده پاسخگویی هستم.

وزیر کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با چای‌کاران نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد مبلغ را پرداخت کرده‌ایم و با محدودیت منابع خزانه تلاش می‌شود به هر نحوی که شده این مبلغ تأ‌مین شود. اما در مورد صنعت چای لازم می‌دانم این نکته را ذکر کنم: صنعت چای کشور این افتخار را دارد که در طول ۲، ۳ سال اخیر بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید داشته است و هیچ چای تولید داخلی در این دوره بر روی دست تولیدکنندگان باقی نماند و دیگر واژه‌ای تحت عنوان چای سنواتی نداریم و دولت یازدهم توانست با همت همه دست‌اندرکاران این افتخار را کسب کند.

وی با تأکید بر اینکه درباره بیمه و خسارت نیز مطلبی را ذکر می‌کنم و تقاضا دارم که کمی به اعداد و ارقام توجه کنید، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد خساراتی بود که به کشاورزان وارد شده است. کشاورزی ماهیت خود را دارد و بیمه کشاورزی از نوع حمایتی بوده و محصولات کشاورزی با یارانه صادرات تحت حمایت قرار می‌گیرد. کدام سرمایه‌ای در دنیا وجود دارد که در معرض انواع و اقسام خسارت‌ها قرار داشته باشد و چه کسی باید این مسائل را حل کند؟ یا باید مدیریت بحران به این مسئله بپردازد و یا مدیریت ریسک.

وزیر کشاورزی افزود: امیدوارم روزی بنیه اقتصادی کشور بتواند پاسخگوی ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارده باشد که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن به ستاد بحران می‌رود و در نهایت به سرنوشت تخصیص دچار می‌شود و این واقعیت‌هایی است که وجود دارد و ما نیز در این باره نگران هستیم و همه باید با تلاش و پیگیری بکوشیم که منابع بیشتری را اختصاص دهیم.

وی بیان داشت: گندم با افزایش بهره‌وری به خودکفایی رسیده است و حجم آبی که امروز در بخش گندم استفاده می شود به مراتب کمتر از میزان آبی است که در چهار سال قبل در اختیار زراعت گندم قرار گرفته بود و باید در نظر داشت که همه اتفاقات مربوط به گندم نیست مگر در بخش شکر توفیقی کمتر از گندم داشته‌ایم؟ مگر در زراعت پنبه مسیری را که آغاز کرده‌ایم ناموفق بوده است؟ باید بگویم خراب کردن یک مسیر به مراتب آسان‌تر از ساختن آن است  و ما برای تأمین زیرساخت‌ها به زمان نیاز داریم.

حجتی اذعان داشت: در سال ۹۲ هزار و ۲۰۰ هکتار پنبه در این استان کشت شد در حالی که این رقم به سه هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش داشته است و در سال ۹۲ سه هزار تن تولید داشته‌ایم اما در سال گذشته این رقم ۹ هزار تن افزایش داشته و با افزایش بهره‌وری و بذر اصلاح شده به این هدف دست  پیدا کرده‌ایم.

حجتی با بیان اینکه میزان دانه‌های روغنی ما امسال نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش تولید داشته است، گفت: ما به دنبال آن هستیم که با افزایش این محصول دیگر در این زمینه وابستگی نداشته باشیم و امیدواریم به اهداف مورد نظرمان در این باره برسیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان گفته بودند چرا میزان تولید ابریشم که زمانی هزار تن بود کاهش یافته است، اظهار داشت: چهار سال قبل هم میزان تولید ابریشم به ۱۰۰ تن رسید اما ما سال گذشته تولید ابریشم را به ۱۴۰ تن رساندیم و باید دید چهار سال قبل وضعیت چگونه بود و حالا به چه مرحله‌ای رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای تولید سیب‌زمینی کم است، تصریح کرد: برای مثال سال ۹۲ در استان اردبیل فقط ۵۰ هزار تن انبار فنی و سردخانه و ۸۰۰ هزار تن هم تولید سیب‌زمینی داشتیم اما سال گذشته حدود ۸۰ هزار تن سردخانه و انبار فنی به آن ۵۰ هزار تن اضافه شد و ۲۶۰ هزار تن هم در دست ساخت است.

حجتی با بیان اینکه ما در بخش کشاورزی باید زنجیره تولید داشته باشیم، گفت: بنده این مسئله را در برنامه‌های اجرایی و پیشنهادی خود دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما در سه سال گذشته به اندازه تمام سردخانه‌های کشور که در سال ۹۲ بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن بود، سردخانه جدید افتتاح و بهره برداری کردیم.

وی تصریح کرد:‌ در سال ۸۵ در تعاون روستایی یک اتفاقی افتاد مبنی بر اینکه نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان از ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که با ۱۲ شرکت دانه روغنی قرارداد بسته شده بود، اختلاف به وجود آمد و این مسئله در محاکم در حال پیگیری است و تاکنون تقریبا ۷۰ درصد پولشان را دریافت کرده‌اند.

حجتی درباره تن خواهی از صندوق توسعه ملی به عنوان ذخایر راهبردی گفت:‌ بخش عمده‌ای از آن در دولت قبل در اختیار شرکت‌های مباشر قرار گرفته بود و مابقی آن هم در این دولت در اختیار قرار گرفته شده است و در اختیار مباشر است و آنان پشتیبانی می‌کنند تا پاسخگوی نیاز کشور که در نوسان زیادی قرار دارد باشیم و طبق آیین نامه مصوب، سازمان برنامه و بودجه این ذخایر را زیرنظر دارد و با وجود آن که زمانی فقط سه روز موجودی داشتیم امروز به علت این شرکت‌های مباشر کمتر نوسان دیده می‌شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: البته بنده نمی‌خواهم بگویم که ما در تولید، عرضه و تقاضا دیگر نوسان نداریم اما این نوسانات در مقایسه آنچه که در گذشته داشتیم کاهش یافته است.

وی گفت: تا سه سال گذشته میزان صادرات سیب‌زمینی ۳۰ تا ۴۰ هزار تن بود اما در سال گذشته به ۵۰۰ هزار تن رسید.

حجتی بیان داشت: وضعیت ما در بخش دامداری هم بسیار خوب است به گونه‌ای که میزان صادرات لبنیات در چهار ماهه اول سال ۳۰ درصد رشد داشته و پیش بینی می‌کنیم امسال بتوانیم این میزان را به یک میلیارد دلار برسانیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پیرامون بحث امنیت غذایی اظهار داشت: امروز بیش از ۹۰ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تأمین می‌شود این در حالی است که کشورهای پیشرفته به بخش کشاورزی کمک زیادی می‌کنند به گونه‌ای که آمریکا طی برنامه ۱۰ ساله هزارمیلیارد دلار در کنگره برای حمایت از کشاورزی تصویب کرده و در دست اجرا دارد.

وی متذکر شد: ما در آذر ماه سال گذشته سرمازدگی سختی داشتیم که منجر شد در نهایت بسیاری از محصولات بسوزد و در برخی از جاها میزان تولید کاهش یابد اما ما نزدیک به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن خرید کردیم که این رقم ادامه دارد و امیدواریم به ۱۰ میلیون تن برسیم که همان نیاز واقعی کشور است.

حجتی با بیان اینکه سهم صادرات بخش کشاورزی یک پنجم صادرات کشور است، گفت: عمده‌ترین محوری که ما در این برنامه بر آن تأکید داریم افزایش بهره وری است و ما بخش عمده‌ای از الگوی کشت را هم تدوین کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیشترین سرمایه گذاری توسط دولت به شکل‌های مختلف در بخش آب و خاک در این دوره انجام شد، اظهار داشت: این اقدامات به دلیل افزایش بهره وری در آب بوده است و اگر کشت گلخانه جزء طرح‌های اولیه ما است، به دلیل افزایش بهره وری و کاهش چشم گیر مصرف آب است و استقبال خوبی هم از آن شده است.

وی افزود: اگر ما به جای بذرکاری، نشا کاری را ترویج می‌دهیم به دلیل همین افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب است.

حجتی گفت: ما در ۱۰سال قبل برای تولید ۲۰۰ گرم شکر از یک متر آب استفاده می‌کردیم که در سال ۹۶ با این میزان آب توانستیم ۶۰۰ گرم شکر تولید کنیم و باید از همه کشاورزان تشکر کرد که در بخش آموزش و ترویج اقدامات بی‌نظیری انجام دادند و کمتر کشاورزی در سطح کشاورزی وجود دارد که کارشناس مسئول مروج خودش را نشناسد و ما در حال ایجاد یک سامانه ملی هستیم که به صورت آنلاین این ارتباط برقرار شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره مشکل برخی از کشاورزان که درگیر شکایات منابع طبیعی هستند، گفت: ما در این زمینه دو نوع شکایت داریم که یک مورد مربوط به تغییر کاربردی است که عمدتا ناظر بر ویلاسازی‌ها است و من برای کاهش این خلاف پیشنهاداتی را در قالب لوایح تقدیم دولت کردم و امیدواریم که راهکارهایی را پیدا کنیم تا این معضل را که در حال نابودسازی سرمایه‌های ملی است، کاهش دهیم.

وی ادامه داد: همچنین درباره بحث اعمال ماده ۵۶ قانون منابع طبیعی به ناحق از کم اطلاعی کشاورزان در طول ده‌ها سال گذشته اتفاق افتاد مبنی بر اینکه اراضی مردم به اسم دولت و منابع طبیعی ثبت شده است که یکی از مشکلات پیش روی ما بود که با بخش‌نامه‌های داخلی در حال حل کردن آن هستیم.

نظر شما