شناسهٔ خبر: 139611 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم

حجتی 43 نمایندگان مخالف و موافق حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش «نماینده»؛ جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح روز گذشته (سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه) در مجلس آغاز شد و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، کار و رفاه اجتماعی وارد دستور بررسی صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی شدند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

 
مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حسن روحانی

بائوج لاهوتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی؛
باید بپذیریم حجتی در بحث کشاورزی موفق نبوده است/ مرا وزیر کنید مشکل واردات برنج کشور را حل می‌کنم

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: اولین دلیل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مدرک تحصیلی وی است، برای من جای سوال است، آقای حجتی که در رشته عمران، گرایش راه و ساختمان تحصیل کرده، و آسفالت و بتن را به خوبی می‌شناسد، آیا می‌تواند کشاورزی را هم اداره کند؟

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا در کشور قحط‌ الرجال است، ادامه داد: آیا نزدیک به چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحصیلکرده در رشته کشاورزی نداریم که کشاورزی کشور را بشناسد؟

وی تصریح کرد: تعهد، تخصص، تجربه و تعامل چهار عنصر مهم برای بررسی صلاحیت‌ وزرا است، آقای حجتی در تعهد بالاترین نمره را دارد و به انقلاب اسلامی وفادار است، اما آیا وی در این زمینه تخصصی دارد؟ خیر ندارد!

وی افزود: یکی از سوابق آقای حجتی سرپرستی وزارت راه است و مدتی هم مسئولیت جهاد را بر عهده داشته است و آن زمان در جهاد رسالت جاده‌سازی و عمرانی داشت.

لاهوتی با تاکید بر اینکه بپذیریم آقای حجتی در بحث کشاورزی موفق نبوده و به داد کشاورزی نرسیده، خاطرنشان کرد: بارها از همین فضای مجلس گفتم که ریشه این مشکل در تحصیلات وی است، وزرا نباید برنامه بدهند، برنامه کشور تصویب شده است، بلکه باید نحوه اجرای قانون برنامه را بیان کنند.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای حجتی در برنامه‌اش گفته که در برخی کشورها ۵۰ درصد ارزش تولید را به عنوان یارانه پرداخت می‌کنند، سوال من این است که آیا شما پول چغندر کاران را داده‌اید؟ ۵ هزار میلیارد تومان پول گندم کاران را پرداخت کردید؟ پول چای کاران را که دستهایشان پینه بسته، داده‌اید؟

وی با با بیان اینکه شما را به عنوان وزیر به حوزه انتخابیه می‌برم تا با کشاورزان دست بدهید، گفت: دست‌های ترک خورده و پینه بسته آنها دست‌های شما را می‌برد. آقای حجتی آیا پول این کشاورزان زحمت کش را پرداخت کرده‌اید؟

لاهوتی خاطر نشان کرد: به جای حمایت از تولیدکنندگان، از مصر و ترکیه پرتقال وارد کردید! آیا این راه اداره کشاورزی کشور است؟

لاهوتی با بیان اینکه یک عده افراد صاحب منافع که خودتان هم می دانید، با نفوذ در دستگاه‌های دولتی، گندم را با قیمت پایین‌تر کردند و به شما فروختند، اظهار داشت:  اگر ما در بحث گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، پس این سیلوهایی که از چند سال قبل با سرمایه گذاری میلیاردی در بنادر آستارا، امیرآباد و امام خمینی ساخته می‌شود، چیست؟

لاهوتی ادامه داد: آقای حجتی دربحث کاهش تعرفه برنج، حبوبات، گوشت، کره و موز، اخیرا کاهش در تعرفه داشتید، سوالم این است که آیا در بحث واردات موز دلتان برای مردم ایران سوخته است، یا برای منافع وارد کنندگان؟

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من را وزیر کشاورزی کنید تا مشکل برنج را حل کنم، چون این کارها شدنی است.

وی با اشاره به نیاز سالانه ۴۰۰ هزار تن برنج در کشورخاطرنشان کرد: این مسئله برای وارد کنندگان، بهانه‌ای شده تا سالانه ۳ میلیون تن برنج وارد کشور ‌کنند و این برنج نیست، به رَنج است.

بدری در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:
مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم شده است

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بازار محصولات کشاورزی است که متاسفانه در تولید و بازار آشفتگی خاصی وجود دارد و طی ۴ سال گذشته اقدام مناسبی در این مورد انجام نشده است.

 نماینده اردبیل، نیر و نمین افزود: در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی راه حلی برای این مسائل دیده نمی شود، وزارت جهاد کشاورزی به جز محصول گندم برای خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی اقدامی نکرده است مثلا برای تولید سیب زمینی که سالانه حدود ۵.۲ میلیون تن بوده، نه برای بازار خارجی و نه داخلی برنامه ای وجود نداشته است.

وی ادامه داد: آیا خبر دارید در همین مدت مسئولیت شما در سال ۹۴ قیمت فروش سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل کیلویی حتی ۵۰ تومان هم به فروش نرسید و چه خسارت جبران ناپذیری کشاورزان این استان متحمل شدند.

بدری تصریح کرد: آیا می دانید مواد اولیه پنبه کارخانه بزرگ سبلان پارس اردبیل از کدام کشور آسیای میانه وارد می شود؟ آیا خبر دارید سال گذشته و امسال هندوانه تولیدی دشت مغان روی دست کشاورزان مانده است؟ با وجود تولید مناسب داخلی به دلیل سوء مدیریت و برنامه نداشتن و گاهی ایجاد رانت برای افراد خاص نسبت به واردات محصولات کشاورزی و دامداری به ویژه در ایام برداشت محصولات کشاورزی مجوز صادر می شود.

نماینده اردبیل، نیر و نمین افزود: در آستانه عید سال ۹۶ تعرفه ۷ محصول کشاورزی و دامداری جهت واردات کاهش داده شده است. آیا این ظلم به کشاورزان و دامداران و تولید کنندگان داخلی نیست؟ برای تنظیم بازار هیچ اقدام مناسبی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: واردات محصولات خطرناک تراریخته و بدون ضابطه سلامت کشور را به خطر انداخته است، استفاده بی رویه از سموم شیمیایی موجب به خطر افتادن سلامت غذایی مردم و باعث خرید نکردن سایر کشورها شده است. آقای حجتی حتما خبر دارید که استان اردبیل یکی از قطبهای اصلی ابتلا به سرطان روده و معده است؟

بدری تاکید کرد: شما چه اقدام موثری در مورد نقش کودهای شیمیایی مصرفی در اراضی کشاورزی و سموم در مراتع و باغها انجام داده اید؟ متاسفانه در برنامه وزیر پیشنهادی هیچ اشاره ای به این مسائل نشده است، آقای حجتی شما حافظ منافع کشاورزان هستید و در طول ۴ سال چه اقدامی انجام داده اید.

نماینده اردبیل، نیر و نمین خاطر نشان کرد: بانک کشاورزی و وزارتخانه شما به عنوان یک کارمند ساده هم برای کشاروزان ارزش قائل نیست آیا شما برای این موارد پاسخی دارید؟

حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:
معضلات حوزه آبی موجب ناپایداری در تولید شده است

محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از وزارتخانه‌هایی که بستری برای خلق ثروت از مسیر تولید و اشتغال مولد محسوب می‌شود و ۹۰ درصد از ارزش مواد غذایی مورد نیاز و ۱۹ درصد اشتغال مولد کشور را به عهده دارد، می‌تواند نقش مهمی را در فرایند توسعه ملی ایفا کند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: امنیت قضایی با اتکا به تولید داخلی یکی از مفاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست های کلی بخش کشاورزی حاکم بر برنامه ششم توسعه و همچنین اصل ۴۳ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است که با در نظر داشتن محدودیت های اقلیمی کشور به ویژه محدودیت های متأثر  از خشکسالی های اخیر، مدیریت بحث برانگیز بر منابع آبی کشور، تعداد چاه های غیر مجاز، خشک شدن قنوات، تالاب‌ها و تمرکز استفاده از آّب‌های سدهای کشور برای آب شرب فعالیت های کشاورزی را دچار تنگاه کرده است.

حسینی گفت: همچنین معضلات فراوانی که در حوزه‌های آبی و فعالیت های آبخیزداری با  آن مواجه هستیم سبب شده است بخش کشاورزی با ناپایداری در تولید مواجه شود.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: بررسی عملکرد حجتی در ۱۴ سال گذشته قابل تقدیر است. آقای حجتی! سال گذشته جشن خودکفایی گندم گرفتید، رکورد خرید حدود ۱۱.۵ میلیون تن گندم را در سال‌های بعد از انقلاب تجربه کردید، اما وعده سرخرمن کشاورزان که دیرباز در ذهن همه کشاورزان بود را بر باد دادید.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که در زمان کاشت در هزینه‌های  زندگی در فصل برداشت وعده دادن بدهی‌های خود را می دادند به علت عدم مدیریت حضرتعالی و پرداخت به موقع پول گندم آنها، به جز یک بدهی برای آنان چیز دیگری باقی نماند.

حسینی ادامه داد: امسال هم که وعده داده بودیم ۵۰ درصد پول گندم را بعد  از ۱۰ روز پرداخت می‌کنید اما متاسفانه باتوجه به همین فاکتوری که در دست من است و من خود یک کشاورز زاده هستم، بیش از ۳۰ روز طول کشیده است.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: خالی شدن روستاهای کشور به طوری که در سرشماری سال ۹۵ جمعیت روستایی به ۲۵ درصد رسیده و سن بالای افراد ساکن در روستاها به بیش از ۴۰ سال رسیده است با اجرای سیاست «مزرعه تا سفره شما» سفره این قشر کوچکتر شده است.

حسینی ادامه داد: علی‌رغم اینکه خدماتی همچون آب، برق و تلفن به روستاها برده‌ایم اما امروز در روستاها به دلیل نبود درآمد، روستاییان با مشکلات عدیده ای مواجه اند.

وی تصریح کرد: طبق قانون اراضی ملی و اصلاحات بعدی و اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از زمین خواری نه تنها جلوی زمین‌خواران حومه تهران اوشان، فشم، حاشیه رودخانه‌های جاجرود و چالوس را نگرفته‌اید بلکه اگر یک سّری به دادگاه های شهرستان های کوچک بزنید کشاورزان خودتان را خواهید یافت که به جای اینکه در مرزعه باشند  در راهروها منتظر نتیجه آرا هستند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروز مردم روستاها از همکاران منابع طبیعی شما از مزارع فرار می‌کنند، جایی که با اجرای قوانین ساب‌های گذشته مشکلات عدیده ای را به وجود آورد، هیچ راه حلی تحت عنوان لایحه اصلاحیه به مجلس ارائه نکردید و موجب کوچ مردم روستا به حاشیه شهرها شدید.

حسینی تصریح کرد: آقای حجتی عملکرد جنابعالی موجب خرسندی مقام معظم رهبری است و بر هیچکس پوشیده نیست اما آیا اطراف شما غیر از بازنشستگان، نیروی کارآمد دیگری نبود تا از آنها استفاده کنید؟ تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوال‌های اکثر نمایندگان است و لازم است اصلاح شود.
مبلغ ۸۰۰ میلیون یورویی خرید جو در جای دیگری هزینه شد

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار  تن پیاز و سیب زمینی امحا شده، گفت: چرا از یارانه کشمشی که وعده داده بودید تا کنون خبری نیست؟

حسینی با بیان اینکه شما تنها راه حل تنظیم بازار نیرو را خرید از بازارهای خارجی می‌دانید، گفت: کامیون های هندوانه از مرزهای عراق برگشت خورده اند.

وی ادامه داد: از محل تسهیلات توسعه ملی رقمی بالغ بر ۸۰۰میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا  گرفته ایم ولی در جای دیگر خرج  کردید.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ۹۰۰هزار دلار جریمه بابت واردات گوشت انجام دادید تا تنظیم بازار را داشته باشید اما متاسفانه ضربه محکمی به دامداری های داخلی زدید به طوری که امروز دامداران از هرگونه تسهیلاتی بی بهره شده اند.

وی گفت: خالی شدن دامداری ها به علت عدم اجرای سیاست های درست و عدم نظارت موجب ورشکستگی و معوق شدن تسهیلات دریافتی به همراه داشته است که امروز دامداران شهرستان های آشتیان و تفرش نمونه این ادعا هستند.

حسینی  گفت: در یکی  از شرکت های خدمات حمایتی که مسئول واردات کود و سموم است مبلغ ۸۸ میلیون یورو بابت واردات گوشت از صندوق توسعه ملی دریافت کرده ولی تا کنون تسویه نشده است.

علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:
آقای حجتی! چرا هیچ برنامه‌ای برای عشایر کشور ندارید؟ /حوزه کشاورزی در ابهام قرار دارد

سیداحسن علوی نمانیده مردم کامیاران در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: وزرا به عنوان مدیران عالی کشور لازم است یک نگاه کلان و انسجام یافته و یک درک ساختار یافته از حوزه ماموریت خود داشته باشند، نقاط ضعف را بشناسند، نقاط قوت را بشناسند و به یک مدل مفهومی برسند و از نگاه تک بعدی، سطحی و جزئی پرهیز کنند.

نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران افزود: دلیل اینکه با عدم موفقیت مدیران در بخش های عمومی کشور مواجه هستیم به رشد یک بعدی ظرفیت ها و کم توجهی بقیه ظرفیت ها برمی گردد که من این مورد را در جهاد کشاورزی درک کرده ام.

مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی با بیان اینکه آقای حجتی عشایر یک درصد جمعیت کشور تشکیل می دهد و تولید ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور بر عهده آنها است اما درباره این قشر زحمتکش موردی را در برنامه شما ندیدم، گفت: برنج آلوده به آرسنیک وارد کشور می شود اما شما جلوی واسطه گران را نمی گیرید.

علوی اضافه کرد: نبود صنایع تبدیلی موجب شده بیشتر میوه ها به صورت خام فروشی و تازه خوری ارائه شود.

وی گفت: ۸۰ درصد توت فرنگی تولیدی در کردستان به صورت خام فروشی ارائه می شود و موجب نابودی کشاورزان شده است.

نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران با اشاره به بحث بیمه کشاورزان گفت: این موضوع قصه پرغصه در کشور است و آنها پولی را برای بیمه هزینه می کنند، اما در آخر نامه ای برای من می نویسند و می گویند شما پیگیری کنید تا هزینه پرداخت شده را به خودمان برگردانند، ما این بیمه را نمی خواهیم.

مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی تاکید کرد: آقای مهندس حجتی مشکلاتی عدیده ای در رابطه با عدم توازن تولید محصولات کشاورزی وجود دارد. طبق ماده ۴۸ رفع موانع تولید شما می توانید بانک اطلاعاتی تهیه کنید ولی هنوز چنین چیزی انجام نشده است و کشاورزان با توجه به قیمت امسال، محصول سال آینده اش را تولید می کند. امسال قیمت پیاز ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرد چراکه شما برنامه ای نداشته اید.

علوی با بیان اینکه کشاورز در یک فضای ابهام آمیز کار می کند، گفت: یک موقع سیب زمینی آنقدر زیاد می شود که امحا می کنند و یک زمانی پیاز آنقدر زیاد می شود که مجبور می شوند خاک کنند.

وی با بیان اینکه آقای حجتی کشاورزان گرفتارند و نابود شده اند افزود: آقای حجتی مدعی شدید که در تولید گندم خودکفا شده اید پس چرا در سال۹۴، ۳ میلیون تن گندم وارد کرده اید.

نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران با اشاره به اینکه ما به امید خدا کشاوزی می کنیم و استراتژی در این حوزه وجود ندارد، گفت: اگر بارندگی خوب باشد محصول خوب خواهد بود در غیر این صورت چنین نیست، دلیل آن هم این است که ما استراتژی در کشاورزی نداریم.

مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی خاطر نشان کرد: دوستان شما بدانید برنامه ای که وزارتخانه ها ارائه می دهند برنامه های مدیریتی است وزارتخانه باید برنامه استراتژیک داشته باشد، ما نمی توانیم بر اساس این برنامه ها نسبت به شایستگی وزرا نظر دهیم.

موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حسن روحانی


احمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی؛
حضور جوانان را در وزارتخانه‌تان پررنگ کنید

فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و طارم در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی هم‌پوشانی بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

نماینده مردم زنجان با بیان اینکه لازم است در دولت آینده تعداد بازنشستگان سطح بالای وزارت خانه جهاد کشاورزی کاهش یابد، تصریح کرد: بسیاری از این مدیران بازنشسته حتی توانایی اداره یک بنگاه کوچک را هم ندارند و لازم است در این مورد تجدیدنظر صورت گیرد تا جوانان بیشتری در این وزارتخانه فعالیت کنند.

احمدی با تأکید بر اینکه اقتصاد چالش اصلی کشور است، گفت: اشتغال و سرمایه گذاری هم در چهارچوب اقتصاد تعریف می‌شود که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی توجه ویژهای به اجرای اقتصاد مقاومتی شده است اما برای نظارت بیشتر مجلس لازم است آقای حجتی برنامه‌های خود را به صورت کمی ارائه کند.

نماینده مردم زنجان با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید در این وزارتخانه تصریح کرد: برای تحقق این مسئله باید این وزارتخانه جهت گیری مثبتی به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده و آن مواردی که مزیت نسبی دارند، داشته باشد.

وی افزود:‌ میزان تولید در دوره قبلی حجتی به میزان ۲۱ درصد افزایش یافت به گونه‌ای که میزان محصولات کشاورزی از ۹۷ تن به ۱۱۸ تن رسید که این رقم باید ادامه یابد.

احمدی با اشاره اینکه در دوره قبل بین تیم اقتصادی دولت هماهنگی لازم وجود نداشت و آنان با هم اختلاف نظر داشتند، تصریح کرد: ترکیب حجتی، سیف، کرباسیان و شریعتمداری برای این دوره ترکیب مناسب و هماهنگی است و حجتی می‌تواند در این تیم جدید با دستگاه‌های ذیربط هماهنگ باشد.

نماینده مردم زنجان با انتقاد از کسانی که معتقدند رشته تحصیلی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مناسب این وزارتخانه نیست، گفت: رشته تحصیلی حجتی مهندسی عمران است و از موضوعات این وزارتخانه سررشته دارد و تحصیلات وی بی ربط به تخصصش نیست.

احمدی با تأکید بر اینکه جذب سرمایه گذاری باید در اولویت وزارت کشاورزی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: البته همه دستگاه‌های ذیربط باید به دنبال جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی باشند.

محمودزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:
برخی از مشکلات حوزه کشاورزی فرابخشی است و ربطی به وزرات ندارد

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار داشت: موافقت خود را با حضور مهندس حجتی در مسند وزارت جهاد کشاورزی در سه مقوله رزومه کاری، عملکرد و برنامه وی اعلام می‌کنم.

محمودزاده در ادامه افزود: بسیاری از نمایندگان در کمیسیون کشاورزی قصد دفاع از مهندس حجتی را داشتند اما به دلیل مشکل آیین‌ نامه نتوانستند در اینجا حضور یابند بنابراین من به نمایندگی از آنها این کار را بر عهده گرفتم.

وی تصریح کرد: درباره صلاحیت‌های شخصیتی و مدیریتی ایشان باید بگویم ایشان حدود شش سال را در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور با عنوان استاندار سپری کرده‌اند و طرح‌های عظیمی را مانند سد کرخه، مسئولیت وزارت راه و ترابری و مسئولیت وزارت جهاد و کشاورزی را پس از ادغام دو وزارتخانه انجام و به عهده گرفته‌اند.

نماینده مردم مهاباد بیان داشت: حجتی در چهار سال گذشته بدون شک از وزرای جهادگر و موفق در وزارتخانه متبوع خود بوده است بنابراین باتوجه به نیاز کشور که مدیران دست‌پاک، توانمند، دلسوز و کارآمد را می‌طلبد ایشان از هر جهت مناسب وزارت جهاد و کشاورزی هستند.

محمودزاده تصریح کرد: هم اکنون کشور با مشکلات زیادی از جمله خشکسالی‌های گسترده، کم آبی و بی‌آبی و امنیت غذایی دست و پنجه نرم می‌کند و همه اینها نیازمند تدابیری آگاهانه و فنی است که با اقداماتی درست مدیریت شود.

وی افزود: مهندس حجتی در تجربه ثابت کرده‌اند علاوه بر توجه به مسائل فنی درون بخش به مسائل تأثیرگذار تولید در ناحیه موضوعات فرابخشی که در پاره‌ای موارد با تهدید روبه‌رو می‌شود، بی‌توجه نیستند.

نماینده مردم مهاباد گفت: مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی انتقاداتی به مدرک تحصیلی حجتی وارد کردند اما باید توجه داشت که جهاد کشاورزی تنها به بخش کشاورزی محدود نمی‌شود چرا که از آبخیزداری و احداث سدهای کوچک و بزرگ نیز برخوردار هستیم و بحث بتن ریزی کانال‌ها را داریم که نیازمند مهندس و کارشناس عمران است.

محمودزاده تصریح کرد: حجتی ۸ سال وزیر بوده و سالها در جهاد کشاورزی کار کرده و این سوال مطرح می‌شود که آیا ۸ سال کار کردن در این مسند ارزش یک مدرک کارشناسی را ندارد.

وی گفت: وزیر پیشنهادی قانونی را به نام "منع تداخلات" ایجاد کردند و هم اکنون در حال اجرا است و کاری کرده که صنعت کشاورزی اصلاح شده است.

نماینده مردم مهاباد بیان داشت: برخی از مشکلات فرابخشی است و به جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد پس باید در این باره عادلانه صحبت کنیم.

محمودزاده تصریح کرد:‌ ما در طرح ششم توسعه از اختصاص یک هزار و ۳۵۰ میلیارد که به صندوق بیمه کشاورزی سخن به میان آورده‌ایم اما پولی پرداخت نشده هرچند این مشکل به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بازنمی‌گردد چرا که این وزیر پیشنهادی مکاتبات زیادی داشته‌ اما پولی نبوده تا آن پرداخت شود.

وی درباره محصولات تراریخته نیز افزود:‌ همه محصولات تراریخته مشکل ندارند علم جدیدی در این زمینه وجود دارد که ما باید از آن بهره بگیریم و این امر در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گنجانده شده است.

نماینده مردم مهاباد به تشریح عملکرد چهار ساله جهاد کشاورزی در قالب آمار پرداخت و گفت:‌ رشد اقتصادی بخش کشاورزی از حدود ۳.۷ در سال ۹۱ به ۵.۷ در سال ۹۶، تولید گندم از ۹.۳ میلیون تن به ۱۴.۶ میلیون تن و خرید تضمینی گندم از ۲.۴ به ۱۱.۵ میلیون تن رسیده است، رشد تولیدات محصولات کشاورزی و دامی به طور متوسط ۷ درصد بوده همچنین رشد تجاری از منفی ۸ به منفی ۳ رسیده همچنین تسهیلات مکانیزاسیون ۱۰۶۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

محمودزاده درباره استفاده بهینه از آب نیز گفت:‌ هم اکنون در جهاد کشاورزی پروژه‌هایی در دست احداث است که از آب موجود به ویژه در مناطق مرزی استفاده بهینه کنند.

وی در ادامه افزود: انتقال یافته‌ها و ترویج آن از موارد مهم در بخش کشاورزی محسوب می‌شود این خدمات تا پیش از ورود آقای حجتی ارائه یا حتی در مراکز آن کارشناسی هم یافت نمی‌شد.

نماینده مردم مهاباد خاطرنشان کرد: ‌بنابراین باتوجه به تجارب مفید مهندس حجتی، قابلیت‌های او و برنامه‌های ارائه شده گزینه مناسبی برای وزارت جهاد کشاورزی و مبارزه با بحران‌های پیش رو هستند.

خضری در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی:
حجتی کارنامه درخشانی دارد/ تولیدات کشاورزی ۲۱ تن افزایش یافته است

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافت با محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، با بیان اینکه حجتی کارنامه درخشانی دارد، اظهارداشت: در حوزه کشاورزی رشد قابل توجهی با حضور مهندس حجتی صورت گرفته و ما با عدد ۵.۳ مواجه شدیم که بسیار قابل توجه است.

خضری افزود:‌ طی چهار سال تولیدات کشاورزی ۲۱ میلیون تن افزایش یافته و در کمتر حوزه‌ای می‌توان این پیشرفت را مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی کشاورزی اصولی را مانند اقتصاد مقاومتی محور ششم و هفتم توسعه محور دوم سیاست‌های کلی کشاورزی و ماده ۳۱ برنامه ششم را به کار بسته و در واقع با اهداف میان مدت و دقیق به ویژه در محصولات استراتژیک کشاورزی مانند چغندر قند و جو گام‌های بسیاری برداشته است.

نماینده مردم پیرانشهر تصریح کرد: به مدرک مهندس حجتی خرده گرفته شده بود که مرتبط با حوزه وزارتخانه نیست اما باید به این نکته توجه کرد زمانی که ایشان از وزارت راه به وزارت کشاورزی آمدند بحث ادغام مطرح بود همچنین مقام معظم رهبری اسم جهاد را به کشاورزی مقدم دانستند، چراکه بحث‌های عمرانی زیادی در این وزارتخانه وجود دارد و این سوال مطرح می‌شود که آیا کسی که ۳۰ سال در بحث کشاورزی کار کرده نمی‌تواند مدرکی داشته باشد و تجربیات ارزنده این وزیر پیشنهادی درجه اعتبار بیشتری از یک مدرک ساده دارد.

خضری افزود:‌ خودکفایی گندم در زمان حضور حجتی تأیید ادعای بنده مبنی بر تجربیات و کارایی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

وی بیان داشت: تلاش‌های ایشان در حوزه برنامه ششم بوده و برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گویای این امر است مضاف بر اینکه خرید تضمینی گندم هم ۱۴۰ درصد افزایش و همچنین ظرفیت خام گندم ۱۵ میلیون تن افزایش یافته است.

نماینده مردم پیرانشهر گفت: در بحث آبیاری ۴۰۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری انجام گرفته همچنین ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری زهکشی و فرعی نیز انجام شده است.

خضری بیان داشت: در بحث آبزیان بالغ بر ۲۱۵ هزار تن افزایش تولید داشتیم که همه این‌ها گام‌های موثر و رو به جلویی دارد هرچند مشکلاتی نیز وجود دارد به طور مثال در تولید شکر باید از چغندر کاران حمایت کرد و با یارانه‌های حمایتی مانند چین و کره کشاورزان را دلگرم کرد.

وی در ادامه افزود:‌ در امنیت غذایی نیز گام موثری برداشته شده و تولید از مزرعه به سفره رسیده است، همچنین در صنایع تولیدی نیز اقدامات موثری در برنامه ایشان به چشم می‌خورد که انتظار می‌رود آنها را در جهت اشتغال‌زایی پیگیری کنند.

نماینده مردم پیرانشهر بیان داشت: همچنین امیدواریم جهاد کشاورزی در جلوگیری از مهاجرت به شهرها و اقتصاد روستا اقداماتی انجام دهد و پرداخت کشاورزان را سرعت بخشند.

خضری در پایان خاطرنشان کرد: اما ایشان باید برخی کارها را مانند خودکفایی گندم که یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است انجام دهد و از واردات محصولاتی مانند شکر و گندم جلوگیری کند.

نظر شما