شناسهٔ خبر: 139604 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ظریف در صحن علنی:

ایران با اخم و لبخند دیگران مضطرب و خوشحال نمی‌شود/عصر برتری غرب به سر آمده است

ظریف/2 وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران به هیچ کشور متکی نیست و با اخم و لبخند دیگران مضطرب و خوشحال نمی‌شود.

به گزارش «نماینده»؛ محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: خدا را شکر که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم  و شجاع ایران به بنده عطا شد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه مردم با چنگ زدن به ریسمان الهی و کار و دانش‌افزایی در منطقه‌ای ناامن، نظامی با ثبات ایجاد کردند، اظهار داشت: این مردم با مشارکت با شکوه بیش از ۴۱ میلیون نفری خود در انتخابات برای کشور و سیاست‌خارجی افتخار آفریدند در حالیکه در محیط پیرامون‌شان برای اداره یک شهر و یا روستا ماه‌ها کشتار می‌شود.

ظریف استقبال، خودباوری و نهراسیدن از قدرت‌های بزرگ  و جانب‌داری از مظلومان در برابر ستمگران را به معنای واقعی حقوق بشر خواند و تاکید کرد: سیاست‌خارجی ایران در چهار دهه گذشته بر این اساس بوده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشور ماست.

وی با بیان اینکه امام بزرگوار این باور را در مردم نهادینه ساخت که قدرتی جز قدرت خدا وجود ندارد، گفت: تمامی قدرت‌های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت‌ها سر تعظیم فرود آورند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اینکه چارچوب‌های مطرح در قانون اساسی، و ظایف و تکالیف وزارت امور خارجه در پاسداری از استقبال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است، بیان داشت: مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی، برنامه توسعه ششم و برنامه‌های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص می‌کند.

ظریف با اشاره به فرازی از سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عزت، حکمت و مصلحت به دو گانه اندیشی و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می‌کشد و روشن می‌سازد بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و سیاست و رفتار عقلانی رابطه منطقه‌ای وجود دارد، گفت: بی‌تردید عصر برتر غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است و در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: کنشگران تکثیر شده و انحصار بازیگری از دست قدرت‌های غربی خارج شده است و  قدرت و ثروت در جهان در حال جابه‌جایی است هرچند که عناصر سخت‌افزاری قدرت کماکان موثرند ولی عناصر معنایی که جمهوری اسلامی در این حوزه دست بلندی دارد همچون هنجارسازی و گفتمان سازی ارزش راهبردی یافته‌اند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران تاریخی خود را  می‌گذراند، بیان داشت: برخی قدرت‌های منطقه برای خود و دیگران هزینه می‌تراشند و با اتکای فزاینده به قدرت‌های دیگر خشونت و افراط را بر اعتدال در پیش ‌می‌گیرند.

ظریف با بیان اینکه ایران بر اثر ۴دهه مقاومت از ثبات کم‌نظیری برخوردار است، گفت: جمهوری اسلامی مظهر مردم سالاری قیوم است که از بزرگترین ذخایر راهبردی کشور است.

وی ظرفیت‌های ذاتی و توان نظامی را عوامل قدرت‌بخش به کشور خواند و گفت: سامانه معنایی و گفتمانی توانسته مردم و مسئولین را به خودباوری برساند و ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده که امنیت خود را از مردم می‌گیرد و برای امنیت خود به هیچ‌ کشور خارجی متکی نیست و با لبخندو اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران قدرت اقتصادی خود را هم از درون می‌گیرد و به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای به مسئولیت خود آگاه است و به دنبال منطقه‌ای امر و با ثبات است و همکاری‌های منطقه‌ای را بر مبنای صلح  و ثبات می‌داند.

ظریف با بیان اینکه گام‌های بلند و تاریخی برداشته شده و مهمترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره‌برداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به قدرت‌های جهان بود، گفت: به فضل الهی و رهنمودهای رهبر انقلاب و مدیریت شجاعانه رئیس جمهور و با پشتیبانی توانمندی‌های کشور و حمایت مردم خطرات متعددی از فراروی نظام مرتفع شد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه بهبود وضعیت معیشتی مردم را هدف اصلی وزارت خارجه خواند و گفت: مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحددر تاریخ ۷۰ ساله این سازمان را به نام خود ثبت کردند.

ظریف با تشکر از نقش مجلس در روند تصویب برجام گفت: مصوبه اخیر مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از هم‌افزایی قوای سه‌گانه برای دفاع از حقوق مردم و مقابله با بدعهدی‌های آمریکا است.

وی با بیان اینکه دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه‌های دیپلماسی تنها منحصر به مذاکرات هسته‌ای نیست، بیان داشت: مناسبات خارجی به صورت هدفمند و هوشمند گشوده شده که حضور نمایندگان عالی ۱۰۵ کشور و سازمان عالی بین‌المللی در مراسم تحلیف از همین گشایش‌ها بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه حضور هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف را بی‌شمار خواند و گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون چنین حضوری سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده‌ است.

ظریف خاطر نشان  کرد: سیاست‌ خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته است.

وی عادی شدن فروش نفت با حذف دلارهای پرفساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله از آن و باز شدن درگاه تعاملات بانکی را  از جمله اقدامات این دوره خود برشمرد و گفت: این‌ها دستاوردهای ملت است و ارتباطی با وزارت خارجه ندارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه من آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در این کشور در حوزه سیاست‌خارجی تک صدایی ایجادکنم، خاطر نشان کرد: من هرگز چنین خواسته‌ای را  ندارم و نخواهم داشت زیرا که تعدد گفتمان‌ها را عامل قدرت، قوام و تقویت مشروعیت نظام می‌دانم.

ظریف ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تجزیه و تحلیل عدم انضباط در کلام، اقدامات موازی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را چالش‌های عمده سیاست خارجی عنوان و بیان داشت: در دوره جدید این موارد نه با قانون بلکه با اقناع و همدلی مرتفع می‌شود.

وی مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی کنش‌گران منطقه‌ای را مهمترین چالش خارجی پیش‌روی سیاست‌خارجه برشمرد و اظهار داشت: کشورهای پیرامون که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام به کار بستند اکنون تلاش دارند صهیونیستی فضای شیعه هراسی را در منطقه تشدید کنند و از تغییرات پیش آمده در آمریکا برای بحران‌های منطقه‌ای بهره برداری کنند، اگرچه این کشورها مرتکب اشتباهات محاسباتی شدند اما این واقعیت و رفع چالش‌های آن وظیفه سیاست خارجی را سنگین‌تر می‌سازد.

ظریف اظهار داشت: تحولاتی که در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی ایالات متحده اتفاق افتاده و به دنبال آن لفاظی‌های که از جانب دولتمردان این کشور ضد ایران انجام می‌گیرد ناشی از توهم و کج‌فهمی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت آنان تقویت این باور در نخبگان سیاسی ایالات متحده است که ایران ستیزی سکه‌ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریداری ندارد.

وی بیان کرد: این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی ها، گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان دست یافتنی است و تاکنون توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم.

ظریف گفت: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان ‌دادن عقلانیت و قانون‌مندی ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم‌ گیرندگان ایالات متحده تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست‌ خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی افزون‌تر و انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تأکید بر اینکه برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست ادامه داد: جمله به جمله برجام نشان‌دهنده بی‌اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست‌های ایالات متحده از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.

وی گفت: اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم‌افزا از تمام متخصصان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورت غیر قابل انکار دستیابی به این هدف است.

ظریف اضافه کرد: باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا برجسته کنیم که دولت‌های قبلی آمریکا نیز پس از سال‌ها تجربه تحمیل و تحریم به میز مذاکره آمده‌اند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: اکنون نه تنها آمریکا به عنوان عضو برجام نمی‌تواند تعهدات خود را فراموش کند و با عهد شکنی یک تفاهم بین‌المللی را نادیده بگیرد بلکه چنین سیاستی موجب انزوای آمریکا می‌شود و دست ایران برای اقدام‌های مهم باز و این موضوع در قالب برجام هم دیده شده است.

وی بیان کرد: این مسئله نشانه بی‌اعتمادی ما در دوران مذاکره به ایالات متحده است برای رسیدن به این منظور بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌ها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع‌رسانی برای تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.

ظریف اظهار داشت: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آن‌ها به عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یک سو و جلب مشارکت ارزشمند آن‌ها برای بازسازی کشور به ویژه استان‌های پدری و مادری‌شان از مهمترین ظرفیت‌های قدرت معنایی و مادی جمهوری اسلامی ایران است که با تلاش و کوشش، کمک شما و بودجه‌ای که در اختیار مابرای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار می‌دهید، اقدام می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش برجسته‌ای در تقویت قدرت معنایی جمهوری اسلامی دارد، بهره گیری از دیدگاه‌ها و راهنمایی های نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مختلف و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه‌های جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه مهم اقتدار ملی و سیاست خارجی است.

ظریف بیان کرد:‌ در صورتی که افتخار تداوم خدمت با رأی شما را داشته باشم با توجه به چالش‌های موجود دو ابر اولویت تقویت روابط با همسایگان، حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم را پیگیری می‌کنم.

وی افزود: حل مشکلات منطقه‌ای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان، زمینه‌های بی‌ثباتی، تنش و درگیری را در حوزه‌های پیرامونی کاهش داده و بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تأکید بر اینکه همسایگان بهترین و مهم‌ترین شرکای اقتصادی ما هستند، گفت: حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است.

ظریف بیان کرد: با یاری و همفکری شما نمایندگان مجلس سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می‌کنیم و حمایت‌های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: گسترش شبکه‌های دوجانبه و چندجانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه گرفته تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و با ثبات چه در منطقه و چه در داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد:‌ این ضرورت را هم در برنامه‌ها و هم ساختار وزارت خارجه دیده‌ایم در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای به ویژه مجمع گفتگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد در مبارزه با افراط و تروریسم مهم‌ترین دستورکار سیاست خارجی را شکل می‌دهد.

ظریف گفت: همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت مردم فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهم‌ترین اولویت جهان اسلام رمز اتحاد منطقه‌ای ما خواهد بود در حوزه دیپلماسی اقتصادی راهبرد ملی ما تأمین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است.

وی تأکید کرد: تحقق این امر مهم در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی تبلور می‌یابد، دیپلماسی اقتصاد محور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در این وزارتخانه و جهت دادن منافع فعالان اقتصاد، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تأمین منافع ملی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد:‌ وزارت امور خارجه با تقویت جهت‌گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارت‌خانه‌ها و با ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای مدیران، سفرا، کارشناسان و معاونت جدید اقتصادی را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار می‌گیرد.

ظریف اظهار داشت: در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقه‌ای برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تأمین مالی و جذب سرمایه، فناوری و گردشگر و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌ ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور و به ویژه بخش خصوصی در بازارهای جهانی، تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و قدرت‌های نوظهور، تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است.

نظر شما