شناسهٔ خبر: 139453 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

با اظهارات ظریف در مجلس مشخص شد

تأیید خبر «نماینده» از ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه

ظریف/2 ظریف در جلسۀ کمیسیون امنیت ملی مجلس دو ابر اولویت را برای برنامه کاری آینده خود اعلام نمود. وی ابر اولویت اول را مباحث منطقه دانسته و ابر اولویت دوم را فعال‌سازی دیپلماسی در میدان اقتصادی توصیف نموده است.

«نماینده» / مدتی قبل در ستون درگوشی هفته‌نامه «نماینده» مطلبی با عنوان «اضافه شدن معاونت‌های جدید در دستگاه دیپلماسی» منتشر شد. شنیده‌های خبرنگار «نماینده» حاکی از این بود که قرار است «محمدجواد ظریف» با آغاز به کار دولت دوازدهم، تغییراتی در ساختار دستگاه دیپلماسی کشور انجام دهد.

«نماینده» گفته بود چهار معاونت «همسایگان»، «سیاسی»، «حقوق شهروندی و ایرانیان» و «اقتصادی» به معاونت‌های وزارتخانه اضافه خواهد شد؛ این خبر درگوشی «نماینده» با اظهارات ۲ روز قبل «محمدجواد ظریف» در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس تأیید شد.

ظریف در جلسۀ کمیسیون امنیت ملی مجلس دو ابر اولویت را برای برنامه کاری آینده خود اعلام نمود. وی ابر اولویت اول را مباحث منطقه دانسته و ابر اولویت دوم را فعال‌سازی دیپلماسی در میدان اقتصادی توصیف نموده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه توضیح داده است: «برای ابر اولویت اول هدف‌گذاری صورت گرفته و سازوکار دستیابی به آن‌ها هم پیش‌بینی شده است و برای ابر اولویت دوم، اگرچه در دوره اول تلاش‌هایی انجام شد ولی انتظار مجلس بیشتر از این است و لذا یک ساختار مستقل در وزارت خارجه نیاز بود و از سوی دیگر باید ساختار را هم کوچک و چابک می‌کردیم و لذا پنج معاونت را پیش‌بینی کردیم که یکی از آن‌ها معاونت اقتصادی است.»

ظریف ادامه داد: «به‌این‌ترتیب هم کوچک‌سازی و هم چابک‌سازی شده و از سوی دیگر مدیران منطقه‌ای را زیرمجموعه وزیر قرار دادیم و در صورت تصویب چارت پیشنهادی، دو ابر اولویت را با یک تشکیلات و سازمان آماده دنبال خواهیم کرد.»

به گفتۀ وی تنش‌زدایی و مدیریت تنش با آمریکا از جمله مهم‌ترین وظایف وزارت امور خارجه در دولت آینده خواهد بود.

ظریف در این جلسه با اشاره به ضعیف بودن امکانات ما نسبت به سایر کشورها گفت: «بااین‌حال حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار قرار دارد. ما به دنبال تنش نیستیم و بلکه خواهان آرامش بین کشورها هستیم. در رابطه با برجام، ما مصمم هستیم از منافع ملت ایران دفاع کنیم و نمی‌گذاریم آمریکایی‌ها مانع اشعاع ملت ایران شوند.

نظر شما