شناسهٔ خبر: 139349 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» گزارش می‌دهد

سیاست سکوت نقش‌آفرینان سلفی جنجالی نتیجه می‌دهد؟

سلفی حقارت

هفته نامه «نماینده» / عکس گرفتن چند نمایندۀ اصلاح‌طلب مجلس با موگرینی در جلسۀ تحلیف رئیس‌جمهور، حاشیه‌هایی را به همراه داشت که بعید به نظر می‌رسد به این زودی گریبان سلفی‌بگیران و نقش‌آفرینان این صحنه را رها کند.

با بررسی گرایش سیاسی اغلب افراد حاضر در این حاشیه‌سازی، نقش پررنگ اعضای فراکسیون امید مشهود است؛ در همین راستا «علیرضا سلیمی» عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، این رفتار را «نشان‌دهندۀ خودباختگی و خودکم‌بینی برخی نمایندگان در برابر غرب» خوانده و گفت: «درصورتی‌که وکلای ملت به دلیل اینکه این تصاویر شأن مجلس را زیر سؤال برده است به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، قطعاً هیئت نظارت این رفتان دون شأن را بررسی خواهد کرد.»

نماینده مردم محلات با تأکید بر اینکه «فراکسیون امید باید در قبال این رفتار اعضای خود موضع‌گیری کند.» خاطرنشان کرد: «سکوت فراکسیون امید در قبال رفتار اعضای این فراکسیون نشان‌دهنده تأیید آن است.»

باوجوداینکه تا لحظۀ تنظیم این گزارش اعلام نظری از جانب فراکسیون امید دراین‌باره صورت نگرفته است؛ اما برخی نقش‌آفرینان این تصاویر به‌صورت شخصی واکنش‌هایی داشتند.

در نخستین لحظات انتشار تصاویر در فضای مجازی و آغاز انتقادات، «فرج‌الله رجبی» نمایندۀ مردم شیراز که یکی از حاضرین در این تصاویر است از مردم عذرخواهی کرد؛ او در یادداشت کوتاهی نوشت: «اگر چه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند، ولی به‌هرحال این‌جانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض‌ شأن نمایندگی مردم می‌باشد، عمیقاً ابراز تأسف و عذرخواهی نمایم. امیدوارم مردم عزیز و بخصوص همشهریان گران‌قدرم اعتذار این‌جانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند.»

«سیدمحمدجواد ابطحی» نمایندۀ خمینی‌شهر که از منتقدان این حاشیه‌سازی است، در واکنش به عذرخواهی رجبی گفت: «از همکارانی که در این خصوص عذرخواهی کردند تشکر می‌کنم؛ اما باید اذعان کرد که پرداختن بیش‌ازحد به کسی که عذرخواهی کرده جایز نیست، لذا اخلاق را باید نهادینه کنیم.»

درعین‌حال «حجت‌الاسلام مازنی» و «رحیمی» ۲ نمایندۀ مردم تهران که یک نفرشان به خاطر بر تن داشتن لباس روحانیت و دیگری به خاطر سابقۀ درخشانش در دوران اسارت بیش از سایرین مورد انتقاد قرار گرفت، روش سکوت را در واکنش به انتقادات برگزیده‌اند.

مازنی در پاسخ خبرنگاری که روز سه‌شنبه در حاشیۀ صحن علنی مجلس به او گفت: «اغلب مردم حتی اصلاح‌طلبان نیز خیلی از سِلفی انداختن شما با خانم موگرینی انتقاد کردند و گفتند که این اقدام برای وجهه بین‌المللی کشور خوب نبود» تنها به تبریک روز خبرنگار اکتفا کرد.

او پس از اصرار زیاد خبرنگاران و در واکنش به اینکه یک خبرنگار گفت: «یعنی پاسخی به انتقادات مردم ندارید؟» اظهار داشت: «برای مردم به‌جایش حرف می‌زنم ... الآن بگذار فحش‌هایشان را بدهند و خالی شوند، بعد.»

البته عصبانیت مازنی از مواجه شدن با خبرنگاران در حرکات وی مشهود بود؛ تا جایی که پس از سماجت خبرنگاران، دستگاه ضبط صدای یک خبرنگار را از دستش گرفت و پس از اینکه به وی گفته شد «گرفتن دستگاه خبرنگار از دستش در روز «خبرنگار» چه پیامی دارد؟» دستگاه ضبط را به وی پس داد.

«رحیمی» نیز در پاسخ به خبرنگاران دائماً می‌گفت: «ان‌شاءالله بعداً صحبت خواهم کرد. الآن اجازه دهید راجع به آن صحبت نکنیم.»

نظر شما