شناسهٔ خبر: 139340 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

رؤسای کمیسیون‌های «اقتصادی» و «برنامه بودجه» مجلس با توجه به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور نظر می‌دهند

چینش جدید تیم اقتصادی دولت، بهتر از قبل شده است؟

پورابراهیمی و تاجگردون شریعتمداری با بیان اینکه وزرای پیشنهادی برای اداره مملکت افراد شایسته‌ای هستند، اما بر اساس راهبرد توسعه رئیس‌جمهور می‌توانست افراد بهتری را انتخاب کند، اظهار کرد: برداشت بنده این است که وزرای پیشنهادی بر اساس فضای حاکم کنونی بر کشور انتخاب شده‌اند.

هفته نامه «نماینده» / محمدرضا پور ابراهیمی «رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس» در خصوص معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم گفت: در چهار سال گذشته هماهنگی لازم در تیم اقتصادی دولت وجود نداشت، بنابراین تیم اقتصادی باید در برنامه‌های کلان با هم هماهنگ باشند.

این نماینده مردم کرمان در خصوص معرفی کرباسیان به‌عنوان وزیر اقتصاد گفت: در دولت یازدهم، اظهارنظر وزرای اقتصاد و صنعت در خصوص تعرفه‌ها با هم متفاوت بود و همچنین نظر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد درباره ارز با هم یکسان نبود که این نکات قابل‌تأمل است.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید هماهنگ باشد ادامه داد: بنده نمی‌توانم بگویم عملکرد آقای کرباسیان در آینده چگونه خواهد بود و باید برنامه‌های ایشان ارائه شود اما حوزه عملکرد وزارت اقتصاد گسترده است و نباید فراموش کرد عملکرد بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت صنعت و وزارت اقتصاد با هم ارتباط دارند، بنابراین درصورتی‌که سازمان‌های مذکور با هم در ارتباط باشند، می‌توان یک تحول در اقتصاد ایجاد کرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: تا آنجا که مشخص شده است قرار نیست در سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی تغییراتی ایجاد شود، بنابراین باید بعد از بررسی برنامه‌های کرباسیان در این رابطه اظهارنظر کرد که آیا توانایی هماهنگی با سایر دستگاه‌ها را دارد یا نه.

وی در خصوص معرفی آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت گفت: آقای شریعتمداری تجربه کار در وزارت بازرگانی سابق را دارد، بنابراین احساس می‌شود تجارب ایشان بتواند به ارتقای عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش بازرگانی کمک کند، اما باید توجه داشت مشکل اصلی کشور در حال حاضر رونق‌بخش تولید است، بنابراین باید وزیری بیاید که وجهه قالب عملکردش در حوزه تولید باشد و بتواند بازرگانی خارجی را متحول کند.

پورابراهیمی افزود: یکی از ضعف‌های وزارت صنعت در ۴ سال گذشته در بخش بازرگانی خارجی بود و علی‌رغم همکاری با روسیه، میزان صادرات به این کشور در سال ۹۵ کم بود این در حالی است که با روسیه ارتباطات خوبی در حوزه‌های سیاسی و امنیتی داریم البته باید برنامه‌های آقای شریعتمداری در حوزه تولید و بازرگانی به‌طور کامل بررسی شود.

وی در خصوص معرفی آقای حجتی به‌عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اشکالاتی در عملکرد آقای حجتی نیز مطرح شده اما یکی از ویژگی‌های آقای حجتی این بود که بعد از اینکه اختیارات بخش بازرگانی، مسئولیت کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی داده شد، آثار خوبی در عملکرد وزارت جهاد کشاورزی مشاهده شد و با کاهش واردات محصولات کشاورزی روبرو شدیم. آقای حجتی از ظرفیت‌های قانونی به‌خوبی در وزارت جهاد کشاورزی استفاده کرد.

پورابراهیمی ادامه داد: سن و سال وزرا نیز در عملکرد آنها تأثیرگذار است.

پورابراهیمی در خصوص معرفی مجدد آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: احساس می‌کنم آقای آخوندی برای ابقاء در این سمت، یک خانه‌تکانی جدی در وزارت راه و شهرسازی انجام دهد البته اشکالاتی به عملکرد آقای آخوندی وارد بوده اما در حوزه کاری خود تلاش نیز داشته و نیازمند بهبود شرایط است و باید برنامه‌های جدید ایشان برای ۴ سال آینده بررسی شود.

وی در خصوص معرفی آقای زنگنه به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم گفت: آقای زنگنه از تجربیات خوبی برخوردار است البته اشکالاتی در بحث قراردادهای نفتی مطرح است که باید در زمینه شفاف‌سازی مسائل مذکور اقدام شود که انجام این مهم به ارتقاء عملکرد دولت کمک می‌کند.

پورابراهیمی در خصوص معرفی آقای بی‌طرف به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: بر اساس سوابق می‌توان گفت ایشان عملکرد مناسبی داشته و جزء وزرایی بوده که در دولت اصلاحات نیز عملکرد موفقی داشته است و احساس می‌کنم آقای بی‌طرف می‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی آقای ربیعی به‌عنوان وزیر تعاون افزود: بنده از زمانی که ایشان در دوره قبل به‌عنوان وزیر تعاون معرفی شدند با ایشان مخالفت کردم و اعتقادم این است که بعد اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسب به بعد اجتماعی این وزارتخانه پررنگ‌تر بوده به دلیل اینکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است بنابراین باید وزیر پیشنهادی در این وزارتخانه از اشراف اطلاعات بالایی در حوزه اقتصاد برخوردار باشد. عملکرد ۴ سال گذشته آقای ربیعی نشان داده علیرغم تلاش‌ها که ایشان داشته به شدت در زیرمجموعه‌های وزارت تعاون چالش ایجاد شده است بنابراین بنده با وزارت ایشان در دولت دوازدهم مخالف هستم.

غلامرضا تاجگردون «رئیس کمیسیون برنامه بودجه» نیز با اشاره به معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم به مجلس و چینش تیم اقتصادی دولت، گفت: حبیب‌الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو یکی از وزرای خوب و باسابقه‌ای است که به مجلس معرفی‌شده و زمانی که دولت آقای احمدی‌نژاد مستقر شد، تنها وزیری که درباره وزیر گذشته خود مثبت صحبت کرد، آقای فتاح وزیر نیرو بود که اظهار کرد باصداقت اعلام می‌کنم که بر روی یک ویرانه گام ننهاده‌ام.

نماینده مردم گچساران افزود: زمانی که بنده در سازمان برنامه‌وبودجه حضور داشتم آقای بی‌طرف وزیر نیرو بود و بسیاری از اقداماتی که هم‌اکنون در زیرساخت‌های برق دیده می‌شود از ساختارسازی‌های آقای بی‌طرف بود.

تاجگردون با بیان اینکه آقای بی‌طرف از همان ابتدا به سدسازی‌های بی‌رویه و عدم مدیریت کلان در بخش آب توجه می‌کرد، ادامه داد: کار ایشان در این دوره در حوزه آب و برق بسیار سخت‌تر از گذشته است و در حال حاضر که تنش‌های آبی نیز قوت گرفته و اتفاقات ناگواری در بخش آب رخ داده او باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشد.

وی یادآور شد: ساماندهی قیمت برق در این دوره بسیار مهم است و بی‌طرف برای ساماندهی آن باید تلاش بسیاری کند، البته اگر ساختار مدیریتی مناسبی تعریف می‌شد مشکلات کنونی شکل نمی‌گرفت.

تاجگردون با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد از مدیران باسابقه کشور است، افزود: کرباسیان در بخش‌های مختلفی فعالیت داشته و تقریباً موفق بوده است اما اینکه آیا می‌تواند وزارت اقتصاد را مدیریت کند جای سؤال دارد و باید فشار بسیار زیادی را تحمل کند.

وی ادامه داد: مجلس باید با او تعامل کند که با چه تیمی می‌خواهد اقتصاد کشور را مدیریت کند، البته کرباسیان فی‌ذاته برتری نسبی نسبت به طیب نیا ندارد اما نفوذ بالایی در بدنه مدیریتی کشور دارد که می‌تواند تیم خوبی را تعریف کند و اگر به او اجازه داده شود که تیمش را خوب اداره کند و خودش تصمیم بگیرد می‌تواند موفق عمل کند.

وی با بیان اینکه زنگنه وزیر پیشنهادی وزارت نفت علیرغم ضعف‌هایی که داشته چند اقدام خوب در وزارت نفت انجام داده است، افزود: بازگشت میزان تولید نفت ایران به حدود ۴ میلیون بشکه و قراردادهای جدید نفتی از اقدامات خوب زنگنه است.

وی شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را فردی معتدل و نیرویی باتجربه دانست که می‌تواند وزیر موفقی باشد.

نماینده مردم گچساران با بیان اینکه رئیس‌جمهور با توجه به نیروهای باسابقه‌ای که در اطراف خود و در بدنه دولت داشت می‌توانست بهتر از این عمل کند، تصریح کرد: به‌هرحال رئیس‌جمهور باید تصمیم بگیرد و تیم اقتصادی را به‌گونه‌ای تعریف کند که هماهنگ با برنامه‌هایش فعالیت و دچار تنش نشود و مهم‌تر اینکه به بسیاری از توقعات سیاسی و اجتماعی پاسخ دهد.

وی افزود: اگر انتزاعی به این موضوع نگریسته شود، نیروهای برتری در دولت و سازمان‌های اقتصادی وجود داشتند که رئیس‌جمهور می‌توانست از بین آن‌ها افراد دیگری را برای تصدی پست وزارت انتخاب کند.

وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی برای اداره مملکت افراد شایسته‌ای هستند، اما بر اساس راهبرد توسعه رئیس‌جمهور می‌توانست افراد بهتری را انتخاب کند، اظهار کرد: برداشت بنده این است که وزرای پیشنهادی بر اساس فضای حاکم کنونی بر کشور انتخاب شده‌اند که اگر کمی از فضای کنونی فاصله گرفته و به سمت جلو حرکت کنیم این افراد می‌توانند تغییر کنند و یا جابه‌جا شوند.

نظر شما