شناسهٔ خبر: 139208 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

شیخ الاسلام در گفت و گو با «نماینده» تشریح کرد

ضرورت پرداختن به مسئله فلسطین در حج امسال

شیخ الاسلام شیخ‌الاسلام، مسجدالاقصی را کلید حل موضوع فلسطین خواند و افزود: مسئله فلسطین از یک‌سو و شکست داعش از سوی دیگر ما را امیدوار می‌کند که دوباره قضیه فلسطین به اولویت جهان اسلام تبدیل خواهد شد.

پس از حادثه تلخ و تأسف‌بار منا که به منجر به شهادت جمع کثیری از زائران ایرانی شد جمهوری اسلامی ایران ترجیح داد در حج تمتع ۹۵ شرکت نکند.

علی جنتی «وزیر سابق ارشاد» خرداد سال ۹۵ با اعلام ایران خبر گفته بود: قرار بود تا ۹ خرداد سال ۹۵ صبر کنیم. اگر مقامات عربستان، نکاتی را که مورد توجه ما بود پاسخ دادند دنبال کنیم ولی با توجه به‌نوعی برخوردی که داشتیم در دو دور مذاکراتی هیئت ایرانی با عربستان و ایجاد مانع و کارشکنی که ما در رفتار مقامات عربستان دیدیم، عملاً امکان‌پذیر نیست حج تمتع امسال انجام شود.

حج سال ۹۵ انجام نشد اما رایزنی مسئولان ذی‌ربط ادامه داشت تا ۳۰ فروردین سال ۹۶ حجت‌الاسلام قاضی عسگر «نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی» با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد که: سال گذشته مذاکرات حج به نتیجه مطلوب نرسید و عملاً مردم هم از مناسک حج محروم شدند اما امسال پس از دریافت دعوت‌نامه رسمی از سوی مقامات عربستانی از ما برای حج ۹۶، جناب آقای محمدی به عربستان رفت و در مورد همه مواردی که مد نظر ما بود مذاکره کردند و به حمدالله توافق نهایی حاصل شد.

هفته گذشته بود که مسئولان و دست‌اندرکاران حج امسال قبل از اعزام به مکه مکرمه و مدینه منوره با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

معظم له در این دیدار «برائت از مشرکان» را که همواره مورد تأکید امام بزرگوار (ره) بود، فرصتی برای اعلام مواضع در موضوعات موردقبول امت اسلامی خواندند و تصریح کردند: مسئله فلسطین نباید به‌هیچ‌وجه مورد غفلت قرار گیرد، آن را محور عمده مسائل جهان اسلام دانستند و گفتند: چه جایی بهتر از بیت‌الله‌الحرام و مکه و مدینه و عرفات و مشعر و منا برای اظهار عقیده و بیان مواضع ملت‌های مسلمان درخصوص فلسطین و مسجدالاقصی وجود دارد.

با توجه اهمیت حج سال ۹۶ به سراغ حسین شیخ‌الاسلام «مشاور وزیر امور خارجه» رفتیم و از او پیرامون پیامدهای حج امسال به‌ویژه موضوع فلسطین و مسجدالاقصی که از سوی مقام معظم رهبری نیز مطرح شد سؤال کردیم.

* مکه و مدینه، مِلک سعودی‌ها نیست

وی در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده»، با بیان اینکه ساختار حکومت عربستان که شاهنشاهی است مشکلات بسیاری برای این کشور پدید آورده است، گفت: ساختار حکومت آن‌ها نامشروع و بر اساس انتخاب مردم یا مجلس نبوده است بنابراین مردم حق اعتراض به آن را ندارند.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: مکه و مدینه مشاهیر مقدس مسلمانان است و ملک شاهنشاه سعودی نیست.

* حج بنیان استکبار را از ریشه می‌کند

 وی اضافه کرد: حج برای کل مسلمین و آبروی جهان اسلام است بنابراین باید به‌درستی انجام بگیرد؛ آنچه مسلم است حج بنیان استکبار جهانی را از ریشه می‌کند.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که «حسن اجرای حج با آبروی کل مسلمین ارتباط دارد»، تأکید کرد: باید کل مسلمین جهان این دو شهر را اداره کنند علی‌الخصوص اینکه حج به‌عنوان فریضه برای مسلمانان ثبت شده است.

شیخ‌الاسلام در ادامه در پاسخ به این سؤال «پیام حج سال ۹۶ برای مردم فلسطین و مسجد مسجدالاقصی چیست؟»، گفت: بر کسی پوشیده نیست که منطقه ما دوره ویژه‌ای را می‌گذراند. حادثه مهمی که اتفاق افتاده این است «بزرگ‌ترین توطئه استکبار یعنی ایجاد تِروریسم به‌اصطلاح اسلامی (داعش) که برای چندین سال هم موفق بود دارد از بین می‌رود.»

وی ادامه داد: سیاست اصلی آن‌ها این بود «قضیه فلسطین از اولویت مسائل سیاسی جهان اسلام کنار گذاشته شود»؛ در این چند سال هم اقداماتی انجام دادند اما سیاست‌ها آن‌ها در حال شکست است.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه شکست آن‌ها با اشتباه بزرگی که رژیم صهیونیستی در رابطه با مسجدالاقصی انجام داد هم‌زمان شد، خاطرنشان کرد: آن‌ها احساس کردند هرسال ضعیف‌تر از سال قبل می‌شوند اکنون هم که توطئه داعش در حال شکست است نشان می‌دهد که دیگر داعش پایگاه و پایتخت ندارد ازاین‌رو صهیونیست‌ها احساس کردند سال بعد برای تثبیت موقعیت در مسجدالاقصی ضعیف‌تر خواهند شد به همین جهت فرار روبه‌جلو را برگزیدند و مدعی شدند: «اگر ما بتوانیم موقعیت و حاکمیت خودمان را در مسجدالاقصی تثبیت کنیم بهتر از سال آینده خواهد بود.

* مسجدالاقصی کلید حل موضوع فلسطین است

شیخ‌الاسلام، مسجدالاقصی را کلید حل موضوع فلسطین خواند و افزود: خوشبختانه ملت فلسطین بخصوص کسانی که در قدس زندگی می‌کنند به همراه کشورهای اسلامی و جریان مقاومت به‌خوبی ایفای نقش کردند بنابراین مسئله فلسطین از یک‌سو و شکست داعش از سوی دیگر ما را امیدوار می‌کند که دوباره قضیه فلسطین به اولویت جهان اسلام تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: حج سال ۹۶ می‌تواند حرکت کلیدی و نقطه عطفی در این قضیه باشد، تأکید مقام معظم رهبری هم از این زاویه مطرح شده است.

نظر شما