شناسهٔ خبر: 139152 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آخرین فرصت روحانی

امیرابراهیم رسولی43 در چینش کابینه نگاه واقع‌بینانه به مشکلات امروز مردم، تنها راه نجات روحانی ست‌. با درک درست از گرفتاری مردم و اراده بر حل آنها رئیس‌جمهور می‌تواند کابینه‌ای فنی، متخصص و کارآمد را طراحی کند تا با شایسته‌سالاری مردم حس کنند مشکلاتشان قابل‌حل است.

هفته نامه «نماینده»؛ امیرابراهیم رسولی*/ با برگزاری مراسم تحلیف روز شنبه در مجلس روحانی رسماً کار دولت دوازدهم را آغاز کرد. ایامی که روحانی در چند هفته اخیر گذرانده بسیار سخت بوده و در دو هفته باقی‌مانده به معرفی کابینه نیز فشار بسیاری به او خواهد آمد تا چینش دولت آینده انجام شود.

انتخاب کابینه دولت دوازدهم می‌تواند سرنوشت روحانی را در ۴ سال آینده و پس‌ازآن رقم زند. به نظر می‌رسد در صورت بی‌توجهی رئیس‌جمهور به برخی نکات هزینه انتخاب کابینه متفاوت شود.

الف) پرهیز از سیاست‌زدگی

از فردای اعلام پیروزی انتخابات گروه‌های مختلف سیاسی خود را سهامدار این نتیجه معرفی و به زبان‌های مختلف طلب سهم کرده‌اند. دراین‌بین اصلاح‌طلبان بیشترین ادعا را دارند. روحانی چنانچه بخواهد کابینه را سهامی گروه‌های سیاسی کند نه توان مدیریت آن‌ها را خواهد داشت و نه توان پاسخگویی به وعده‌ها را، لذا تنها راه برون‌رفت از این مرحله دشوار برای او گذشت از سیاسی نگری در چینش کابینه است. روحانی اگر نتواند با یک کابینه قوی و کارآمد کارش را شروع کند مشکلات دولت یازدهم نه‌تنها حل نخواهد شد بلکه روزبه‌روز به سختی اداره دولت افزوده می‌شود و در پایان با خاطره‌ای تلخ کار اجرایی را واگذار می‌کند.

امروز مجلس با روحانی ارتباطی تنگاتنگ دارد پس او می‌تواند با انتخابی آزادانه و بدون باج‌دهی سیاسی کابینه را بچیند.

واقعیت آن است که اصلاح‌طلبان امروز چه امتیاز بگیرند و چه نگیرند هر چه از عمر دولت دوازدهم بگذرد خود را منتقدتر نشان خواهند داد تا بتوانند در دوره بعد جنگ زرگری را مدیریت و خود را از نقاط ضعف دولت فعلی در نگاه مردم مبرا نمایند لذا رئیس‌جمهور امروز بهتر است میان راضی کردن جماعتی سیاست زده که دنبال منافع اقتصادی‌اند و عاقبت مدیریت خود یکی را انتخاب کند.

ب) تعصب به مطالبات مردم

در چینش کابینه نگاه واقع‌بینانه به مشکلات امروز مردم، تنها راه نجات روحانی ست. با درک درست از گرفتاری مردم و اراده بر حل آنها رئیس‌جمهور می‌تواند کابینه‌ای فنی، متخصص و کارآمد را طراحی کند تا با شایسته‌سالاری مردم حس کنند مشکلاتشان قابل‌حل است و یا حداقل برای آن تلاش می‌شود.

امروز مردم از وعده‌های پوشالی خسته‌اند، از آمار و ارقام غیرواقعی خسته‌اند، از بیکاری و رکود خسته‌اند. برای چنین مردمی که یا به روحانی رأی داده‌اند و متوقع هستند یا به او رأی نداده‌اند و بر «او نمی‌تواند» تأکید دارند، تنها راه نجات کارآمدی است و کارآمدی در سایه عافیت‌طلبی، شعار و حرف محقق نمی‌شود. صرفاً انتخاب مدیران و یارانی متخصص می‌تواند فضا را برای رئیس‌جمهور دگرگون کند.

این آخرین فرصت روحانی برای اثبات کارآمدی است. همان‌طور که دولت یازدهم به‌سرعت گذشت، برجام آمد و رفت و وعده‌ها محقق نشد، این دولت هم تمام خواهد شد پس چه‌بهتر که روحانی تحت تأثیر برخی قرار نگیرد و به یاد داشته باشد تاریخ درباره او قضاوت خواهد کرد و البته آینده او در عملکرد این ۴ سال پیش رو عجین است

*مدیر مسئول هفته نامه «نماینده»

نظر شما