شناسهٔ خبر: 139010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«مایک پنس» در حال برنامه‌ریزی برای تحویل قدرت از «ترامپ» است

پنس یک نماینده ارشد کنگره آمریکا مدعی شده معاون رئیس‌جمهور آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تحویل ریاست‌جمهوری این کشور از «دونالد ترامپ» است.

به گزارش «نماینده»، یک نماینده ارشد کنگره آمریکا ادعا کرده «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای جایگزین شدن با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور است.

«ماکسین واترز»، عضو ارشد دموکرات در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «مایک پنس، یک جورهایی در حال برنامه‌ریزی برای تحلیف (ریاست‌جمهوری) است. پریباس و اسپایسر، انتقال قدرت را رهبری خواهند کرد.»

اشاره این نماینده ارشد کنگره به «رینس پاریباس»، رئیس قبلی ستاد کارکنان کاخ سفید و «شان اسپایسر»، سخنگوی قبلی کاخ سفید است که هر دو به تازگی توسط «دونالد ترامپ» از سمت‌هایشان کنار گذاشته شده‌اند.

«واترز»، از جمله نمایندگان منتقد «ترامپ» در کنگره آمریکا و اولین سیاستمداری بود که مدعی شد گزارش‌های منتشر شده درباره تلاش روسیه برای باج‌گیری از «ترامپ» با ضبط ویدئوهایی درباره انحراف جنسی وی صحت دارند.

در آن گزارش‌ها که چند ماه قبل از پیروزی «ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منتشر شده بود رسانه‌هایی آمریکایی ادعا کرده بودند دولت روسیه اطلاعات زیادی درباره انحرافات جنسی و مالی ترامپ در اختیار دارد و از طریق آنها در تلاش برای باج‌گیری از او است.

«ماکسین واترز»، همچنین به دفعات خواستار استیضاح و برکناری «ترامپ» شده است. وی در ماه مه، در یک فروشگاه کتاب، درباره «ترامپ» گفت: «او کسی است که من خودم را متعهد به استیضاحش می‌دانم. او دروغگو و متقلب است.»

دو نماینده دموکرات کنگره آمریکا به نام‌های «ال گرین» و «براد شرمن»، ۱۹ روز پیش اولین ماده قانونی برای استیضاح «ترامپ» را ارائه کرده‌اند. آنها مدعی شده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا با اخراج «جیمز کومی»، رئیس سابق اف‌بی‌آی تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را مختل و در مسیر اجرای عدالت مانع‌تراشی کرده است.

طبق قانون اساسی آمریکا استیضاح رئیس‌جمهور مستلزم جلب حمایت اکثریت قانونگذاران در مجلس نمایندگان و دو سوم آرا در مجلس سنای آمریکا است. در شرایطی که این دو شاخه قانونگذاری آمریکا در حال فعالیت با اکثریت جمهوری‌خواه هستند، استیضاح ترامپ دست‌کم تا زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر ۲۰۱۸ امری بعید به نظر می‌رسد.

قانون اساسی ایالات متحده آمریکا به کنگره حق داده‌است علیه مقامات رسمی کشور به جرم ارتکاب جرائم بزرگ و خائنانه، اقامه دعوا کرده و در صورت محکوم شدن، آنان را از کار برکنار نماید. این جرائم شامل خیانت، دریافت رشوه، جرائم سنگین اجتماعی وادای شهادت دروغ تحت سوگند است.

استیضاح تا کنون تنها درباره دو رئیس‌جمهور آمریکا انجام شده، که هیچ یک به عزل آنها از قدرت منتهی نشده است. «بیل کلینتون» و «آندرو جانسون» دو رئیس‌جمهوری هستند که توسط مجلس سنای آمریکا محاکمه شده، اما با اختلاف اندک آرا از برکناری نجات یافتند.

«ریچارد نیکسون»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پس از رسوایی «واترگیت» از سمتش استعفا کرد تا با استیضاح قدرت را ترک نکند.

نظر شما