شناسهٔ خبر: 138884 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هیئت نظارت بر اجرای برجام درباره تحریم‌های جدید آمریکا تصمیم‌گیری کند

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت:هیئت نظارت بر اجرای برجام نسبت به برخوردهای متقابل در قبال آمریکا تصمیم‌گیری کند.

به گزارش «نماینده» مجتبی‌ ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس؛ در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کنگره آمریکا گفت: با توجه به اعمال این تحریم‌ها اکنون ضرورت دارد هیئت نظارت بر اجرای برجام سریعا تشکیل جلسه داده و نسبت به برخوردهای قابل تصور در قبال آن به طور جدی تصمیم‌گیری کند.

ذوالنور ادامه داد: طرح یک فوریتی مبارزه با اقدامات ماجراجویانه آمریکا باید سریعا در مجلس  به جریان بیفتد اگرچه این طرح برای پاسخ به تحریم‌های آمریکا بسیار قوی‌ نیست.

وی با تاکید براینکه به دلیل نوع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ما اکنون اقدامی بدتر از نقض برجام صورت گرفته است، اذعان داشت: تصویب طرح جدید اعمال تحریم‌ها برجام را کاملا بی‌خاصیت کرده و از درون تهی می‌کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به اینکه بر اساس برجام طی یک زمان بندی مشخص ما از تحریم‌ها خارج می‌شدیم، تصریح کرد: به طور مثال بعد از مدت هشت سال از سری اول تحریم‌ها خارج می‌شدیم اما تحریم جدید به دلیل تصویب در کنگره و سنا و اجرا به صورت جهانی کاملا خاصیت برجام را از بین برده و می‌تواند تا ابد باقی بماند و قابل رفع نیست.

ذوالنور اظهار داشت: اگر رئیس جمهور آمریکا تحریمی را وضع کند آن‌گاه خودش هم می‌تواندآن را لغو کند اما اکنون با توجه به موافقت کنونی رئیس جمهور آمریکا، سنا و کنگره با این تحریم‌ها بعدها لغو تحریم‌ها باید مسیر کنگره و سنا را طی کند.

وی بیان داشت: کنگره، سنا و رئیس جمهور آمریکا هیچ گاه برای لغو تحریم‌های علیه ما هماهنگ نخواهند شد و در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید برجام خاصیت خود را از دست می‌دهد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: توان دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز ثقل تحریم ها هستند،   تحریم‌های جدید تقریبا یک محتوای ۱۷۰ صفحه‌ای دارد اگرچه تمام آن مربوط به ما نبوده و روسیه و کره شمالی را هم در برمی‌گیرد.

ذوالنور تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها مهم‌ترین جایی که هیچ انگیزه‌ای برای تخفیف ندارند، جمهوری اسلامی ایران است، زیرا ترامپ سر و سری با روسیه دارد و در مورد کره شمالی هم قدری کوتاه می‌آید اما  عزم جزم آنها افرایش فشارها علیه ایران است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: تحریم‌های جدید فراتر و بسیار بدتر از نقض برجام است زیرا تنها نیروهای مسلح تحریم‌ نمی‌شوندبلکه دولت به عنوان تأمین کننده، مجلس به عنوان اختصاص دهنده بودجه و هر دستگاه دیگری که با نیروهای مسلح در ارتباط باشند تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

وی با تاکید براینکه اکنون نیاز به یک اقدام جامعی از همان جنس تحریم‌های جدید آمریکا علیه ما وجود دارد، بیان داشت: صرف تصویب طرح یک فوریتی مبارزه با اقدامات ماجراجویانه آمریکا که هنوز در مراحل بررسی است نمی‌توان اکتفا کرد، اکنون جای یک برخورد جدی و فوری از سوی هیئت نظارت بر اجرای برجام و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وجود دارد.

ذوالنور خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی در حال رایزنی با نمایندگان است تا پیش از آغاز رسمی مجلس، در روز شنبه (۷ مرداد ماه) جلسه‌ای فوق‌العاده برای بررسی وضع تحریم‌های جدید آمریکا برگزار کند البته تاکنون درباره زمان دقیق آن تصمیمی گرفته نشده است.

نظر شما