شناسهٔ خبر: 138881 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جوان

۲ تریبون «تکان دهنده» و «آرامش‌بخش» از اقتصاد ایران!

لاریجانی نوبخت دو تریبون در فاصله‌ای نه چندان دور از هم دیروز در پایتخت روشن شد. پشت یکی رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که اگر چه در یک همایش غیر اقتصادی بود اما بین موضوع‌ همایش و اقتصاد، رابطه‌ای یافت و آماری از اقتصاد ایران را با منطقه و جهان مقایسه کرد و آنها را «تکان دهنده» نامید.

«نماینده» / دو تریبون در فاصله‌ای نه چندان دور از هم دیروز در پایتخت روشن شد. پشت یکی رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که اگر چه در یک همایش غیر اقتصادی بود اما بین موضوع‌ همایش و اقتصاد، رابطه‌ای یافت و آماری از اقتصاد ایران را با منطقه و جهان مقایسه کرد و آنها را «تکان دهنده» نامید. تریبون بعدی هر هفته روشن می‌شود و سخنگوی دولت همواره قبل از پرسش‌های خبرنگاران از وضع اقتصاد، «آمار آرامش‌بخش» و «صعودی» می‌دهد. بخش‌هایی از این آمارها به گونه‌ای بود که گویی این دو صاحب‌ تریبون، جواب یکدیگر را می‌دادند! اقتصاد فلاکت‌بار در برابر اقتصاد فراوانی!
 
هرچند رئیس مجلس آدمی سیاسی است و بی‌جهت حرف از اقتصاد نمی‌زند اما داستان حرف‌های او، یک قصه مردمی و قابل لمس برای اقشار مردم است تا آن قصه شاه پریانی که هر هفته از تریبون سخنگو در مدح اقتصاد گفته می‌شود.  
 
رئیس مجلس با بیان اینکه ما زندگی سیاسی پرحاشیه‌ای داریم، گفت: این زندگی سیاسی پرحاشیه ذهن مسئولان را درگیر کرده، در حالی که ذهن آنها باید روی چالش‌های اقتصادی متمرکز باشد.   وی با استناد به آمارها به این نکته اشاره کرد که آمارهای اقتصادی طوری نیست که بتوانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم و مؤلفه‌های آن فراهم نیست و وضعیت تکان‌دهنده‌ای داریم. این در حالی بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه از برنامه دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی سخن می‌گفت. اگر چه روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس حرف‌ها و کنایه‌های قابل تأملی در حوزه سیاسی بیان کرد که احتمالاً تیترهای زیادی در رسانه‌های امروز را به خود اختصاص داده اما حرف‌های ایشان تقریباً متناسب با وضعیت واقعی اقتصاد و قابل لمس مردم و در رد سخنان دکتر نوبخت در نشست خبری‌اش بود.
 
روز گذشته در حالی که نوبخت بر اساس اعداد و آمارهای رشد و نرخ تورم و سرمایه‌گذاری خارجی و... به تعریف و تمجید وضعیت اقتصاد کشور می‌پرداخت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس سراسری هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تمام رشته‌های ایشان را در ارائه تصویری روشن از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد پنبه کرد. نوبخت از رشد اقتصادی ۱۱/۱ درصدی خبر داد در حالی که رئیس مجلس با ارائه آمارهایی از وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: در حال حاضر رتبه ایران در زمینه رشد ناخالص داخلی در بین ۲۴ کشور منطقه، دهم است و در همین زمینه در بین ۱۹۱ کشور جهان رتبه ۸۴ است، در حالی که طبق سند چشم‌انداز باید رتبه اول منطقه را داشته باشیم.
   
از سرمایه‌گذاری در توتال تا رتبه ۱۶۲ جذب سرمایه‌گذاری در جهان!
اما این تمام ماجرا نبود،   رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود درباره سرمایه‌گذاری توتال در کشور توضیح داد ولی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه سهم سرمایه‌گذاری خارجی  (GDP) در بین ۲۴ کشور منطقه رتبه ۲۲ و در بین ۱۸۱ کشور جهان رتبه ۱۶۲ را داریم. همچنین دکتر علی لاریجانی درباره حمایت از سرمایه‌گذاری گفت: در بین ۲۰ کشور منطقه رتبه ۱۹ و در بین ۱۳۸ کشور جهان رتبه ۱۱۷ را داریم، گیر کار این است که سیاست‌های اصل ۴۴ درست اجرا نشده و آن چیزی که باید رقابت ایجاد می‌کرد تا بخش خصوصی با نشاط وارد شود، محقق نشده است. دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور در نشست خود از خرید گندم تضمینی و تحول در تاکسیرانی گفت اما لاریجانی در کنار شوخی‌های خود درباره مشکل چشمی مسئولان و درست عمل نکردن سیاسیون، رتبه ایران در جذب بخش خصوصی را نقد کرد و گفت: رتبه ایران در بین ۱۲۳ کشور دنیا ۱۱۷ است و در چهار سال اخیر هم تغییر خاصی نکرده است.
   
نگاه سوسیالیستی در دولت!
نوبخت رشد نفت و گاز طبیعی بر پایه سال ۷۶ را  ۷۸/۸ درصد و بر پایه سال ۹۰، ۳۵/۵ درصد عنوان کرد ولی لاریجانی که تأکید و اصرار بر عدم‌دخالت مجلس در انتخاب وزرا داشت وضعیت تکان‌دهنده اقتصاد را تشریح کرد و گفت: در زمینه آزادی اقتصادی، وضعیت تکان‌دهنده‌ای داریم، به گونه‌ای که در بین ۲۲ کشور منطقه رتبه ۲۲ و در بین ۱۸۱ کشور جهان رتبه ۱۷۴ را داریم، این نشان می‌دهد هنوز نگاه سوسیالیستی بر ما حاکم است و رهایمان نکرده است.
   
رشد خدمات با گرانی خدمات در ایران
رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خود رشد خدمات بر پایه سال ۷۶ را ۷/۱ درصد و بر پایه سال ۹۰، ۵/۹ درصد اعلام کرد اما رئیس مجلس شورای اسلامی از نقش پررنگ دولت گلایه کرد و گفت: وقتی بودجه جاری کشور ۹۰ درصد بودجه سال ۹۶ را تشکیل می‌دهد، این یعنی مجالی برای توسعه کشور پیش نخواهد آمد. نوبخت تورم تیرماه را با افتخار ۷/۶ درصد و نسبت به ماه گذشته ۰/۲ درصد اعلام کرد اما لاریجانی در سالن اجلاس با بیان اینکه خدمات در ایران گران ارائه می‌شود، تصریح کرد: برای ارائه خدمات در حوزه سلامت نیز ما از لحاظ بودجه‌ای در تنگنا هستیم، شرایط موجودی کشور به گونه‌ای است که مجالی برای توسعه ایجاد نمی‌شود.   لاریجانی با اشاره به اتکای کشور بر بودجه نفت خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که به دانشگاه و صنعت جداگانه پول داده می‌شود و اینها دیگر به همدیگر احساس نیاز نمی‌کنند تا به سمت هم بروند. وی افزود: ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی که رتبه مهمی برای کشور است، توفیق بزرگی نداشته‌ایم و اصل ۴۴ نیز درست اجرا نشده و فقط واحدهایی را از جایی گرفته‌ایم و به دستگاه دولتی دیگری داده‌ایم. لاریجانی رتبه ایران در جمعیت شهری را خوب ارزیابی کرد و گفت: رتبه کشور ما در بین ۲۶ کشور منطقه در حوزه جمعیت شهری دوم است که نشان‌دهنده این است که به سمت مصرف‌گرایی پیش می‌رویم و افراد به شهرها هجوم می‌آورند.
   
پول نقد یا پژوهشی
لاریجانی با انتقاد از وابستگی دانشگاه‌ها به درآمدهای نفتی گفت: دانشگاه‌ها در دنیا با پول نقد اداره نمی‌شوند بلکه با پول پژوهش اداره می‌شوند. تقریباً هیچ دانشگاهی در کشور از طریق پژوهش اداره نمی‌شود و درآمدزایی نمی‌کند. وی اضافه کرد: به دلیل اینکه کشور ما نفتی است، پول می‌دهیم که دانشگاه‌ها افتتاح شوند و پولی هم برای تولید می‌دهیم، بنابراین بخش‌های تولید و دانشگاه‌ها به یکدیگر نیازمند نمی‌شوند.

نظر شما