شناسهٔ خبر: 138788 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» گزارش می دهد؛

آیا تیم اقتصادی دولت دوازدهم از فیلتر بهارستان عبور خواهد کرد؟

تیم اقتصادی/2 "براساس آخرین اخبار منتشر شده، رئیس جمهور عزمی بر تغییر تیم اقتصادی ندارد،حال باید منتظر عکس العمل مجلس در زمان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ماند؛ آیا اعضای تیم اقتصادی می توانند از فیلتر بهارستان عبور کنند؟"

گروه سیاست «نماینده»- انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با همه فراز و نشیب‌هایش به اتمام رسید و پس از به صدا در آمد سوت تائید انتخابات توسط شورای نگهبان، ضرورت بازنگری در اعضای تیم اقتصادی، عملکرد اقتصادی دولت، ترمیم کاستی‌ها، تمرکز بر اصول فراموش شده چهار سال گذشته و مواردی از این دست در راستای چابک سازی تیم اقتصادی دولت "تدبیر و امید" مطرح شد. حتی حجت الاسلام حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هنگامی که مقابل دوربین شبکه خبر سیما قرار گرفت ازاحتمال تغییر کابینه در دولت دوازدهم خبر داد.

تاکید بر تغییر و خانه تکانی اساسی در تیم اقتصادی دولت فقط از سوی منتقدان دولت مطرح نشد بلکه نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و نیروهای حامی دولت نسبت به کارآمدی و همگرایی بیشتر در تیم اقتصادی حسن روحانی اشتراک نظر پیدا کرده بودند.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی که پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم خواهان تغییر اساسی در تیم اقتصادی دولت یازدهم شده بود بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه باردیگر بر موضع گذشته خود تاکید کرد و گفت: باید تیمی سرکار بیاید که سیاست‌های انبساطی و جسارت کافی را برای اجرای آن، داشته باشد از این رو  تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید بخش خصوصی را باور داشته باشند و ظرفیت مردمی اقتصاد را جدی بگیرند و منسجم و با برنامه حرکت کنند.

علاوه بر او محمد سلامتی"فعال سیاسی اصلاح طلب" نیز تاکید کرد: رئیس جمهور حتما باید تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد. این مساله خواسته بسیاری از نماینده‌های مجلس دهم نیز است بنابراین باید روحانی به این خواسته‌ها جامه عمل بپوشاند. گاهی نقدها و پیشنهادهایی به دولت می‌شود که کادرهای اقتصادی دولت توان بررسی آن و انتخاب راه حل صحیح را هم ندارند. یکی از وظایف مجلس نیز دراین راستا می‌گنجد، یعنی مجلس باید در جایگاه همراهی با دولت به دنبال پیگیری و تغییر تیم اقتصادی دولت باشد.

*تصمیم‌های بزرگ برای آینده اقتصاد نیازمند تحولات بزرگ در تیم اقتصادی است

کارشناسان اقتصادی هم مهمترین برنامه و رویکرد دولت دوم حسن روحانی را تغییر در تیم اقتصادی عنوان کردند.

جمشید عدالتیان "کارشناس مسائل اقتصادی" ضمن بیان این مطلب، می گوید: باید دید رئیس جمهور  در قالب اهداف ۱۰۰ روزه و برنامه چهار ساله به دنبال کدام موارد است تا بر اساس همان اهداف نیروهای تازه نفس و متخصص وارد کابینه شود.

وی به وعده محقق نشده وزیر صنعت فعلی مبنی بر ارتقاء رتبه کسب و کار کشور به زیر ۱۰۰ در ابتدای دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: البته ارتقای نسبی این رتبه را نباید انکار کرد اما عملکرد در حوزه صنعت و تولید بیانگر نبود موفقیت کامل در این زمینه است که بر این اساس باید به استقبال تغییرات اقتصادی در کابینه رفت.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: ظاهراً در کارنامه هیچ وزارتخانه‌ای از دولت یازدهم مشکل بزرگی دیده نمی‌شود اما واقعیت این است که تصمیم‌های بزرگ برای آینده اقتصاد نیازمند تحولات بزرگ در تیم اقتصادی است و اگر در دولت فعلی به سرانجام رساندن برجام و رفع تحریم‌ها یک اولویت بود در دولت آینده باید مطابق منویات رهبری مقوله‌هایی نظیر معیشت مردم، بیکاری و توجه به محرومان مدنظر باشد؛ بنابراین باید برای تحقق این اهداف در تیم اقتصادی دولت افراد متفق‌القول‌تری حضور یابند.

*وجود شش و نیم بیکار نشان از عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت است

همچنین حجت الله عبدالملکی"کارشناس مسائل اقتصادی و منتقد دولت" با بیان اینکه وجود شش و نیم میلیون نفر بیکار در کشور نشان از غیرهمگون عمل کردن تیم اقتصادی دولت یازدهم است، گفت که: بهتر بود رئیس جمهور، تیم اقتصادی اش را اصلاح می کرد؛ زیرا آنان نتوانستند سیاست های دولت او را در اقتصاد کشور اجرا کنند.

وی بزرگترین اشتباه دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی را ناقص عمل کردن آن دانست و تاکید کرد: دولت حتی در نظام مالی نیز دچار اشتباه شد و فقط از طریق اعطای تسهیلات می خواست به مقاصد خود در اقتصاد مقاومتی دست یابد.

به اعتقاد او، شاهد آسیب های جدی از ناحیه ناهماهنگی ها و انحراف در برنامه ها در تیم اقتصادی دولت یازدهم بودیم ضمن اینکه شاخص های اقتصادی هم واقعاً بهتر نشده است.

*ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت یازدهم تکرار نشود

مهدی پورقاضی "رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران" در این خصوص گفت: به اعتقاد من تیم اقتصادی دولت یازدهم به هیچ عنوان با هم هماهنگ نبودند و ایده مشترکی برای حل مسائل نداشتند.

وی تاکید کرد: نگاه پوپولیستی در تیم اقتصادی دولت یازدهم نوسان داشت. دولت از طرفی حذف یارانه افراد غیر نیازمند را نتوانست اجرا کند و از سوی دیگر به دنبال اصلاح ساختارهای اقتصادی بود.

پورقاضی تصریح کرد: به نظر من دولت دوازدهم باید در نخستین گام سیاست آزادسازی اقتصادی را اجرا کند.

*دولت در تیم اقتصادی دقت بیشتری به خرج دهد

سیده فاطمه مقیمی "فعال اقتصادی که در شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی" هم حضور دارد از انفعال تیم اقتصادی دولت سخن گفت و  تاکید کرد: دولت یازدهم کاستی هایی را در چینش وزاری اقتصادی داشت. همین باعث شد آنطور که باید و شاید نتواند با چابکی مشکلات را حل کند.

وی تاکید کرد: لازم است این دولت در چیدمان تیم اقتصادی دقت بیشتری داشته باشد و با استفاده از تفکر جوان، فرآیند بهبود اوضاع اقتصادی کشور را تسریع کند.

نمایندگان مجلس سومین مهره پازل "تغییر در تیم اقتصادی دولت" را  تشکیل می دهند، نمایندگانی که برخی از آنها کاملا همسو با برنامه های دولت "تدبیر و امید" هستند و در انتخابات ریاست جمهوری سنگ تمام برای حسن روحانی گذاشتند.

الیاس حضرتی"عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس" که این روزها نسبت به حفظ تیم اقتصادی دولت هشدار داده است می گوید: دولت باید در بخش اول تغییرات کابینه تیم اقتصادی خود را تغییر دهد تا بدین نحو تیم اقتصادی هماهنگی شکل گیرد و در بخش دوم فرمانده اقتصادی این تیم را تعیین کند چرا که در حال حاضر تیم اقتصادی دولت فرمانده ندارد و هر کس نظر خود را می‌دهد.

در مقابل فراکسیون امید، فراکسیون نمایندگان ولایی نیز آهنگ تغییر در تیم اقتصادی دولت سر می دهند.

محمد دهقان"نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی"گفت: مجلس باید کمک کند تا فرد کارآمدتر انتخاب شود، رئیس جمهور هم باید  افراد کارآمدتر را انتخاب کند.

دهقان درباره تغییر اعضای کابینه گفت: اگثر وزرا از نظر بنده بسته به نیاز جامعه باید تغییر کند. شاخص هایی وجود دارد مثلا در بخش صنعت بسیاری از کارخانه ها خوابیده و تعطیل شده اند، وضعیت کسب و کار نیز مناسب نیست، بنابراین اکثر اجزای کابینه کارآمدی لازم نسبت به وضعیت کشور را ندارند،

گویا رئیس جمهور و حلقه نزدیک نزدیک به او علی رغم وعده انتخاباتی حسن روحانی بنا را بر حفظ ترکیب تیم اقتصادی دولت یازدهم گذاشته اند.

محمد رضا پورابراهیمی"رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس" شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری نگرانی بهارستان نشینان از حفظ تیم اقتصادی دولت را اعلام کرد و گفت:بر اساس شنیده ها، ضعیف ترین افراد دولت یازدهم در تیم اقتصادی دولت دوازدهم حضور دارند و در برخی موارد هم، قرار است افراد ضعیف تر جایگزین برخی مسئولان فعلی شوند بنابراین مجلس در زمینه انتخاب اعضای تیم اقتصادی دولت دوازدهم نگرانی جدی دارد.

پورابراهیمی با تأکید بر تعهد دولت دوازدهم بر اجرای قوانین، تصریح کرد: یکی از مهمترین شروط برای انتخاب اعضای تیم اقتصادی دولت جدید؛ تعهد به اجرای قوانین است.

وی گفت: عدم انسجام و هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت یازدهم، در چهار سال گذشته مشهود بود که این مساله فعالان اقتصادی را با چالش روبرو می کند

آنچه روشن است، برخی نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و اعضای پارلمان بخش خصوصی پیام تغییر تیم اقتصادی را به پاستور منتقل کرده اند اما براساس آخرین اخبار که در رسانه های همسو با دولت نیز منتشر شده است رئیس جمهور عزمی بر تغییر این تیم ندارد، باید منتظر عکس العمل مجلس در زمان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ماند؛ آیا اعضای تیم اقتصادی می توانند از فیلتر بهارستان عبور کنند؟

نظر شما