شناسهٔ خبر: 138507 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

در گفتگوی «نماینده» با دبیر کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد:

جزئیاتی از اعتراض کمیسیون آموزش به عدم ارجاع لایحه "مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی"/ رد لایحه توسط کمیسیون فرهنگی

علیرضا سلیمی2

فردا در صحن علنی، گزارش کمیسیون قضایی مجلس درخصوص لایحه "مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی" قرائت خواهد شد. این لایحه که در سال ۹۴ در هیئت رئیسه اعلام وصول شده بود که به دلیل پایان عمر مجلس نهم مجددا در مجلس فعلی در دستورکار قرار گرفت و برای بررسی به چند کمیسیون ارجاع شد.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش مجلس، در گفتگو با «نماینده» در پاسخ به این سوال که چرا کمسیون آموزش گزارش خود در این رابطه را ارسال نکرده است، گفت: «کمیسیون آموزش نسبت به ارجاع این لایحه گلایه داشت. کمیسیون اصلی در بررسی این موضوع کمیسیون آموزش است؛ چرا لایحه به کمیسیون دیگری ارجاع شد؟ این طرح به کمیسیون آموزش اجراء نشد وعلت اینکه گزارشی از سوی کمیسیون آموزش ارسال نشد همین است.» 
وی در ادامه گفت: «اعضای کمیسیون آموزش در این موضوع بررسی های مفصلی انجام داده بودند و در این خصوص حرفهای زیادی داشتیم. اساسا تخصص کمیسیون آموزش رسیدگی به این موضوع بود. واقعا مشخص نیست که چرا به یکباره این طرح از کمیسیون دیگری سردرآورد. اینگونه عملکرد مجلس موجب شد تا نظر کمیسیون آموزش در چنین موضوعی شنیده نشود.»

گفتنی است کمیسیون های بهداشت و شوراها بعنوان کمیسیون های فرعی به این لایحه رای مثبت دادند اما کمیسیون فرهنگی کلیات لایحه را رد کرد. در گزارش کمیسیون فرهنگی که در گزارش مرکز پژوهش ها آمده این لایحه را انفعالی خوانده و در بیان علل رد آن بیان کرده است: پذیرش بی حساب دانشجو در دانشگاه ها که موجب عدم تناسب تعداد استاد به دانشجو شده و نیز عدم استفاده از نرم افزارهای مشابه یاب موجب عدم نظارت صحیح بر آثار علمی شده است. کمیسیون فرهنگی پیشنهاد کرده تا دولت لایحه را تقویت و تکمیل نماید.

نظر شما