شناسهٔ خبر: 138369 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قره‌خانی پس از گزارش زنگنه به مجلس:

باید تدابیر لازم را در بستن قراردادها اتخاذ کنیم/ لزوم استفاده از توان داخلی

قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد، باید تدابیر لازم در زمان عقد قراردادها با طرف‌های خارجی اتخاذ شود.

به گزارش «نماینده» اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی خانه ملت در نشست علنی امروز چهارشنبه پارلمان و پس از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره قرارداد با توتال توضیحاتی ارائه کرد.

وی به نشست روز گذشته (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس با وزیر نفت در کمیسیون انرژی اشاره کرد و افزود: نمایندگان در این نشست تمامی سئوالات و نگرانی‌های خود را مطرح کردند که وزیر به آنها پاسخ دادند.

سخنگوی کمیسیون انرژی خانه ملت، محرمانگی و رازداری را یکی از انتقادات نمایندگان به قرارداد با توتال عنوان کرد و افزود: بخشی از این مباحث قابل بیان در نشست‌های عمومی نیست اما وزیر مباحث مورد نیاز را در نشست روز گذشته و امروز بیان کرد.

قره‌خانی انتقال دانش فنی و تکنولوژی را یکی دیگر از دغدغه‌هایی عنوان کرد که توسط نمایندگان بیان شده و در همین زمینه گفت: شرکت پترو پارس مسئول پیگیری این موضوع شده تا تکنولوژی‌های لازم از طریق این شرکت اخذ شود.

وی با اشاره به استفاده از توان داخل تصریح کرد: این موضوع جزء مواردی بود که نمایندگان مطرح می‌کردند، در این زمینه درست است حضور شرکت خارجی الزاماتی دارد اما استفاده از توان شرکت‌های داخلی باید مد نظر باشد.

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس از اعمال نظارت در قراردادها سخن گفت و تصریح کرد: این موضوع نیز جزء دغدغه نمایندگان بود البته بیان این نکته لازم است که این شرکت‌ها حرفه‌ای هستند و ما باید تدابیر لازم را در بستن قراردادها اتخاذ کنیم؛ شورای عالی نظارت بر منابع هیدروکربنی نیز باید نظارت لازم را داشته باشد.

قره‌خانی مجدداً به موضوع استفاده از توان شرکت‌های داخلی پرداخت و افزود: یکی از دلایل عدم استفاده از شرکت‌های داخلی در برخی قراردادها به مباحث مرتبط با تکنولوژی باز می‌گردد.

«قطر ۳۰ درصد صادرات گاز جهان را داراست و سهم ایران از این بخش تنها یک درصد است در نتیجه ما باید تدابیر لازم را برای افزایش سهم خودمان از صادرات گاز اتخاذ کنیم»

سخنگوی کمیسیون انرژی از لزوم تلاش برای اشتغالزایی سخن گفت و تأکید کرد: اگر می‌خواهیم اشتغال ۹۰۰ هزار نفری محقق شود باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

نظر شما