شناسهٔ خبر: 138275 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی می کند؛

عبور نرم«عارف» از منتقدان شورای عالی سیاستگذاری/فرمان آتش بس هم جواب نداد

عارف-شورای عالی "گویا دعوای اصلاح‌طلبان بر سر ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان پایانی ندارد به طوری که فرمان آتش بس هم جواب نداد."

گروه سیاست «نماینده» - اصلاح طلبان در دوران پسا انتخابات، انتقادهای تندی علیه سازوکار وحدت جریان اصلاحات(شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان) مطرح می کنند؛ مواضعی که این روزها از سوی کنشگران سیاسی اصلاح طلب بیان می شود حاکی از آن است"پرونده انتخابات هنوز در بین اصلاح طلبان بسته نشده است".

دیروز، فقط منتقدان شورای عالی اصلاح طلبان به روند تصمیم گیری این مجموعه که به ریاست محمد رضا عارف مدیریت می شود انتقاد می کردند اما امروز ،یاران او که در زمان انتخابات در زمین شورای عالی به داوری عارف «اصلاحات» بازی می کردند، افشاگری های جدید می کنند. در همین راستا علی شکوری راد"دبیرکل حزب اتحاد ملت" در گفتگو با روزنامه ایران روایت جالب از پشت پرده فهرست شورای شهر اصلاح طلبان بیان کرد و گفت که: رئیس دولت اصلاحات از تائید لیست شورای شهر امتناع کرد و بعد از ٦ روز مجبور به تایید شد.

او می گوید: «رئیس دولت اصلاحات به عارف"رئیس شورای عالی سیاستگذاری" اعتراض کرد، اما عارف به جای اینکه مسأله را حل و فصل کند، کار را رها کرد».

علاوه بر شکوری راد، احمد حکیمی پور"رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم" نیز به تازگی در گفتگویی از «مهندسی» در لیست اصلاح طلبان سخن و تاکید کرده بود:برخی در شیوه غربالگری، کدهایی دارند که می گویند نوعی مهندسی و تصمیم از پیش معلوم شده صورت گرفته بود.

چرا در دوره پسا انتخابات، انتقاد از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری شدت گرفته است؟

برای پاسخ به این پرسش باید به نقش آفرینی و تحرک اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم اشاره کرد چرا که شورای عالی سیاستگذاری در آن مقطع برای دست یابی این جریان به فهرست انتخاباتی شکل گرفت و بنا بود به عنوان شورای موقت فعالیت کند.

علی تاجرنیا"عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات"۱۵ مهر ۹۴ در گفتگویی به جزیئات شکل گیری شورای عالی سیاستگذاری اشاره کرد و گفت که«با توجه به اینکه احتمال موازی کاری در بدنه تشکیلاتی اصلاحات وجود داشت و همچنین برای یک کاسه کردن ظرفیت اصلاح طلبان، طرح تشکیل شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان مطرح و هم از طرف خاتمی و هم از طرف شورای هماهنگی این شورا پذیرفته شد البته کارکرد این شورا موقتی و فقط برای انتخابات است.»

انتخابات مجلس با پیروزی فهرست امید در تهران پایان یافت البته خواب اصلاح طلبان برای حضور «عارف» در کرسی ریاست تعبیر نشد اما خوابی که تعدادی از اصلاح طلبان برای شورای عالی دیده بودند تعبیر شد.

فروردین ماه سال جاری بود که محسن مهرعلیزاده"عضو شورای عالی" از تمدید ماموریت شورای متبوعش در انتخابات سال ۹۶ خبر داده بود و علت این تصمیم را عملکرد موفق "شورا" در انتخابات مجلس عنوان کرد.

شورای عالی اصلاح طلبان؛ سیبل حملات اصلاح طلبان

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین اقبالی که پایتخت نشینان به فهرست امید نشان دادند انتظار می رفت شورای عالی سیاستگذاری به عنوان منادی وحدت در جریان اصلاحات شناخته و معرفی شود اما سیبل حملات اصلاح طلبان شد.

رسول متتجب نیا"قائم مقام حزب اعتماد ملی" شورای عالی را نماد استبداد معرفی کرد و خواهان انحلال او شد. همچنین محسن رهامی "فعال اصلاح طلب"  با خطاب قرار دادن سازوکار اصلاح طلبان، گفته بود: «اینکه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بگوید هر مجموعه ای خارج از این شورا برای انتخابات لیست بدهد تقلبی، بدلی و غضنفر است و دیکتاتوری محسوب میشود».

مواضع اصلاح طلبان درقبال سازوکار طراحی شده در جریان اصلاحات، نشان دهنده تَرک شدید در ساختمان شورای عالی اصلاح طلبان است.

حال این پرسش مطرح می شود" انتقادها به شورای عالی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ "رسول منتجب نیا که به منتقد شورای عالی شناخته می شود می گوید: البته ما هم معتقدیم باید در انتخابات ائتلاف کنیم اما می گویم احزاب باید محور باشند. امروز خوشبختانه بسیاری از شخصیت های موثر اصولگرا و اصلاح طلب به این نتیجه رسیده اند که باید احزاب قوی تشکیل دهیم. اگر کشور، احزاب قدرتمند نداشته باشد، هر خطری می تواند آن را تهدید کند و تفکری پوپولیستی و عوام فریب بیاید و همه این ها را کنار بزند.

*ساختار و ترکیب شورای عالی نیاز به اصلاح دارد

محمد رضا راه چمنی"دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی" در گفتگو با «نماینده»، در خصوص آینده شورای عالی و انتقادهایی که مطرح می شود، تاکید کرد: باید انحصار طلبی کنار گذاشته شود به طوری که هر حزب و تشکل سیاسی در داخل اصلاح طلبان فکر نکند تنها او اصلاح طلب است و بقیه اصلاح طلب نیستند.

وی همچنین انتقاد دیگر را نسبت به ساختار و ترکیب  شورا وارد کرد و گفت: یک سری افراد اصلاح طلب هستند که سابقه مدیریت دارند اما در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان قرار گرفتند بنابراین، این افراد یا باید در داخل احزاب موجود اصلاح طلب عضو شوند یا یک حزب جدید تاسیس کنند و با حزب خود در مجموعه اصلاح طلبان تعریف شوند چون عضویت شخصیت های حقیقی در شورای اصلاح طلبان موجب تضعیف احزاب می شود و روال قانونی و درستی نیست.

نکته ای که در بند پایانی گزارش باید به آن اشاره کرد"دعوای اصلاح طلبان است"؛ دعوای اصلاح طلبان همچنان بر سر شورای عالی و فهرست انتخابات شورای تهران ادامه دارد. آیا تغییر رویکرد منجر به آشتی در جریان اصلاحات خواهد شد؟، پاسخ محمد رضا عارف به مواضع اخیر(گفتگوی شکوری راد با روزنامه ایران) که به انفعال او در زمان انتخابات اشاره داشت چیست؟

عصر روزگذشته(۱۸ تیرماه) بود که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ریاست «عارف» تشکیل جلسه داد و او با عبور نرم از انتقادهای صورت گرفته در قبال شورای متبوعش، نسبت به انتقادهایی که به رئیس جمهور صورت می گیرد انتقاد و فقط به این نکته بسنده کرد: شورای عالی برای دستیابی به شرایطی که منتج به همکاری همه ظرفیت های درون کشور برای توفیق و تقویت ارکان نظام جمهوری اسلامی شود از هرگونه تلاشی دریغ نمی کند.

این در حالی است که اعضای دیگر شورا همچمون "محمد رضا تابش" و "الهه کولایی"، ماموریت پاسخگویی به انتقادها و صدور فرمان آتش بس در جریان اصلاحات را برعهده گرفته اند چرا که آنها ضمن انتقاد از نقدهای مطرح شده، مهمترین مقطع فعالیت شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را دوران پسا انتخابات  می دانند.

اما آنچه مسلم است این ایام، دود سفیدی از شورای عالی بلند نمی شود؛ سرنوشت شورای عالی اصلاح طلبان چه خواهد شد!؟

نظر شما