شناسهٔ خبر: 138175 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نمایندگان مجلس با اشاره به انتشار لیست تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران تصریح کردند؛

"بروزرسانی تحریمها" واژه‌ای جدید برای سرپوش گذاشتن بر نقض توافق است/ با قاطعیت جلوی زیاده‌خواهی‌ها گرفته شود/ مغایرت کامل رفتار اروپا با روح، متن و نص صریح برجام

اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا بر حسب اتفاقی جالب توجه در حوزه هسته‌ای و نظامی لیست تحریم‌های جدید خود علیه کشورمان را منتشر کرد تا نشان دهد در «نفرت نهادینه» از ایران، کمتر از آمریکا نیست و بر اساس منافع خود هر اقدامی را بر خلاف برجام نیز انجام می دهد.

به گزارش «نماینده» اتحادیه اروپا فهرست اسامی ۲۳ شخص حقیقی و ۱۴ شخص حقوقی را در رابطه با "تحریم‌های موشکی بالستیک / منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای" ایران مطابق با اصلاحیه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعمال و به روز کرده است.

این تحریم‌ها در حالی به روز رسانی شد که پیش‌تر در روز پنج شنبه هفته گذشته دبیر کل سازمان ملل، اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا بر پایبندی ایران به برجام تاکید کردند.

بر اساس ضمیمه ۲ برجام، قرار بود تحریم اتحادیه اروپا علیه ۲۱۹ شخص حقیقی و حقوقی، در روز Transition Day، یعنی ۸ سال پس از تصویب برجام در سال ۲۰۲۳ میلادی لغو شود. در یک سال و نیم گذشته، ۶ شخص حقوقی از این تعداد کم شد (از جمله بانک سپه و بانک صادرات) و در حال حاضر ۲۱۳ شخص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا باقی مانده است. از این تعداد، ۸۴ فرد و شرکت جزو همان فهرست تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل است.

همان‌گونه که شورای امنیت اخیرا اطلاعات مربوط به ۲۳ شخص حقیقی و ۱۴ شخص حقوقی را به روز کرده (به عنوان مثال سمت یک فرد را که اکنون تغییر کرده، به سمت قبلی اضافه کرده است) اتحادیه اروپا نیز فهرست مورد نظر خود را به روز کرده است.

 

اقدام اتحادیه اروپا  محصول برونداد یک ماشین عظیم بوروکراتیک است

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به انتقادات وارد شده به اینکه اتحادیه اروپا برخلاف برجام و توافق صورت گرفته تحریم های جدیدی علیه کشورمان به تصویب رسانده که نقض صریح برجام محسوب می شود، گفت:" کسانی که با بوروکراسی پیچیده و چند لایه اتحادیه اروپا آشنائی دارند، مطلع اند که فرآیند تصمیم گیری و سیاستگزاری در مجموعه اتحادیه، سازوکاری مطول، زمان بر و پیچیده است و تصمیمات درآن بصورت خلق الساعه و فی البداهه اتخاذ نمی‌گردد؛ بلکه محصول برونداد یک ماشین عظیم بوروکراتیک است که نهایتا در قالب و قامت یک تصمیم یا خط مشی به منصه ظهور می رسد. "

قاسمی افزود:" اتحادیه اروپا در مسیر اجماع سازی و سیاستگزاری خود از مراحل متعدد و سطوح مختلف کارشناسی، مدیریتی و وزرا و سران کشورهای اروپایی عبور می‌کند و موضوعات مختلف از جمله سیاست‌ها و تصمیمات در حوزه سیاست خارجی و مسائل اقتصادی پس از گذر از بررسی‌های دقیق و تخصصی توسط کارشناسان ذیربط و سپس بحث و بررسی از سوی مدیران میانی، در دستورکار اجلاس وزیران مربوطه (مثلا وزرای اقتصادی یا وزیران امورخارجه) قرار می‌گیرد و در مرحله نهایی در صورت تصویب وزیران بایستی به تنفیذ و تائید سران اتحادیه اروپایی برسد. "

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: "با این توضیحات مشخص می‌شود اساسا موضوع تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان از سوی اتحادیه اروپا، نه اکنون و نه در ماه های اخیر و بلکه ظرف سه سال گذشته (از زمان مذاکرات هسته ای منتج به توافق برجام) مطرح نبوده و تصویب نشده است. لذا آنچه در برخی رسانه‌ها و روزنامه ها به عنوان تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا برضد کشورمان مطرح گردیده، در واقع چیزی نیست جز به روز رسانی تحریم های قبلی در مورد برخی فهرست افراد و سازمان های مشمول تحریم که طبق مصوبات مشابه بصورت ادواری و چندماه یکبار مورد بازنگری و بروز رسانی قرار می گیرد و بیان این موضوع که تحریم جدیدی در اتحادیه علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب و اعلام شده است امری است کاملا مردود و غیر واقعی. "

اروپا در نفرت نهادینه از ایران کم از آمریکا ندارد

اتحادیه اروپا نشان داد که در موضع گیری خصمانه و دشمنانه علیه منافع جمهوری اسلامی ایران از فشارهای لابی های صهیونیستی و آمریکای تبعیت می کند و برای به دست آوردن منافع کشورهای عضو شینگن در بکار بردن اقداماتی که نشان دهنده نفرت از کشورمان باشد، از آمریکای ها چیزی کمتر ندارند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه حقوق بین الملل اقدام اتحادیه اروپا در بازنگری و به روز رسانی تحریم های گذشته ایران اقدامی خلاف با روح و نص صریح توافق نامه برجام که مورد توافق کشورهای مذاکره کننده بوده،   می باشد، چرا که جمهوری اسلامی ایران بیشتر از تعهدات داده شده برای پایبندی به برجام قدم برداشته است ولی طرف غربی برای رسیدن به منافع خود از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی اقدام اتحادیه اروپا در بازنگری و به روز رسانی تحریم های گذشته علیه کشورمان و مغایرت آن با برجام پرداخته است.
 

رضایی با اشاره به تمدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران:

اتحادیه اروپا تحت فشار آمریکا تصمیم گیری می کند / تمدید تحریم های غیرهسته ای هویت برجام را زیر سوال می برد

محمد ابراهیم رضایی  در خصوص " اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام اتحادیه اروپا برای به روز رسانی تحریم های ایران"، اظهار داشت: طبق برجام همه اعضای ۵+۱ متعهد شده اند که هیچ گونه اقدام و تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نکنند و تحریم های قبلی نیز نباید دنبال و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه البته آمریکا از ابتدای این مسئله با روش های مختلف به دنبال نقض این مسئله بود و شاهد بودیم که چندین بار اقدام به نقض برجام کرد، گفت: آنها سعی بر این هم دارند که با فشار به دیگر کشورها آنها را وادار به وضع تحریم های جدید علیه ایران نمایند.

نمانیده مردم خمین با ابراز تاسف از اینکه اتحادیه اروپا نیز برخی موارد تحت فشار آمریکای ها اقداماتی انجام داده که اعتبار برجام را از بین برده و هویت اصلی این تعهد نامه بین المللی را خدشه دار کرده است، ‌ افزود: برای ایران مهمترین مسئله در اجرای برجام رفع تحریم ها بود، ‌ولی متاسفانه اقداماتی صورت گرفته که نقض برام تلقی می شود.

وی تاکید کرد: سیاست مماشات، نادیده گرفتن اقدامات خلاف طرف مقابل و به حاشیه بردن این مطالب از سوی برخی مقامات باید کنار گذاشته شود و واقعیت ها را ببیند وگرنه شاهد اقدامات به مراتب بدتر خواهیم بود.

رضایی با بیان اینکه به روز رسانی تحریم ها واژه های جدیدی است که اتحادیه اروپا برای سرپوش گذاشتن به نقض توافق خود با ایران به کار می برد، تصریح کرد: برجام برای این بود که تحریم ها از بین برود، نه اینکه بازنگری شود و افراد و فهرست جدید به آن اضافه گردد، ‌چرا که این اقدام جریان صدور گاز نیست که برای صادرات آن باید شرایط جدید منطبق بر قوانین بازنگری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه باید بر اصل شفافیت این موضوع بررسی و گزارش شود و باید با قاطعیت جلوی این زیاده خواهی ها گرفته شود و اجازه ادامه این روند داده نشود، ‌گفت: متاسفانه اروپای ها بعد از این اقدام طوری وانمود می کنند که مسئله جدیدی روی نداده و خلاف برجام قدمی را بر نداشته اند که این مسئله صحت ندارد.
 

نقوی حسینی:

بازنگری در تحریم های سابق توسط اتحادیه اروپا با روح برجام مغایرت دارد

سید حسین نقوی حسینی در خصوص " اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام اتحادیه اروپا برای به روز رسانی تحریم های ایران"، گفت: در مسئله برجام یه فضای مراوداتی وجود دارد که به عنوان روح برجام از آن یاد می شود که انتظار این است که همه طرفین به این مسئله پایبند باشند.

وی با بیان اینکه برداشت این بود که پس از برجام شاهد مناسبات خصمانه، رفتارهای دشمنانه، تحریم  و تهدید از سوی غربی ها به بهانه های مختلف علیه کشورمان نباشیم، تصریح کرد: هر اقدامی که مغایر با مناسبات دوستانه باشد و در چارچوب برجام تلقی نگردد با روح  برجام مغایرت دارد.

نماینده مردم ورامین افزود:آمریکای های بعد از امضای برجام بارها اقدامات خصمانه و دشمنانه علیه ایران انجام داده اند و حتی قوانین جدید برای تحریم ایران به تصویب رسانده اند که این مسئله اصلا قابل قبول و توجیه نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با ابراز تاسف از اینکه اتحادیه اروپا با توجه به حمایت از برجام، اقدامات و مسائلی را انجام می دهد به بهانه بروز رسانی افراد و شرکت ها در لیست تحریم های سابق که اصلا قابل توجیه نیست، تاکید کرد: ما این رفتار اروپا را دوستانه نمی دانیم و با روح برجام، متن و نص صریح برجام در مغایرت کامل می باشد.

نظر شما