شناسهٔ خبر: 138106 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زمینه ظهور و بروز یک حزب فراگیر فراهم نیست/نباید مدافع احزاب دولت‌ ساخته شویم

پرویز سروری/* دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال آیا شما معتقد به یک حزب فراگیر هستید، گفت: من معتقد به حزب فراگیر هستم اما زمینه ظهور و بروز آن فراهم نیست.

به گزارش «نماینده»، پرویز سروری در ابتدای میزگرد  «بررسی تحزب در ایران» درباره این سوال که چرا کارکرد احزاب در کشور ما صرفاً محدود به انتخابات شده و احزاب معمولاً پس از انتخابات فعالیت مهمی ندارند، ‌گفت: ابتدا باید به بررسی وضعیت در داخل و در کل به مسئله حزب و تحزب در ایران بپردازیم؛ من معتقدم که حزب در ایران بیمار متولد شد و این مسئله تا الان نیز استمرار داشته است و استمرار این بیماری تحزب جز با انجام اقدامات زیربنایی قطع نخواهد شد؛ البته سابقه ذهنی مردم از حزب و تشکیلات بسیار بد است کما اینکه مردم در این زمینه حزب توده، حزب رستاخیز و سازمان منافقین را از نظر گذرانده‌اند و از این‌رو از این تشکل‌ها و سازمان‌ها سابقه خوبی ندارند.

*مشکل اساسی مردم عدم اعتمادشان به تشکیلات سیاسی است

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: مردم حاضرند برای یک فقیر یا حتی یک سازمان مردم‌نهاد کمک مالی ارائه دهند اما حاضر نیستند چنین کمکی را به احزاب ارائه کنند؛ یکی از موضوعات اساسی که در صحبت‌های آقای نمازی (نماینده حزب کارگزاران در میزگرد) نیز اشاره شد موضوع پرداخت حق عضویت از سوی اعضا بود اما با توجه به ذهنیتی که مردم دارند احساس می‌کنند این مبلغ و این حق عضویت ممکن است در مدار سالمی قرار نگیرد، بنابراین مشکل اساسی مردم عدم اعتمادشان به تشکیلات سیاسی است.

* کارکرد انتخاباتی صرف هیچ حزب قدرتمند و مؤثری در کشور شکل نمی‌گیرد

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که احزاب و گروه‌هایی که وظیفه‌شان برای حل مشکلات و معضلات کشور، کادریابی، کادرسازی و تشکیل دولت در سایه است، چنین نیستند و ما هیچ حزبی را نمی‌بینیم که چنین عملکردی داشته باشد و عمدتا کارکرد احزاب  انتخاباتی است و بهار آنها در انتخابات و خزان‌شان پس از انتخابات است و این احزاب بعد از انتخابات نیز پاسخگوی هیچکس نیستند، بنابراین مشخص است که با کارکرد انتخاباتی صرف هیچ حزب قدرتمند و مؤثری در کشور شکل نمی‌گیرد.

* هیچ حزبی به صورت رأس و مستقیم وارد انتخابات نمی‌شود

سروری درباره این سوال که آیا می‌توان این مسئله را دلیلی بر این نکته دانست که هیچ‌کدام از احزاب به صورت مستقیم و مستقل در انتخابات ورود نمی‌کنند، توضیح داد: همین‌طور است، هیچ حزبی به صورت رأس و مستقیم وارد انتخابات نمی‌شود و این نشان می‌دهد کارکرد این احزاب کاملاً انتخاباتی است چرا که وارد ائتلاف می‌شوند و آن ائتلاف‌ها رأی می‌آورد، شما کدام حزب را دیده‌اید که برای اقتصاد، فساد و معضلاتی همچون قاچاق کالا در کشور نسخه بپیچد، کارکرد احزاب در کشور ما صرفاً گفتاردرمانی است و صرفاً حرف‌های کلی درباره مشکلات زده می‌شود، نه تنها احزاب بلکه نامزدها نیز همین‌گونه هستند. در حالی که کارکرد یک حزب با کارکرد یک نامزد انتخاباتی باید متفاوت باشد اما هیچ‌یک از این دو بعد از انتخابات پاسخگو نیستند.

دبیرکل جمعیت رهپویان با بیان اینکه شما همین الان می‌توانید فهرستی از وعده‌های احزاب و شخصیت‌ها و نامزدها را که در انتخابات داده شده ردیف کنید درحالی که هیچ‌کس نسبت به این وعده‌ها پاسخگو نیست، افزود: نامزدی که وعده ۱۰۰ روزه داده امروز چه می‌کند؟ رأی را گرفته و تا ۴ سال بر قدرت سوار است، دلیل ایجاد چنین فضایی این است که مدل‌های غلطی بر احزاب حاکم است.

* احزاب در کشور ما بومی‌سازی نشده است

وی با تاکید بر اینکه احزاب در کشور ما بومی‌سازی نشده است، خاطرنشان کرد:  احزاب حق دارند در ایران رشد نکنند چرا که سازوکار مناسبی برای آنها متصور نیست؛ اصلاً چه جاذبه‌ای نسبت به احزاب وجود دارد که مردم بخواهند به آن جذب شوند؛ در انتخابات همیشه اینطور بوده که یا اصلاح‌طلبان پیروز شده‌اند یا اصولگرایان، مثلاً در انتخابات سال ۹۴ مجلس، نتیجه انتخابات ۶۰ به ۴۰ بود اما ۶۰ درصد به معنای ۱۰۰ درصد و ۴۰ درصد به معنای صفردرصد تلقی می‌شد در حالی که اگر این فرایند انتخابات در کشور ما حزبی می‌شد می‌گفتند ۴۰ درصد پارلمان برای فلان حزب است و ۶۰ درصد نیز برای طیف پیروز محسوب می‌شود و در این صورت همه می‌دانستند که باید به سازوکار حزبی روی بیاورند.

سروری ادامه داد: اگر سازوکار حزبی درست باشد هر کس از راه برسد نمی‌گوید من حزب هستم، بنابراین ما باید برای احزاب و فعالیت حزبی قاعده را سخت بگیریم که در این صورت نهایتاً ما ۵ حزب موفق خواهیم داشت، این مسئله خیلی فرق دارد که افراد احساس کنند صرفاً باید از طریق حزب وارد قدرت شوند.  

*احزاب اول انقلاب براساس هیجانات انقلابی شکل گرفته بود

دبیرکل جمعیت رهپویان در پاسخ به این سوال که شما در صحبت‌های خود اشاره داشتید که فعالیت حزبی جاذبه‌ای برای مردم ندارد اما چرا در دهه اول انقلاب ما شاهد رونق فعالیت‌های حزبی از جریان‌های چپ و نهضت‌ آزادی گرفته تا جریان‌های مذهبی همچون حزب جمهوری اسلامی بودیم، اظهار داشت: اول انقلاب حزب براساس هیجانات انقلابی شکل گرفته بود و آن وضعیت بر پایداری و استمرار آن فضا دلالت نمی‌کرد؛ البته به جز حزب جمهوری اسلامی که مبتنی بر جاذبه‌های پساانقلابی بود هر حزب دیگری هم به عنوان حزب جمهوری اسلامی ایجاد می‌شد با آن احساسات و عواطف مردم همه عضو آن حزب می‌شدند.

وی تصریح کرد:‌ وقتی آن هیجانات و حس انقلابی خوابید و آن شرایط انقلابی رقیق‌تر شد دیگر آن شرایط نبود و پس از آن دیگر مانند اوایل انقلاب این فضا پیش نرفت چون در آن زمان بحث حزبی مطرح نبود بلکه فضای انقلابی و ضدانقلابی مطرح بود و کسانی که می‌دیدند شخصیت‌های انقلابی زیر پرچم یک حزب همچون حزب جمهوری اسلامی جمع شده‌اند طبیعی بود که نسبت به آن علاقه داشته باشند و عضو شوند.

* برای اصلاح‌ وضعیت احزاب نهادهای قانونی و مجلس باید پای قضیه بیایند

سروری خاطرنشان کرد: در کشورهایی که حزب به ماهوحزب شکل گرفته باشد آن احزاب هستند که جریان‌سازی می‌کنند در حالی که در کشور ما این طور نیست و ما شاهد شخصیت‌محوری هستیم و این یکی از مشکلات اساسی ما است که برای اصلاح‌ آن همه نهادهای قانونی و ذی‌ربط از جمله مجلس باید پای قضیه بیایند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با طرح این سؤال که اعتبار حقوقی احزاب چیست جز اینکه باید از دولت و مجلس مطالبه کند، افزود: در صورت مطالبه‌گری چه حمایتی از احزاب وجود دارد در حالی که یکی از خاصیت‌های کار حزبی مطالبه‌گری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جمهوری اسلامی قدرت به‌خوبی جابه‌جا می‌شود و یک روز دولت اصلاحات و روز دیگر دولت احمدی‌نژاد یا روحانی در رأس کار است گفت: در این مسئله باید به مردم سالاری اشاره کرد چرا که این مسئله نشان می‌دهد مشارکت مردم در کشورمان تعیین‌کننده است.

* محصور کردن جمهوریت نظام به احزاب یک انحراف است

سروری در این میزگرد با اشاره به نقش‌آفرینی احزاب در پازل جمهوریت به نقد سخنان نماینده کارگزاران که جمهوریت نظام را منحصر به نقش احزاب دانسته بود پرداخت و گفت: اینکه ما جمهوریت نظام را به احزاب منحصر کنیم یک انحراف است و در صحنه عمل هم جور در نمی‌آید.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خطاب به نماینده کارگزاران گفت: شما مجلس، دولت و شوراها را در اختیار دارید و همین مسئله نشان‌دهنده جابه‌جایی مسالمت‌آمیز قدرت مبتنی بر رأی مردم در کشور است لذا نباید بگوییم سنجش و عیار جمهوریت احزاب هستند.

وی در عین حال تصریح کرد: هرچند که احزاب در جمهوریت نقش‌آفرین هستند اما انحصاری کردن این موضوع به تحزب یک بحث انحرافی است؛ چرا که در ایران قدرت به راحتی و بدون خشونت منتقل می‌شود و ما نباید نقاط مثبت نظام را منفی کنیم.

سروری درباره موضوع نظارت استصوابی که مورد انتقاد نماینده کارگزاران در این میزگرد قرار گرفته بود، توضیح داد: شما اگر قانون را قبول دارید باید آن را به صورت کامل قبول کنید نه اینکه به صورت گزینشی با قانون برخورد کنید به علاوه اینکه نظارت استصوابی چه چیزی دارد جز اینکه مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است، نقش شورای نگهبان نیز کاملاً مشخص است و این نهاد قوانینی را که در مجلس تصویب می‌شود با قانون اساسی و شرع تطبیق می‌دهد لذا این نشان می‌دهد که قانون ما مترقی است و جمهوری اسلامی مانند همه کشورهای دیگر دنیا یک نهاد فصل‌الخطاب دارد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تأکید براینکه ما در قانون فصل‌الخطاب داریم و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، یادآور شد: نمی‌توان کسی را که علیه جمهوری اسلامی توطئه کرده آزاد گذاشت تا رئیس جمهور شود، این چه نوعی از آزادی است، کدام کشور غربی چنین اجازه‌ای را می‌دهد لذا چنین چیزی اصلاً امکان ندارد پس این یک نکته بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد.

*احزاب مستقل با وجود احزاب دولتی رشد نمی‌کنند

وی در بخش سوم سخنان خود در میزگرد بررسی تحزب در ایران در پاسخ به این سؤال که آیا قدرت را احزاب می‌سازند یا احزاب قدرت را ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: اگر قدرت، احزاب را بسازد پشتیبان آن نیز قدرت است و دولت پشتیبان حزب می‌شود و از این‌رو طبیعی است احزاب دیگری در چنین فضایی شکل نگیرند، رهبری زمانی به این موضوع (احزاب دولت ساخته) اعتراض کردند و فرمودند این کار را نکنید چرا که این موضوع ضایعه ایجاد می‌کند، مانند حزب کارگزاران، لذا من معتقدم که نباید اجازه داد دولت‌ها احزاب را شکل دهند.

*ما نباید مدافع احزاب دولت‌ ساخته شویم

سروری با تأکید براینکه در صورت ایجاد احزاب دولت ساخته امکان نمو و رشد برای سایر احزاب سلب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نباید مدافع احزاب دولت‌ ساخته شویم چون این بزرگترین مانع برای شکل‌گیری دموکراسی در کشور است.  

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به پشتیبانی نظامی‌ها از دولت ترامپ و سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان این موضوع را یک فرایند تعریف شده در آمریکا دانست و گفت: باید به اصولی در نظام دموکراتیک اعتقاد داشت و این اعتقاد نمی‌تواند گزینشی باشد.

وی در ادامه این میزگرد با طرح این پرسش که میزان سنجش جمهوریت احزاب است از کجا به دست آمده، تصریح کرد: مهم‌ترین کارکرد جمهوریت و نظام‌های دموکراتیک انتقال قدرت است و در هیچ کشوری انتقال قدرت به خوبی جمهوری اسلامی صورت نمی‌گیرد. از این‌رو این موضوع نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی در همه بخش‌ها نقش مردم را در نظر گرفته و این از جنگ تا تأمین امنیت و انتخابات را شامل می‌شود.

سروری با بیان اینکه ارتش، سپاه و اطلاعات در برقراری امنیت نقش دارند اما نقش محوری در این میان با مردم است، گفت: این نقش‌آفرینی مردم باعث شده است قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی زیاد شود و این موشک‌ها که در واقع از خزانه مردم و با پشتوانه آنها برداشته می‌شود نقش بازدارنده دارد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: من معتقدم اگر نقش‌دهی به مردم در یک فضای متشکل سازماندهی شود کارآفرین و مفیدتر خواهد بود، چرا که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند من مطلقاً مخالف شکل‌گیری احزاب نیستم اما به نظر بنده نوع تحزب در ایران و غرب با یکدیگر متفاوت است.

* نقش احزاب در کشور مفقود است و آنها صرفاً کارکرد انتخاباتی دارند

وی با یادآوری این مسئله که احزاب در کشورمان پا نگرفته و این برای نظام هزینه ایجاد می‌کند و باید برای آن سرمایه‌داری کرد، ‌ اظهار داشت: یک قسمت از این موضوع به ایجاد ساختارهایی باز می‌گردد تا مردم را در شکل‌گیری احزاب هدایت کند. پس من از این زاویه با آقای نمازی هم‌نظر هستم که نقش احزاب مفقود است و آنها صرفاً کارکرد انتخاباتی دارند.

سروری به مهم‌ترین وظایف احزاب پرداخت و گفت: مطالبه سازنده و ایجاد دولت در سایه از مهم‌ترین وظایف احزاب است به علاوه اینکه کادریابی و کادرسازی نیز باید از سوی آنها صورت گیرد.

*احزاب گزارش دهند چقدر به اعضای خود کار آموزشی داده‌اند

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تأکید کرد:‌ به نظر می‌رسد که باید دوستان برخی از احزاب گزارش دهند که چقدر به اعضای خود کار آموزشی داده‌اند. همین احزاب مانند کارگزاران گزارش دهند که چند نفر عضو این حزب هستند، آیا جز این است که برخی نخبگان صرفاً در رأس دست به تحلیل‌گری می‌زنند و در دامنه احزاب این تحلیل‌گری وجود ندارد آن هم در شرایطی که مسئله اصلی احزاب دامنه و کادر آنها است.

وی برهمین اساس افزود: به همین دلیل است که احزاب مستقل در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند و در یک پروسه ائتلافی تجمیع می‌شوند و همین ائتلاف‌ها نیز از مردم رأی می‌گیرند.

* زمینه ظهور و بروز یک حزب فراگیر فراهم نیست

سروری در پاسخ به این سؤال آیا شما معتقد به یک حزب فراگیر هستید، گفت: من معتقد به حزب فراگیر هستم اما زمینه ظهور و بروز آن فراهم نیست.  

*منابع مالی احزاب باید شفاف و مشخص شود

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه این میزگرد با تأکید براینکه باید منابع مالی احزاب شفاف و مشخص شود، خاطرنشان کرد: برخی احزاب درباره منابع مالی خود غیرشفاف صحبت می‌کنند و می‌گویند منابع حزب از طریق حق عضویت تأمین می‌شود، در بسیاری از کشورها این احزاب حتماً پشتیبانان قدرتمندی دارند اما ما در ایران چه کار کرده‌ایم آیا راه این است که دولت به احزاب پول بدهد.

وی ادامه داد: خوب است احزابی که از دولت‌ها یارانه گرفته‌اند توضیح دهند آیا رفتار حزبی آنها قبل و پس از این دریافت‌های مالی تفاوتی هم کرده است؟ در حالی که در برخی مواقع این پول‌ها خرج اهداف و کادرسازی حزبی نشده و در واقع خرج موارد بیهود شده است.

سروری در پاسخ به انتقاد نمازی که گفت دولت احمدی‌نژاد یارانه احزاب را قطع کرد، اظهار داشت: ما در مجلس هفتم چنین تصمیمی را گرفتیم در حالی که دولت این پیشنهاد را در لایحه بودجه داده بود اما ما در مجلس هزینه و بودجه دولت به احزاب را قطع کرده بودیم چرا که وقتی دولت به احزاب پول دهد، احزابی مانند قارچ ایجاد شده و اصطلاحاً کاسبی می‌کنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه بنده خود دبیرکل یک جمعیت هستم و اصطلاحاً حزب اداره می‌کنم یادآور شد: اگر مجلس تعریف روشنی در این زمینه ارائه دهد و درباره احزاب یک ساماندهی مناسب صورت گیرد اینطور نمی‌شود که دولت به ۲۴۰ حزب بخواهد پول دهد و این موضوع اگر در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم برود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما از کارکرد حزبی تعریف روشنی نداریم و این منجر به اصلاح روند احزاب نمی‌شود، تصریح کرد: پول دولت به حزب کارگزاران پول تو جیبی آنها هم محسوب نمی‌شد اما به نظر بنده اگر برنامه و کارکرد چند حزب قدرتمند تعریف شود شرایط فرق خواهد کرد هرچند به نظر می‌رسد در یک دوره گذرا اگر دولت‌ها به احزاب کمک کنند شاید بد نباشد. اما وقتی دولت هزینه احزاب را تأمین کند، احزاب هم مجبور می‌شوند اصطلاحاً سبیل دولت را چرب کنند. بنابراین می‌خواهم بگویم منابع مالی احزاب خیلی مهم است.

سروری ایجاد ساختارهایی که مردم را به سمت احزاب کانالیزه کند را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر احزاب به کارکرد حزبی خود برسند پشتیبانی مالی آنها نیز تأمین خواهد شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که شما گفتید در اوایل انقلاب اقبال به احزاب به خاطر روحیه انقلابی بود، چرا با وجود افزایش مشارکت مردم در انتخابات ذائقه انقلابی مردم تغییر کرده و به نوعی از آن دور شده‌ایم، تصریح کرد: این به نوع بازی احزاب و ائتلاف‌ها بازمی‌گردد، بازی قواعدی دارد و زمانی که شما بد بازی کنید قطعاً گل خواهید خورد، ما در سال ۹۲ بد بازی کردیم و قاعده بد بازی کردن هم باختن است، رقیب خوب بازی کرد و قاعده بازی خوبی نیز پیروزی است.  

وی خاطرنشان کرد:‌ ما می‌توانستیم در آن زمان از فرصت بهتر استفاده کنیم، اعتماد مردم هم چیزی نیست که به صورت روزانه ایجاد شود بلکه به یک فرایند نیاز است تا دوباره مردم بخواهند اعتماد کنند اما متأسفانه سال ۹۲ به اعتماد مردم لطمه زدیم، اینکه ابتدا گفتیم قرار است از بین ۳ نفر یک نفر بیاید اما این بازی به هم خورد و افرادی که باید با یکدیگر پاس‌کاری خوبی می‌کردند شروع به تخریب بازی کردند.

سروری برهمین مبنا اظهار داشت: این فرایند به واسطه بازی بد ایجاد شد و هزینه آن را نیز باید پرداخت کنیم. هرچند که برای پیروزی در آینده باید سبک و قواعد بازی را رعایت کنیم.

*ما باید بپذیریم که قاعده کار سیاسی از یک سنت‌هایی تبعیت می‌کند

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا جبهه مردمی (جمنا) به منظور همین تغییر قواعد بازی تشکیل شد، توضیح داد: بله. ما باید بپذیریم که قاعده کار سیاسی از یک سنت‌هایی تبعیت می‌کند و اگر درست اجرا نشود علیه شما خواهد شد.

وی با بیان اینکه قاعده کار سیاسی در ایران ۸ ساله بوده است یادآور شد: وقتی که وعده‌های داده شده محقق نشود مردم پس از مدتی سرخورده می‌شوند؛ ما در انتخابات اخیر خوب بازی کردیم هرچند گاهی پاسخ گلی را اشتباه و آدرسی را غلط دادیم اما در مجموع قاعده‌مند پیش رفتیم، وقتی شما نگاه می‌کنید می‌بینید که انتخابات سال ۸۸ کاملاً دو قطبی و فضای سنگینی ایجاد شده بود، احمدی‌نژاد سال ۸۸، ۲۴ میلیون و موسوی نیز ۱۳ میلیون رأی آورد، ما در انتخابات ۹۲ دیدیم رأی روحانی همان رأی احمدی‌نژاد ۸۸ است هرچند که فرایند انتخابات در دهمین دوره ریاست جمهوری بسیار متفاوت و میزان مشارکت در سال ۸۸ بالاتر بود.

سروری با اشاره به نوع رقابت در انتخابات ۹۲ اظهار داشت: ما در این فرایند یک رقابت درون گفتمانی را تعقیب کردیم و این به معنای زخم زدن به نیروهای دامنه بود، همان اشتباهی که اصلاح‌طلبان در شورای شهر دوم انجام دادند و لیست‌های متعددی برای وزن‌کشی جریانات داخلی اصلاح‌طلبان ارائه شد.  

*اگر قاعده بازی درست تنظیم شود می‌توان از سرمایه‌ عظیم ۱۶ میلیونی به درستی استفاده کرد

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگر قاعده بازی درست تنظیم شود می‌توان از سرمایه‌ عظیم ۱۶ میلیونی نیز به درستی استفاده کرد، گفت: حتی با تنظیم یک قاعده هدفمند می‌توان از سبد ۲۴ میلیونی رقیب که آن هم رأی انقلاب و مردم بود برداشت کرد.

* اقدامات خوبی برای تشکیل دولت سایه انجام می‌شود

وی با تأکید براینکه زمینه‌ها برای اصلاح روش در بین نیروهای انقلاب فراهم شده اما همچنان گسست‌هایی وجود دارد که باید ترمیم شود، اضافه کرد: به نظر می‌رسد که باید یک فرایندی ایجاد شود تا جمنا مترقی‌تر جلو برود و انسجام را از کمیت به کیفیت برده و اعتمادزایی کند؛ البته الان نیز اقدامات خوبی برای تشکیل دولت سایه انجام می‌شود تا مشخص شود حرف‌هایی که زدیم صرفاً خوراک انتخاباتی نبوده است.

سروری به لزوم نقد قدرت به صورت منصفانه و به دور از تنش به صورت یک جریان مفید اصلاح‌گر پرداخت و گفت:‌ در کنار این نقد باید پیشنهادات ایجابی خود را نیز ارائه دهیم و نباید رویکرد ما صرفاً سلبی و نقادانه باشد اما متأسفانه یکی از مشکلات احزاب این است که سلبی‌گرا شده‌اند و نقد را فقط بیان نقاط ضعف می‌داند و به طور مثال برنامه‌ای ندارند تا بگویند اگر کار دست‌شان بود برای حل یک معضل چگونه رفتار می‌کردند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در بخش پنجم سخنان خود و در جمع‌بندی نظرات ارائه شده سخنان نماینده کارگزاران در این میزگرد را مصداق نفی موجودیت نظام دانست و گفت:‌ این سخنان نفی نظام ولایت‌ فقیه بود. در حالی که ما باید در چارچوب نظام فعالیت کنیم چرا که مردم به آن رأی داده‌اند. اما متأسفانه به خاطر رفتارهای شخصی در فتنه ۸۸ هم شاهد بودیم نخبگان ما از نهادهای رسمی و از مجری و ناظر انتخابات عبور کردند و نتیجه آن نادیده گرفته شدن فرایند قانونی در کشور بود.

وی نتیجه این ساختارشکنی را هزینه‌های سنگین برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: شما به عنوان یک فعال حزبی قطعاً باید چارچوب‌های موجود قانونی را پذیرفته باشید.  

سروری با اشاره به وضعیت ناامنی در اطراف کشورمان توضیح داد: اینکه در جهنم سوزان ناامنی منطقه کشور ما بالاترین امنیت را دارد و اینکه رهبری در هر شرایطی مقوم دولت‌ها هستند از نقاط مثبت جمهوری اسلامی است، اینکه برخی شعار دهند با سرنیزه نمی‌شود حکومت کرد قطعاً‌ نادیده گرفتن ۴۰ سال مردم‌سالاری است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به برخی نقدهای اشتباه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری یادآور شد: در انتخابات اخیر برخی کسانی را که ۱۷ هزار نفر از شهروندان بی‌گناه این کشور را به شهادت رسیده بودند مظلوم جلوه داده و افرادی را که امنیت را در این کشور محقق کردند طوری دیگری نشان دادند.

وی در پایان تأکید کرد:‌ ما از حزب کارگزاران می‌خواهیم که اعلام کند آیا این مواضع را مواضع خود می‌داند یا خیر؛ ما از کسی که خود را برادر شهید و برادر جانباز و رزمنده دفاع مقدس می‌داند توقع نداشتیم که چنین مواضع ساختارشکنانه‌ای را مطرح کنید.

نظر شما