شناسهٔ خبر: 137970 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مفتح مطرح کرد:

سرایت مشکلات موسسات مالی و اعتباری به بورس/ بانک مرکزی و شورای پول‌واعتبار پاسخگو باشند

مفتح43 سخنگوی کمیسیون برنامه مجلس، معتقد است که مشکلات موسسات مالی و اعتباری به بورس سرایت کرده و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید به طور جد پاسخگوی نحوه عمل خود در حوزه پولی کشور باشند.

به گزارش «نماینده» محمدمهدی مفتح با اشاره به کاهش نمادهای بانکی در بورس، گفت:مسائل و مشکلات صندوق ها و موسسات مالی و اعتباری که اخیرا پیش آمده باید به صورت دقیق توسط مسئولان مربوطه کارشناسی شود، تا ایرادات و حفره های آن برای رفع مشکلات شناسایی شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکلات موسسات مالی و اعتباری به سایر ابعاد اقتصادی همانند بورس سرایت می کند، افزود: شورای پول و اعتبار بالاترین مرجع تصمیم گیری در سیستم بانکی و پولی کشور بوده و در قوانین به عنوان بالاترین مرجع تعیین کننده سیاست های پولی شناخته شده است،  تا سرعت تصمیم گیری ها در کشور افزایش یابد.

شورای پول و اعتبار باید هیئت موسس موسسات مالی و اعتباری را تایید کند

مفتح با تاکید بر اینکه مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید وظایف خود را در حوزه پولی و بانکی به خوبی انجام دهند، ادامه داد:اعطای مجوز به افرادی که به دنبال تاسیس موسسه بوده و درصدد جمع آوری سپرده های مردم هستند، مطابق با شرایط مصوب شورای پول و اعتبار انجام شود و این موسسات باید مبالغی از نقدینگی را داشته باشند، تا بتوانند مجوز اخذ کنند.

وی یادآور شد:شورای پول و اعتبار باید هیئت موسس این موسسات را تایید کند و مدیران این موسسات به تایید بانک مرکزی برسند و بانک مرکزی بر فعالیت آنها نظارت کند و اگر مشکلی در این موسسات ایجاد می شود، باید این مسئله ابتدا در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به صورت غیرعلنی بررسی شود و بدون ایجاد تنش این مسائل بررسی شود.

مشکلات موسسات مالی و اعتباری در بورس و شاخص های آن تاثیر می گذارد

مفتح با بیان اینکه متاسفانه اقدامات لازم و قانونی توسط شورای پول واعتبار و بانک مرکزی در حوزه پولی و بانکی صورت نگرفته است، افزود:بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید به طور جد پاسخگوی نحوه عمل خود در حوزه پولی کشور و همچنین نگرانی های ایجادشده در جامعه و مردم باشند و پاسخ دهند که چرا نتوانسته اند این پدیده و بحران را مدیریت کنند، چرا به چنین موسساتی مجوز داده اند و آیا در این مجوزها ضوابط رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات موسسات مالی و اعتباری در بورس و شاخص های آن تاثیر می گذارد، ادامه داد:مسئولان بانک مرکزی و مرجع سیاست گذاری حوزه پولی و بانکی که شورای پول و اعتبار است، باید با رعایت ضوابط و مقررات مشکلات موسسات مالی و اعتباری و همچنین نگرانی های مردم را رفع کنند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:مسئولان باید اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت را در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات موسسات مالی و اعتباری به کار گیرند.

نظر شما