شناسهٔ خبر: 137942 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

رئیس کمیسیون عمران:

یک سوم مردم اجاره‌نشین هستند؛ هرکسی هر طوری که زورش می‌رسد اجاره می‌گیرد

مسکن43 رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: فصل تابستان است و باید به بنگاه‌ها سر بزنیم و دغدغه مردم را ببینیم، یک سوم مردم کشور ما اجاره‌نشین هستند و قیمت‌ها سرسام آور و سلیقه‌ای هستند و هرکسی هر طوری که زورش می‌رسد اجاره می‌گیرد.

به گزارش «نماینده» محمدرضارضایی‌کوچی درباره وضعیت بازار مسکن درماه‌های پیش رو  بیان کرد: متاسفانه هم اکنون شاهد رکود مسکن هستیم و چندسالی است که رکود ادامه دارد.

نماینده جهرم در مجلس اضافه کرد: به خاطر رکود مسکن، بنگاههای اقتصادی و کارگرانی که می‌توانستند در کنار این بخش به فعالیت بپردازند و همچنین شهرداری‌ها که می‌توانستند درآمدی در این قسمت داشته باشند، تحت تاثیر قرار گرفته اند.

وی با بیان این پرسش که برای فعال سازی بخش مسکن چه می‌توان کرد، افزود: هم اکنون سیاست‌های دولت در این زمینه، سیاست‌های روشنی نیست.

وی ادامه داد: ما باید سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشورتولید کنیم، ولی این کار هم نیاز به تسهیلات دارد و این تسهیلات هم اکنون به تولیدکنندگان داده نمی‌شود و همین باعث شده تعادل بین عرضه و تقاضا بهم بخورد و نیاز کشور تامین نشود وشاهد افزایش قیمت اجاره و رهن هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: تولید مسکن نداریم و به این دلیل که تعداد واحدها محدود است، در همین ساختمان هایی که موجودند، مالکان قدرت مانور بیشتری یافته اند و مستاجرها قدرت کمتری دارند.

رضایی کوچی تصریح کرد: فصل تابستان است و باید به بنگاه‌ها سر بزنیم و دغدغه مردم را ببینیم، یک سوم مردم کشور ما اجاره نشین هستند و قیمت‌ها سرسام آور و سلیقه‌ای است و هرکسی هر طوری که زورش می‌رسد اجاره می‌گیرد.

نماینده جهرم در مجلس اذعان کرد: قبلا خانه‌ها رهن داده می‌شدند، اما در حال حاضر همه دوست دارند اجاره بگیرند. پول‌ها از بانک‌ها خارج شده اند و سود بانک‌ها پایین آمده است و اجاره‌ها هم بالا رفته است، قدرت مردم هم پایین آمده و در این زمینه با مشکلاتی روبرو شده اند.

وی یادآورشد: هم اکنون خیلی‌ها تمایل دارند خانه‌های قدیمی و کلنگی شان را بازسازی کنند و بتوانند آنجا را رهن و اجاره بدهند یا در آن اسکان بیابند به خاطر اینکه تولید مسکن پایین آمده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: دولت کار خوبی که در زمینه مسکن می‌کند اینست که تولیت مسکن را روشن می‌کند یعنی وزارت مسکن را که جدا می‌کند. فکر می‌کنم با این کار حرکت روبه جهشی را در بخش تولید مسکن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر تولید مسکن شکل بگیرد طبیعی است که قیمت ساختمان متعادل می‌شود، اظهار کرد: قیمت رهن و اجاره نیز به همین صورت پایین می‌آید و تولید مسکن به اقتصاد کشور هم کمک می‌کند و متاسفانه هم اکنون این نقص وجود دارد.

نماینده جهرم در مجلس تاکید کرد: این را مطرح می‌کنند که ۲ و نیم میلیون خانه خالی وجود دارد، این خانه‌ها برای کسانی که امروز دنبال خانه و اجاره آن هستند، نیست بلکه خانه‌هایی لوکس و بزرگ هستند و ۵۰۰ هزار مورد آن در بالای شهر تهران است و بدرد دهک پایین که امروز دغدغه مسکن دارد، نمی‌خورد و این خانه‌ها را برای این گذاشته اند که بعدها گران‌تر شوند و آن‌ها را بفروشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه هم اکنون کمبود مسکن در کشور داریم، عنوان کرد: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت بدهد تاتولید شکل بگیرد. از آن طرف هم باید بر خانه‌های خالی و قیمت‌های رهن و اجاره نظارت صورت بگیرد. متاسفانه در این بخش نظارت وجود ندارد و سلیقه‌ای قرارداد نوشته می‌شود و قیمت‌ها نیز سرسام آور شده اند.

نظر شما