شناسهٔ خبر: 137732 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

منفعت ویژه دولت در اخذ مالیات مقطوع از اصناف

سازمان مالیاتی نمایندگان اصناف ایران معتقدند، با دریافت مالیات مقطوع از مشاغل آزاد منفعت ویژه ای نصیب دولت می‌شود.

به گزارش «نماینده»؛ اواخر خرداد هر سال، موضوع ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی اصناف به یکی از موضوعات مورد بحث کارشناسان تبدیل می‌شود.   در سال جاری نیز  با برگزاری نشست‌هایی بین کارشناسان سازمان مالیاتی و اصناف، دستورالعمل جدید مبنی بر افزایش ۸ درصدی مالیات سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ابلاغ شد. بنابر دستورالعمل  سازمان امور مالیاتی مقرر شد، اصنافی که در گروه سوم یا بند «ج» دستورالعمل و قانون جامع امور مالیاتی قرار می‌گیرند و درآمدی کمتر از یک میلیارد تومان در سال دارند، مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور نباشند.

در واقع برای این دسته از اصناف این امکان  فراهم شده، تا با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی کشور توافق و آمادگی خود را نسبت به پرداخت ۸ درصد مالیات بیشتر نسبت به مالیات سال ۹۴ اعلام کنند.

گروه سوم، ۸۰درصد مالیات دهندگان اصناف

گفتنی است، بر اساس آمارهای موجود، اصناف با درآمد کمتر از یک میلیارد تومان درآمد در سال بیش از ۸۰ درصد از پرداخت‌کنندگان مالیات در بین اصناف را تشکیل می‌دهند. بر همین اساس تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود، در سال ۹۵ مالیات یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از اصناف بر اساس نامه خوداظهاری وصول شد.   در سال جاری این گروه از اصناف می‌توانستند از ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کرده و پرداخت مالیات مقطوع را با اعلام آمادگی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. چرا که ارائه اظهارنامه مالیاتی، ممیز را مکلف به بررسی می‌کند، در حالی که در دستورالعمل جدید مالیاتی، مفاصا حساب مالیاتی سال ۹۴ به اضافه ۸ درصد را به عنوان مالیات از این گروه را پذیرفتنی کرده بود.

دریافت مالیات مقطوع و اعتراض برخی از اصناف

سازمان امور مالیاتی، در روزهای گذشته با روشهای مختلف همچون بخشنامه‌ها و  ابزارهای رسانه‌ای تاکید کرده بود که گروه سوم اصناف از ارائه اظهارنامه پرهیز کرده و مالیات سال ۹۵ خود را به صورت مقطوع و با افزایش ۸درصدی مفاصا حساب سال۹۴ پرداخت کنند. همچنین برای این گروه از مودیان امکان پرداخت اقساط مالیات به صورت اقساطی در طی ۴ ماه آینده (تا مهرماه ۹۶)نیز فراهم شده بود. با این وجود برخی کارشناسان نسبت به این رویکرد سازمان مالیاتی دو نکته را مطرح کرده‌اند، اول آنکه به نظر میرسد تاکید دولت بر عدم ارائه اظهار نامه از سوی مودیان به موضوع وصول درآمدهای مالیاتی در ماههای ابتدایی سال مربوط بوده است. چراکه در صورت ارائه اظهارنامه و طولانی شدن فرایند بررسی عملا اخذ مالیات به ماههای پایانی سال و یا سال بعد منتهی می‌شود.

به عقیده کارشناسانِ مسائل مالی، فشار دولت بر سازمان مالیاتی در اتخاذ این رویکرد بی تاثیر نبوده و بر این اساس چه معاونت مالیاتهای مستقیم و چه معاونت ارزش افزوده به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی بوده‌اند. در تایید موضوع مذکور میتوان به روند وصول مالیات  در سال ۹۵ اشاره کرد. میزان درامدهای مالیاتی دولت در ۱۱ ماهه نخست ۸۵ هزار میلیارد تومان با میانگین ماهیانه ۷ هزار میلیارد تومان بوده که این درامدها در ماه پایانی به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. مشخصا تاخیر در وصول درامدها و توزیع نامتناسب آن به سمت ماههای پایانی سال باعث افزایش بدهی دولت به پیمانکاران و تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود. از این منظر حرکت به سمت اخذ مالیاتهای مقطوع تاثیر به سزایی در افزایش وصولی دولت در نیمه اول سال خواهد داشت.

اما موضوع دوم، رشد ۸ درصدی مالیات مقطوع بود که به باور فعالان اقتصادی با توجه به رکود غالب بر بسیاری از صنایع، تصمیم سازمان مبنی بر رشد پایه مالیاتی با واقعیتهای اقتصادی کشور همخوان نبوده است.

طی سال‌های گذشته علاوه بر کارشناسان و فعالان اقتصادی، عمده مسئولان هم به این نکته تاکید داشته‌اند که در بازار نوعی رسوب در رکود وجود داشته است. به گفته نائب رئیس اتاق اصناف ایران، امروز اصناف چراغ خود را به سختی روشن نگاه داشته و در موارد متعدد حتی به جای درآمدزایی از سرمایه خود هزینه کرده‌اند تا فعالیت‌ آنها استمرار داشته باشد. در چنین شرایطی وضع مالیاتی به این شکل شرایط کار را برای آنها بسیار سخت خواهد ساخت.

سه نکته در خصوص افزایش ۸ درصدی مالیات مقطوع اصناف

درستی در گفتگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد: از آنجا که پرداخت مالیات عملکرد توسط مجلس تصویب شده، ما طبق قانون عمل خواهیم کرد اما بهتر است سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات به سراغ منابع جدید هم برود.

در خصوص افزایش مالیات مشاغل سه نکته حائز اهمیت است، اول آنکه سازمان در حالی افزایش ۸درصدی مالیات اصناف گروه سوم را اعلام کرد، که این موضوع با رکود حاکم بر اقتصاد کشور همخوانی نداشت. از طرف دیگر رئیس سازمان مالیاتی اوایل دی ماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که مالیات مشاغل نسبت به سال ۹۴ افزایش نخواهد یافت. نکته سوم اینکه اتاق اصناف ایران در اوایل خرداد ماه بر همین اساس، پیشنهاد خود مبنی بر نحوه دریافت مالیات ۹۵ را در کار گروهی به سازمان مالیاتی ارائه کرد، اما این موضوع به هر ترتیب مورد موافقت سازمان قرار نگرفت.

به هر ترتیب به نظر میرسد، دریافت مالیات مقطوع منافع ویژه ای را برای دولت به همراه دارد، جدای از تعجیل در وصل درآمدهای مالیاتی تا حدودی از فساد در این زمینه جلوگیری میشود. در این بین به نظر میرسد دولت می‌تواند در قبال این موضوع امتیازاتی را برای اصناف  گروه سوم مانند ارائه برگ تسویه مالیات قطعی در موعد مقرر در نظر بگیرد.

نظر شما