شناسهٔ خبر: 137716 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حمایت اروپا از تمدید یک ساله توافق FATF با ایران/ نام ایران همچنان در لیست سیاه می‌ماند

faft سه دیپلمات اروپایی گفتند، کشورهای اروپایی از تمدید تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران توسط گروه کاری اقدام مالی (اف ای تی اف) برای یک سال دیگر حمایت می کنند.

به گزارش «نماینده»، گروه کاری اقدام مالی (اف ای تی اف) که یک گروه ناظر مالی قدرتمند به شمار می رود این هفته در والنسیای اسپانیا تشکیل جلسه می دهد تا اقداماتی اتخاذ کند که می تواند توافق هسته ای ایران را تقویت کند یا آن را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

بعد از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، گروه کاری اقدام مالی که یک سازمان بین دولتی مستقر در پاریس است و استانداردهایی را برای فعالیت بانک های سراسر جهان تدوین می کند، سال گذشته موافقت کرد که برای مدت یک سال اقدامات متقابل علیه ایران را به حالت تعلیق دربیاورد. این تحریم ها، که به موسسات مالی در مورد تعامل با کشورهایی که دارای سوابق ضعیفی در زمینه مقابله با تامین مالی تروریزم و پولشویی هستند هشدار می دهد، ایران را به همراه کره شمالی در فهرست سیاه فعالیت های بانکداری قرار داده بود و مانع دیگری برای از سر گیری یا شروع همکاری بانک های آسیایی و غربی با ایران محسوب می شد.

انتظار می رود این نهاد غیردولتی تصمیم بگیرد که آیا تعلیق اقدامات علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کند یا نه. اگر این تمدید تعلیق به تصویب برسد، فرصت بیشتری به ایران خواهد داد تا برنامه اقدام اعلام شده در سال گذشته برای انطباق بیشتر بخش بانکی خود با هنجارهای بین المللی را اجرایی کند. در نشست ژوئن ۲۰۱۶ در کره جنوبی، اف ای تی اف از ایران به دلیل تلاش هایش تمجید کرده بود.

ایران ترجیح می دهد تحریم ها به صورت دائمی لغو شود، اما بهترین شرایطی که این کشور به تحقق آن امیدوار است، ادامه تعلیق است. سه دیپلمات اروپایی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، کشورهای اروپایی از تمدید تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران برای یک سال دیگر حمایت می کنند. آنها استدلال کردند که حفظ ایران در منطقه خاکستری، به جای بازگرداندن آن به لیست سیاه، تهران را تشویق خواهد کرد تا گام های بیشتری برای بهبود عملکرد بانکی خود و تقویت اعتماد بردارد.

الی گرانمایه، تحلیلگر موسسه انگلیسی شورای اورپایی در زمینه روابط خارجی گفت: «تمدید تعلیق اقدامات اف ای تی اف علیه ایران برای شرکت ها و بانک های اروپایی که با ایران همکاری می کنند امری ضروری است...بدون این تمدید، معدود توافقاتی هم که در حال حاضر دارد منعقد می شود متوقف خواهد شد.»

گرانمایه افزود: «بانک های مهم چینی و روسی نیز ملزم به تبعیت از اف ای تی اف هستند و برای انعقاد توافقات بزرگ باایران به چراغ سبز قبلی اف ای تی اف نیاز دارند.»

این در حالی است که مخالفان سرسخت برجام در آمریکا، مخالف تمدید تعلیق اقدامات گروه کاری اقدام مالی علیه ایران هستند. اوایل هفته، جوزف لیبرمن و مارک کیرکمن، سناتورهای سابق امریکایی در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال خواهان برقراری مجدد اقدامات متقابل اف ای تی اف علیه ایران شدند. لیبرمن ریاست لابی صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته ای را بر عهده دارد و کیرک هم از مشاوران این گروه است.

به رغم تعلیق تحریم های اف ای تی اف علیه ایران، بانک ها و موسسات مالی بزرگ غربی همچنان به دلیل نگرانی از تحریم های پابرجای دولت آمریکا از همکاری با ایران امتناع می کنند.

نظر شما