شناسهٔ خبر: 137682 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تقدیر مسجدجامعی و الویری از اقدامات قالیباف

اعضای شورای شهر-قالیباف نشست اعضای شورای اسلامی شهر تهران و منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با شهردار پایتخت در محل سالن جلسات شهرداری برگزار شد.

به گزارش «نماینده»، در جریان این نشست که با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر و ۲۱ منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، تعدادی از اعضای شورا و منتخبان جدید به‌صورت اجمالی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و شهردار تهران نیز طی سخنانی بر ضرورت انتقال تجربیات به مدیریت شهری جدید تأکید کرد.

چمران: مردم کاری به موانع قانونی ندارند و از مدیریت شهری انتظار رفع مشکلات دارند

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: اعضای شورای چهارم با نیت پاک و خالص وارد شورا شدند و تلاش کردند که امیدواریم این تلاش‌ها مورد قبول الهی واقع شده باشد و عزیزانی که در دوره پنجم به شورای اسلامی شهر تهران ورود پیدا کرده‌اند، با توفیق خدمت بیشتر به مردم و کشور خودشان بتوانند برگ زرینی بر خدمات گذشته شوراهای شهر تهران بیفزایند.

وی تأکید کرد: مقرر شده است تا دیدارهای تخصصی بین اعضای شورای چهارم و پنجم شکل گیرد تا اعضا در جریان مسایل قرار گیرند؛ ما در شهر تهران مشکلات و معضلات اصلی داریم که شاید خیلی از آنها مربوط به درون شورا و شهرداری نباشد و باید در دولت و یا مجلس شورای اسلامی پیگیری شود تا بتوانیم به مدیریت شهری قوی دستیابی پیدا کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان ساخت: ضروری است در شوراها فراتر از خود شورا حرکت کرده و برای آماده‌سازی زمینه خدمت بیشتر تلاش کرد. همچنین باید ضمن اصلاح برخی قوانین و مقررات، نسبت به تدوین قوانین جدید نیز اقدام کرد.

چمران با انتقاد از عدم تصویب قانون مدیریت یک‌پارچه شهری گفت: با وجود اینکه سال‌های سال وعده این قانون داده می‌شود اما حتی در دولت نیز به تصویب نرسید. در ادامه شاید اعضای شورای پنجم باید خودشان این طرح را تدوین کرده و به مجلس شورای اسلامی بفرستند تا حرکت ریشه‌ای و اصولی درباره شوراها شکل بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: با این وضعیت کنونی شوراها به‌صورت کج‌دار و مریز حرکت می‌کنند و در بعضی موارد اختیار ندارند اما مردم از مدیریت شهری انتظار دارند تا مشکلات آنها را برطرف کند و کاری به موانع قانونی ندارند.

چمران یادآور شد: مرکز مطالعات شهرداری تهران در دوره سوم شورای شهر پیش‌نویسی در این زمینه آماده کرد و وزارت کشور در دوره چهارم اصلاحاتی بر آن وارد کرد و طرح مدیریت یک‌پارچه شهری به دولت آمد؛ در دولت نیز پنج کمیسیون تخصصی زیر نظر کمیسیون زیربنایی کلان‌شهرها ماه‌ها روی این موضوع بحث کردند اما وقتی به هیئت دولت رسید متأسفانه در آنجا کار متوقف شد. البته پیش‌بینی من آن بود که وزرای دولت نخواستند دولت کوچک‌تر شود و امور محلی مردم را به دست خود مردم بسپارند.

وی ابراز امیدواری کرد در دولت دوازدهم تحرک بیشتری به وجود آمده و این لایحه مجدداً کار خودش را دنبال کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان شورای چهارم را پرکار و موفق دانست و ابراز داشت: امیدواریم اعضای شورای پنجم با انرژی، نیرو و تجربیات جدید پا به عرصه خدمت بگذارند؛ همه دوستان نیز آمادگی دارند تا تجربه خودشان را در طبق اخلاص بگذارند.

مسجدجامعی: اگر نقاط ضعف شهرداری را برجسته کردیم به این معنی نیست که کار جدی و اساسی نشده است

به گزارش شهرنوشت همچنین احمد مسجدجامعی نیز طی سخنانی در این جلسه با اشاره به برگزاری ۹ جلسه از سوی منتخبان شورای پنجم تأکید کرد: ما در این جلسات کمیسیون‌های متناظر را راه‌اندازی کرده‌ایم و گفت‌وگوها با کمیسیون‌های موجود شورای شهر تهران نیز شکل گرفته است.

وی در ادامه بر ضرورت استمرار گفت‌وگوها و جلسات میان مدیران اجرایی شهری و نمایندگان منتخب شورای اسلامی شهر تهران در دوره انتقالی تأکید کرد.

مسجدجامعی تصریح کرد: ما می‌توانیم گزارش کاملی از شهرداری داشته باشیم چرا که در طول این مدت خیلی کارها صورت گرفته است؛ البته ما ناظر بر مدیریت شهری هستیم و ناظر قطعاً مسایلی را بیشتر برجسته می‌کند که به نظرش می‌رسد نقاط ضعف باشند اما این بدین معنی نیست که کار جدی و اساسی نشده است.

وی از سامانه GIS شهرداری تهران به‌عنوان یک کار خوب یاد کرد و گفت: باید این اقدامات را ببینیم و بدانیم در چه شرایطی هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: گاهی در شهرداری تهران یک‌سری مسایل مطرح می‌شود که تأیید و تکذیب آن را نمی‌دانیم؛ از این رو درخواست داریم بخشی وجود داشته باشد تا این مسایل را به شهردار تهران منتقل کند و ما نیز از روال و قاعده مسایل مطلع شویم.

مسجدجامعی در ادامه ابراز داشت: از قالیباف بابت همه تلاش‌هایی که داشت تشکر می‌کنم؛ یقین دارم دوره انتقال تجربه و کار نیز به‌نحوی انجام می‌شود که به بهبود وضعیت شهر تهران، ارتقای کیفیت زندگی و انسانی شدن شهر کمک کند.

در طول ۴ دهه بعد از انقلاب شوراها و مدیران مختلفی آمدند و هر کسی قدمی برداشته و نفر بعدی این روند را کامل کرده است، امیدواریم ما نیز در جریان این کارها و مباحث و اقدامات به‌نحو شایسته‌ای قرار گیریم تا بتوانیم قدم‌های بعدی را برداریم.

الویری: باید تلاش کنیم دستاوردهای گذشتگان را پاس بداریم و آنها را ادامه دهیم

مرتضی الویری دیگر منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی ابراز داشت: در سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده و ما نیز باید برای تداوم این کار تمهیداتی بیندیشیم. در این مسیر زمان به‌سرعت می‌گذرد و  افق چهارساله‌ای پیشِ‌روی ما قرار دارد.

وی با تأکید بر ضرورت وجود هم‌افزایی تصریح کرد: باید تلاش کنیم دستاوردهای گذشتگان را پاس بداریم و آنها را ادامه دهیم؛ زیبنده است شهردار تهران نیز در یک گزارش تصویر کلی از وضعیت شهرداری تهران و اقدامات انجام‌شده را به شورای چهارم و پنجم و به مردم ارایه دهد. قطعاً این گزارش می‌تواند مبدأ و منشأ چند گزارش دیگر نیز باشد که از سوی معاونان شهرداری تهران ارائه می‌شود.

الویری خاطرنشان ساخت: البته ما این کار را به‌صورت غیررسمی شروع کرده‌ایم و تعدادی از مدیران نیز برای ارایه گزارش حضور پیدا کرده‌اند. در ادامه نیز ارایه این گزارش‌ها در دوره انتقالی می‌تواند کمک زیادی به ما داشته باشد.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی شایعات و مطالب مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم شورای پنجم و شهردار تهران نماینده‌ای در این موضوع تعیین کنند تا به‌جای اینکه به شایعات توجه کنیم، به نماینده شهرداری مراجعه کنیم و از صحت و سقم اطلاعات مطلع شویم.

وی در پایان تأکید کرد: در ترکیب ۲۱ نفره شورای پنجم تمامی تخصص‌های مختلف به‌توازن جمع شده است و به‌اندازه کافی انگیزه بین اعضا وجود دارد. امیدوارم اعضای شورای شهر پنجم این امانت را به‌خوبی از شما تحویل بگیرند و در مسیر تکمیل این مسیر گام بردارند.

در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود به‌منظور انتقال تجریبات مدیریت شهری به شورای پنجم پرداختند.

نظر شما