شناسهٔ خبر: 137637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رایزنی مخفیانه رئیس سیا با پادشاه عمان درباره ایران

سازمان سیا 43 منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش داده‌اند رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حدود ۱۰ روز پیش با پادشاه عمان دیداری مخفیانه با موضوع ایران انجام داده است.

به گزارش «نماینده»، منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش داده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حدود ده روز پیش به عمان درباره استفاده ادعایی ایران از سرزمین این کشور برای انتقال سلاح به یمن هشدار داده‌اند.

سه منبع در دولت ترامپ به وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گفته‌اند «مایک پامپئو»، رئیس سیا و ژنرال «ریکی وادل»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفری مخفیانه به مسقط در روز ۱۱ ژوئن از «قابوس بن سعید» پادشاه عمان خواستند جلوی استفاده ایران از سرزمین‌های عمان برای انتقال تسلیحات، سلاح و نفرات به حوثی‌های (اعضای انصارالله) یمن را بگیرند.

ایران همواره ادعاهای عربستان و آمریکا درباره انتقال تسلیحات به اعضای جنبش انصارالله در جنگ یمن را رد کرده است.

ائتلافی متشکل از کشورهای عربی به‌رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به «عبدربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور هدف حملات سنگین هوایی قرار داده است.

 این حملات به‌گفته نهادهای حقوق بشری باعث کشته شدن شمار بالایی از غیرنظامیان شده و گسترش فقر و تخریب زیرساخت‌های این کشور جنگ‌زده را به‌همراه داشته است. حمایت تسلیحاتی، لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از ائتلاف متجاوز عربستان در ماه‌های گذشته بارها به انتقاد گروه‌های حقوق بشری منجر شد.

یک مقام آمریکایی گفته که «پامپئو» و «وادل» در دیدار اخیرشان با سلطان قابوس مواظب بوده‌اند که درخواست قطع ارتباط عمان با ایران را مطرح نکنند، چرا که چنین درخواستی با توجه به وابستگی اقتصادی عمانی‌ها به ایران، غیرممکن بود. اما آنها به روشنی این موضوع که عمان باید اقدمات بیشتری جهت متوقف کردن کمک‌رسانی ایران به حوثی‌ها انجام بدهد را به سلطان عمان ابراز کردند.

نظر شما