شناسهٔ خبر: 137636 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون آموزش مجلس به «نماینده» خبر داد

بررسی ارقام نجومی شهریه برخی مدارس در کمیسیون آموزش مجلس/این نابسمانی های ناشی از ضعف نظارت است

فرهاد فلاحتی/2 در خصوص شهریه مدارس غیردولتی باید گفت روی کاغذ همه چیز خوب و درست است و آنچه که به مرحله عمل می رسد دچار مشکل می شود و فقط ضعف در نظارت، این مشکلات را به وجود آورده است.

فرهاد فلاحتی در گفتگو با خبرنگار«نماینده» با اشاره به فصل ثبت نام مدارس اظهار داشت: مدارس دولتی طبق قانون حق گرفتن شهریه از هیچ دانش آموزی را ندارند البته اکثر مدارس دولتی بر این اصل پایبند هستند ولی گاها تخلفاتی هم دیده شده که در پایتخت محرزتر است.

نماینده مردم قائنات در مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: در بیشتر مدارس دولتی دانش آموزان از سرویس مدرسه استفاده می کنند و گاهی ممکن است مبالغی که به خاطر این قبیل موضوعات دریافت می شود شهریه تلقی شده و در نتیجه نارضایتی هایی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که استفاده از سرویس یا کلاس های فوق برنامه ای که فراتر از زمان آموزشی توسط مدارس دایر می شود جزء مواردی نیست که هزینه دریافتی بابت آن جزء شهریه تلقی شود.

وی افزود:به هر حال هم استفاده از سرویس برای اولیا آزاد است و در پذیرش یا عدم پذیرش آن مختار هستند و هم استفاده از کلاس های فوق برنامه، نباید اجباری باشد. اگر در این موارد اجباری صورت گیرد باز تخلف است. چنانچه مبلغی به عنوان استفاده از وسایل مدرسه، هزینه دادن نمونه سوال امتحانی، آزمایشگاه، سالن نمایش و ... اخذ شود قطعا امری خلاف قانون است.

فلاحتی با بیان اینکه اگر در مدرسه مشکلی وجود داشته باشد انجمن اولیا و مربیان می توانند این مشکلات را برای خانواده ها مطرح کنند و با رضایت، هر کسی خواست طبق روال قانونی مبلغی را به مدرسه هدیه کند تصریح کرد: این امر خیلی متفاوت از گرفتن شهریه در بدو ورود به مدرسه است. یا در مواردی دیده شده که در صورت پرداخت کامل شهریه کارنامه به دانش آموز داده می شود این گروکشی ها اگر در مدارس باشد تخلف محرز است و در وهله اول وزارت آموزش و پرورش که متولی امر است باید این موضوعات را رصد کرده و با آن برخورد جدی کند؛ سازمان بازرسی آموزش و پرورش هم باید در این زمینه هشیار باشد و در همه پایگاه های ثبت نامی نیروهایی باشند که احیانا اگر مسئولان مدرسه در این زمینه تخلفی دارند تذکر بدهند یا برخورد قاطع با آنها داشته باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تامین هزینه های گزافی به مدیریت یک مدرسه اعمال می شود و زمانی که مدرسه ای سرانه بودجه سال تحصیلی را نگرفته یا قطره چکانی و کم گرفته مدیر مجبور است با دست خالی مدرسه را اداره کند واقعیت امر این است که خیلی از مدارس به دلیل نبود سرانه یا دیر واریز شدن آنها دچار مشکل هستند اما این دلیل نمی شود که اولیا و دانش آموزان برای پرداخت شهریه اجباری تحت فشار باشند که این امر پدیده غیرقانونی است و اگر بدعت شود آموزش و پرورش ما را فلج خواهد کرد.

وی افزود: در همین زمینه متاسفانه بیشترین و بدترین تخلفات در مدارس غیردولتی صورت می گیرد گزارشات زیادی از اعداد و ارقام شهریه های گزاف مدارس غیردولتی و غیر انتفاعی به کمیسیون رسید که در حال پیگیری آن هستیم. مبالغی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون به عنوان شهریه در این مدارس دریافت می شود هر چند که برخی از افراد این مبالغ را با رضایت کامل پرداخت می کنند و اجباری در کار نیست ولی عملا این امر غیر قانونی است. چون در قانون ذکر نشده که یک دانش آموز برای یک سال ۲۵ میلیون شهریه مدرسه پرداخت کند پس این موضوع هم تبعیض است و هم تخلف محرز. مراکز غیر دولتی و غیرانتفاعی در آموزش و پرورش بایک سازمان و مدیریت مستقل یک کمیته برای نظارت و تعیین نرخ و نظارت بر عملکرد مالی این مراکز دارند و در واقع روی کاغذ همه چیز درست است و آنچه که به مرحله عمل می رسد دچار مشکل می شود و فقط ضعف در نظارت، این مشکلات را به وجود آورده است.

نظر شما