شناسهٔ خبر: 137628 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نوبخت در نشست خبری:

دولت از فعالیت موشکی سپاه حمایت می‌کند/ درمورد توان دفاعی با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

محمدباقر نوبخت/2 سخنگوی دولت با بیان اینکه باید از راهبری رهبر انقلاب و رشادت سپاه قدردان بود، گفت: برجام محدودکننده فعالیت‌های موشکی و قدرت دفاعی ما نیست.

به گزارش «نماینده» ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: انتخابات ٢٩ اردیبهشت ماه به عنوان نمادی از انسجام ملی شناخته می‌شود و حمله موشکی سپاه و پاسخی را که نیروهای مسلح و سپاه عزیز به تروریست‌های داعش دادند نمادی از اقتدار ملی است این اقتدار تنها در جهت امنیت ملی ماست نیست بلکه در کنار ان امنیت منطقه هم تامین می شود زیرا داعش پدیده ای تروریستی است که امنیت منطقه را مخدوش کرده و این اقدام نشان داد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست ها امنیت منطقه را هم در صدر برنامه های خود دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه از این اقدام ایران باید خرسند باشند و احساس ارامش کنند، گفت: از این رو از این اقدام و راهبری های که رهبر معظم انقلاب داشتند و رشادت های که دوستانمان در سپاه انجام دادند باید قدردان بود
نوبخت در ادامه گفت:‌ پیام شفاهی روحانی به امیر قطر پیرامون امنیت منطقه و روابط دو جانبه بود.

سخنگوی دولت یادآور شد:برجام محدودکننده فعالیت‌های موشکی و قدرت دفاعی ما نیست بلکه برجام صرفاً در خصوص مسائل هسته ای بود که آنها نگرانی‌هایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای در زمینه نظامی داشتند که برای این منظور شفاف‌سازی‌های لازم صورت گرفت زیرا اصلاً استفاده از انرژی جمهوری اسلامی ایران نیست لذا فعالیت‌های ذفاعی ما از جملهه فعالیت‌های موشکی یک سیاست غیرقابل بازگشت است و از آنه دفاع می‌کنیم.

وی ادامه داد: دولت از فعالیت‌های موشکی سپاه و نیروهای مسلح پشتیبانی می‌کند و هیچ محدودیتی بر تقویت بنیه دفاعی و افزایش توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران قائل نیست و دولت از هر نوع فعالیت در این عرصه چه در زمینه مطالعاتی و اجرایی و چه در زمینه انجام آزمایشها و ... ذفاع می‌کند.

نوبخت تصریح‌کرد: توان دفاعی و تقویت آن قابل مذاکره و مماشات با دولت های زیاده‌خواه از جمله آمریکاه نیست؛ ایران باید به امنیت ملی خودش توجه داشته باشد هرچند این مهم مخل امنیت منطقه و کشورهای همسایه نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فهرست‌های منتشرشده از کابینه دولت دوازدهم گمانه‌زنی است، افزود: رییس‌جمهور در حال بررسی و شنیدن مطالب و برنامه‌هایب افراد است؛ کمتر از ۲ ماه دیگر فهرست کابینه دوازدهم مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حمله موشکی سپاه در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده بود؟ و آیا دولت در جریان این اقدام بود یا خیر، گفت: تنبیه و مجازات تروریست ها که از سوی برادران عزیزمان از سپاه صورت گرفته قطعاً مسیری دارد و آنها همه این مسیر را رعایت می‌کنند و آنچه که باید در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار بگیرد آن به به شورا منعکس خواهد شد بنابراین آنچه که صورت گرفته مسیر درست و منطقی و روالی بوده که در کشور ما انجام می‌شود.

مشروح نشست خبری سخنگوی دولت به شرح زیر است:

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در ابتدای این نشست خبری طس سخنانی اظهارداشت: انتخابات ٢٩ اردیبهشت به عنوان نمادی از انسجام ملی معرفی می‌شود و اقدام نیروهای مسلح و سپاه عزیز هم نمادی از اقتدار ملی است.

نوبخت افزود: این اقتدار نشان داد که این اقدام فقط برای امنیت ملی ما نیست و امنیت منطقه را هم در نظر دارد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: داعش پدیده تروریستی است که منطقه را مخدوش کرده و این اقدام نشان داد جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با تروریست ها همواره امنیت منطقه را در صدر برنامه‌های خود دارد.

نوبخت ادامه داد: کشورهای همسایه از این اقتدار ملی ایران باید خرسند باشند و احساس آرامش کنند. در کنار این فعالیت، سربازان گمنام امام زمان(عج) نیز با شناسایی کانون های وارداتی مجموعه تروریستی برخورد و اقدام نظامی صورت گرفته را تکمیل می کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه بررسی آسیب های اجتماعی گفت: با بررسی های صورت گرفته در حوزه خشونت شاخص های سال گذشته نسبت به سال ٩٤، در بخش قتل هفت درصد و در بخش نزاع و درگیری، ١٥درصد کاهش داشته است.

نوبخت افزود: در بخش مسائل اخلاقی و مزاحمت برای نوامیس٢٢درصد، تجاوز به عنف ١٧درصد و سرقت هم سه درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته دو هزار و ٤٧٧ میلیارد تومان برای مسائل آسیب های اجتماعی تخصیص داده شد که آثار آن نیز در شاخص ها مشهود است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه نظر دولت نسبت به ادامه برنامه های موشکی چیست، با اشاره به اقدام روز گذشته سپاه پاسداران در تنبیه گروهک تروریستی داعش گفت: دولت از این قبیل فعالیت ها در چارچوب دکترین بازدارندگی پشتیبانی خواهد کرد.

نوبخت افزود: صریح ترین نظر دولت در خصوص تقویت بنیه دفاعی و افزایش توان موشکی توسط رئیس جمهوری بیان شد که از همه فعالیت های موشکی سپاه و نیروهای مسلح پشتیبانی می کند و محدودیتی برای تقویت بنیه دفاعی و افزایش توانایی موشکی قائل نیست.

وی ادامه داد: توان دفاعی و تقویت بنیه دفاعی کشور قابل مذاکره و مماشات با هیچ یک از دول زیاده‌خواه خارجی بویژه آمریکا نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امنیت ملی ما به هیچ وجه مخل امنیت ملی همسایگان نبوده و نخواهد بود، گفت: این فعالیت ها را در چارچوب دکترین بازدارندگی ادامه خواهیم داد و دولت پشتیبانی خواهد کرد.

خبرنگاری، درباره گزارش اخیر سازمان شفافیت بین الملل درباره قراردادهای نفتی جمهوری اسلامی ایران سئوال کرد. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: هیچ سازمانی از دولت نسبت به مصالح ملی، حساستر نیست. از این که منافع ملی و مصالح ما مورد توجه کانونهای زیادی است، تقدیر می کنیم ولی همه شاهد بودند که در چهارچوب تنظیم قراردادهای نفتی، دولت چه مسیری را طی کرد و اطلاع رسانی کامل و کافی دراین باره صورت گرفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت درباره حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری از جمله موسسه تعاونی اعتبار ثامن چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: در این خصوص با توجه به اطلاع رسانی بانک مرکزی، دو تعهد در دولت یازدهم در کنار سایر تعهدات، برجسته شده است. یکی این که بازار غیرمتشکل پولی و نهادها و سازمانهایی که از مجوز لازم و کافی برای این فعالیتها برخوردار نیستند را ساماندهی کند و حتی در شورای عالی امنیت ملی برنامه خود را اعلام کرده و شورا جهت پشتیبانی از این اقدام، تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. این صندوقها باید مجوزهای لازم را داشته باشند و مجوزهای کافی نشان می دهد تا چه سطح، فعالیت مالی و تعاونی قابل ارتقا است. از بانک مرکزی انتظار است با دقت این مسایل را دنبال کند و اقدامی که در این راستا صورت گرفته، در راستای تقویت نظام بانکی و ساماندهی موسسات، قدرت عملیاتی آنها را افزایش می دهد. منتهی این اقدام با مقاومتهایی همراه بوده است. این مقاومتها، آثار خود را روی سپرده گذاران و القائاتی که انجام می شود، نشان خواهد داد. طبیعی است کسانی که همه زندگی شان را در این موسسات سرمایه گذاری کرده اند، به حق خود خواهند رسید.

نوبخت ادامه داد: منتهی تحریک کردن این افراد برای اینکه جلوی اقدامات اصلاحی بانک مرکزی گرفته شود، ایجاب می کند اطلاع رسانی دقیق تری در بانک مرکزی صورت گیرد تا متشکل کردن بازارهای پولی و ساماندهی مجوزهای بانکها و تقویت آنها با اهرم تمرکز، صورت گیرد. به جای داشتن صدها موسسه نصفه نیمه، بهتر است چندین موسسه قدرتمند با بنیه مالی قوی داشته باشیم. از این فرصت استفاده می کنم و به همه افرادی که سپرده در این موسسات دارند اطمینان می دهم نگران نباشند و بانک مرکزی جهت استیفای حقوق آنها اقدام خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید در هر جای دنیا، اگر همه بخواهند با همدیگر به بانکها مراجعه کنند و پول خود را مطالبه کنند، هیچ بانکی قادر نیست پولها را بدهد چون بخش زیادی از این وجوه به تسهیل گیرندگان داده می شود. این پولها توزیع شده و از این جهت باید قواعد نظام منطقی بانکداری را ملاک عمل قرار دهیم. بار دیگر تاکید می کنم نگران نباشند، بانک مرکزی از حقوق آنها دفاع خواهد کرد.

خبرنگاری درباره آخرین اقدامات دولت درباره رونق اقتصادی پرسید. رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: سال گذشته در یک اقدام مقدماتی، برای فعال کردن بنگاه های راکد یا نیمه فعال، طرح تسهیلات‌دهی انتخاب شد و هر جلسه هم گزارش واحدها را می دادیم. امروز هم عملکرد واگذاری تسهیلات نشان می دهد برای ۲۵ هزار و ۲۹۸ واحد تولیدی ۱۷ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است. این اقدام برای سال جاری افزون بر ۱۶ هزار میلیارد تومانی است که قبلا گفته ایم. قطعا امسال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این منظور پرداخت خواهد شد و در کنار سایر اقدامات برای فعال کردن تولید و اشتغال، این طرح را نیز به انجام خواهیم رساند.

نوبخت درباره افزایش روابط تجاری با قطر گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، بهبود روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه است. قطعا در شرایطی که کشور قطر قرار دارد، همه باید کمک کنند تا مرحله گذار طی شود و بدعت جدیدی در منطقه رخ ندهد که کشورها فکر کنند از طریق حصر اقتصادی، قطع روابط و برخوردهای خشن، می‌توانند سیاستهای خود را به کشورهای همسایه تحمیل کنند. باید همه تلاش کنیم این روش قهرآمیز، خشن و غیرمنطقی به روابط حسنه و منطقی بین کشورها تبدیل شود. استقبال می کنیم تا مسایل از طریق مذاکره و گفتگو حل شود.

سخنگوی دولت گفت: نباید این در منطقه مد شود که کارها را از طریق خشونت پیش ببریم. در یمن و بالای سر مسلمانان بمب بریزیم و در قطر بخواهیم بلای قحطی را به زعم آن کشور، گسترش دهیم. این مسایل کجا در روشهای رحمانی اسلام است؟ این روشهای داعش است که از پشتوانه ایدئولوژی خاصی برمی آید که از طریق منفجر کردن اماکن مقدس مسلمین، کشتار، بمب و قحطی و وبا می خواهد کارهای خود را پیش ببرد. واقعا الان چهره ای خشن و بی رحم از اسلام عرضه شده است. وظیفه کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران خطیرتر شده تا چهره رحمانی و واقعی اسلام را نشان دهد. ما در چهارچوب اقتصاد مقاومتی، آنچه را که لازم است در رابطه با ارتباطات تجاری با قطر انجام می دهیم.

سخنگوی دولت درباره سفر نخست وزیر عراق گفت: رابطه ما در عراق در بین کشورهای همسایه، ممتاز است. حداقل در سه عرصه روابط ما با عراق قابل مقایسه با دیگر کشورهای همسایه نیست. نخست، ما روابط دینی، مذهبی و برادری داریم. با توجه به جاذبه های عتبات عالیات برای ایرانیان و شیعیان و همچنین مشهد مقدس، تردد اتباع دو طرف به اماکن مذهبی کشورهای همسایه صورت می گیرد که باعث تقویت روابط ما می شود. در کنار اینها، مرز مشترک ما با عراق، برقراری بهترین روابط اقتصادی را ایجاب می کند. از این جهت، دستورات مذاکرات زیادی درباره مسایل اقتصادی با نخست وزیر محترم عراق داریم. از سوی دیگر، اقدامات مشترک ما برای مقابله با تروریسم باعث می شود که از لحاظ مستشاری به آنها کمک کنیم و پشتیبان ملت عراق باشیم. سه عرصه قابل تامل در روابط فرهنگی، اقتصادی و نظامی ما وجود دارد.

نوبخت در ادامه گفت: هم اکنون مسیرهای مناسبی بین سوریه و عراق وجود داشته و همبستگی زیادی بین این دو کشور وجود دارد. بنابراین، عرصه های کافی برای تبادل نظر وجود دارد. به همین جهت، اظهار امیدواری می کنیم در این مذاکرات که در سفر آقای العبادی صورت می گیرد، بتوانیم شاهد بهبود و پیشرفت در سه عرصه باشیم.

خبرنگاری درباره معوقات پرداختی از سوی نظام سلامت و امکان توقف طرح تحول سلامت پرسید. دکتر نوبخت درباره استمرار طرح تحول سلامت گفت: با قاطعیت عرض می کنم این طرح به انجام خواهد رسید. اعتبارات مختلفی برای این منظور در نظر گرفته شده که طی ۳ سال گذشته بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، سرمایه گذاری کردیم. این اقدام به عنوان یک اقدام موثر در افزایش رفاه و سلامت مردم در دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت. شاید می شد با صرفه جویی های بهتری، طرح را پیش ببریم، از این جهت، نیاز به بازبینی است و سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به چهارچوبی رسیدند تا یارانه سلامت به صورت مشخص و معین در حوزه های معلومی صرف شود تا طرح تحول با کارآمدی و کارایی بیشتری دنبال شود. برای معوقاتی که باقی مانده هم کارها در دست اقدام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری درباره میزان تغییرات کابینه گفت: در ارتباط با تغییرات کابینه و درصدهایی که بیان می شود، باید گفت اینها نوعی گمانه زنی است. تا کابینه شکل بگیرد در همه ادوار گمانه زنی می شود و طبیعت کار اینطور است. تردید نکنید جناب آقای رئیس جمهور مصمم به پاسخگویی به مطالبات مردم هستند و تلاش در تشکیل کابینه ای هماهنگ‌تر، کارامدتر و بانشاط‌تر خواهند داشت. الان آقای رئیس جمهور همه سخنان را می شنوند و نهایتا آنچه خود را متعهد به انجام آن می دانند، انجام می دهند. همچنین امیدواریم با کمکهای مقام معظم رهبری به مطالبات مردم پاسخ دهیم.

خبرنگاری درباره اقدامات دولت برای ازدواج جوانان سئوال کرد. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: اگر شرایط نامطلوب فعلی وجود نداشت، مقام معظم رهبری شخصا برای تشکیل جلسه راهبری در راستای مقابله با آسیبهای اجتماعی وارد نمی شدند. پس نیاز است در سطح عالی درباره این مسئله تصمیم گیری شود. برای این کار نیاز به تحول در ساختارها و تشکیلات بود که تشکیل شورای اجتماعی با ریاست رئیس جمهور دلالت بر این موضوع دارد. همچنین سیاستهای مربوط نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری می شود.

وی در توضیح گفت: در مجموعه مصادیق آسیبهای اجتماعی، تعدادی از آسیبها از اولویت برخوردار شدند که ازدواج نیز در کنار بحث اعتیاد و مسایل دیگر، دارای اولویت هستند. نقیض این استدلال که فقر باعث کمتر شدن ازدواج شده، این است که در خانواده های غنی، میزان طلاق بالا رفته است. در مناطق برخوردار شهر آمار طلاق بیشتر است. البته نمی شود ارتباط بین مسایل اقتصادی و اجتماعی را انکار کرد ولی این ارتباط آنقدر زیاد نیست. این شورا، تصمیمات خوبی در عرصه مسایل اقتصادی اتخاذ کرد و ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال جوانان در سال ۹۵ اختصاص داد و می توان انتظار داشت گام به گام برای حل مسئله نزدیکتر شویم.

خبرنگاری درباره مسایل موسسات مالی و اعتباری و مشکلاتی که اخیرا برای برخی سپرده گذاران پیش آمده؛ سئوال کرد. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: تا زمانی که مرجع نظارتی مانند بانک مرکزی اطمینان می دهد بانکها قابل سپرده گذاری هستند، طبعا بانکها قابل اطمینان هستند. اگر موسساتی مشکل دارند باید جهت رفع مشکل اقدام کنند. فرضا بانک مرکزی بگوید آن موسسه اعتباری، وضع خوبی ندارد، بلافاصله همه سپرده گذاران برای دریافت وجوه خود هجوم می آورند و باعث مشکل می شوند. طبیعتا کار بانک مرکزی دامن زدن به دلهره عمومی نیست و باید عامل ایجاد دلهره که نابسامانی شرکتها و موسسات است را برطرف کند. به همین جهت، ادغام این موسسات، گامی برای رفع دلهره مردم تلقی می شود.

وی درباره مشکلات موجود در این عرصه توضیح داد: بانک مرکزی که فقط نمی تواند رهنمود دهد، بلکه باید وارد عمل شود. انتظار این که فقط اعلام کند کدام موسسه مشکل دارد، منطقی نیست، بلکه باید مشکلات را حل کند. حل کردن مشکلات با سیاستهای فعلی اینطور است. اگر بانک مرکزی با شاخص هایی که در اختیار دارد، پیش بینی کند یک موسسه مشکل دارد، باید کار این موسسه را اصلاح کند. ما که قصد به زندان انداختن مسئولان موسسات و تعطیل کردن آنها را نداریم. بلکه می خواهیم کارها اصلاح شود.

نوبخت در ادامه توضیح داد: بانک مرکزی قبل از متوجه شدن مردم، متوجه بروز مشکل در کار این موسسات می شود و سیاست بانک مرکزی در این مورد قابل دفاع است. اگر همه مردم برای گرفتن پول خود به بانکها مراجعه کنند، هیچ بانکی قادر به پاسخگویی به همه مردم نیست. در هیچ بانکی، همه منابع سپرده گذاری افراد وجود ندارد. نباید احساس عدم اطمینان در سپرده گذاران به وجود بیاید. اگر ما بتوانیم احساس آرامش را در جامعه ایجاد کنیم و اطمینان دهیم بانک مرکزی مسئولانه برخورد کرده، می توان انتظار داشت مشکلات هم رفع شود.

خبرنگاری درباره جریان سازی برخی رسانه از برجام زدایی از کشور سئوال کرد. دکتر نوبخت در این باره پاسخ داد: باید قبول کنیم هیات حاکمه آمریکا، نسبت به برجام موضع منفی خود را نشان دادند. گرچه حالا متوجه شده اند برجام چیزی نیست که بتوانند به تنهایی نسبت به آن تصمیم قاطع بگیرند. ۵ کشور اروپایی و آسیایی وجود دارد که در این زمینه صاحب نظر و رای هستند. اما نوع نگاه آمریکایی ها نسبت به برجام تغییر نکرده. برخی اقدامات آنها در چهارچوب برجام است و بعضا خارج از این چهارچوب مطرح است. در این زمینه در داخل یک چشم بصیر و هیات نظارت، بر امور نظارت می کنند که آیا اقدامات، ناقض برجام است یا نه.

وی در ادامه گفت: اگر این هیات، تخلف در برجام را تایید کرد، مکانیزم اعتراض در برجام مشخص شده است. باید کمیته ای تشکیل شود و کارهای این کمیته هم مشخص است. اگر کارهای آمریکایی‌ها متضاد با برخی از بندهای برجام باشد، هیات نظارت قانونا نظر می دهد و کارها برای پیگیری آغاز می شود. البته از آنجایی که از ابتدا بر اساس اطمینان به طرف مقابل، برجام را قبول نکرده ایم و در نظر داشتیم در صورت نقض عهد طرف مقابل، از منافع ملی خود دفاع کنیم، باز هم ما متضرر نمی‌شویم. حداقل ما به جهان اثبات کردیم فعالیت هسته ای ما نظامی نیست. آژانس تایید کرد فعالیتهای نظامی ایران هسته ای نیست. تمامی تحریمهای شورای امنیت لغو شد و کسی وتو نکرد.

سخنگوی دولت در ادامه توضیح داد: ضمن اینکه ۶ کشور دیگر می دانند موضع ما، حق است. همه جهان هم فهمیده موضع ایران حق است و اگر آمریکا بخواهد برجام را نقض کند، او را تنش آفرین می دانند نه جمهوری اسلامی ایران را. برای همین، نسبت به موضوع برجام دست بالا داریم و نگران نیستیم. واقعا نسبت به آمریکا در موضوع برجام، ایران برنده شده است.

خبرنگاری درباره عدم پرداخت حق التدریس فرهنگیان سئوال کرد. دکتر نوبخت با اشاره به اینکه از لحاظ کل معوقات و شرایطی که در وزارتخانه آموزش و پرورش بود، پشتیبانی خوبی صورت نمی گرفت، گفت: تلاش کردیم در دولت تدبیر و امید با در نظر گرفتن کرامت و منزلت فرهنگیان، اقدام کنیم. تا سال ۹۵، اعتبارات آموزش و پرورش دو برابر شد و همچنین حقوق ها افزایش یافت ولی باید در نظر داشت منابع محدود است. مرحله به مرحله در پاسخگویی به این مطالبات اقدام کردیم. در آبان و آذر سال گذشته اعلام کردیم ۲۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان عزیز پرداخت شده است.

او با گلایه از همکاران خود در مدیریت آموزش و پرورش گفت: پس از اقدامات صورت گرفته، وارد فروردین امسال که شدیم، همکاران ما در مدیریت آموزش و پرورش گفتند باز هم بدهی داریم و ۳۴۰۰ میلیارد تومان میزان این بدهی است. باز هم ۳۴۰۰ میلیارد تومان با همه مشکلات خزانه پرداخت شد. باز هم همکاران ما در مدیریت آموزش و پرورش گفتند تعهدات دیگری از جمله سرباز معلم و مانند آنها را هم داریم. باز هم این مبالغ پرداخت شد. روی سخن ما با عزیزان فرهنگی نیست، همکاران ما و مدیران آموزش و پرورش باز هم گفتند برای تصحیح اوراق آزمون مشکل داریم. دوستان، ما را تحریک کردند این پول را بپردازیم. گفتیم صبر کنید خزانه تا آخر ماه پر می شود و این را هم می پردازیم.

دکتر نوبخت ادامه داد: وزیر محترم در سازمان برنامه و بودجه تشریف داشتند و گفتیم امکان هیچ پرداختی نیست. قول دادم تا پایان خردادماه این بخش از حق التدریسها و حق تصحیح اوراق را پرداخت کنیم. این هم سر وقت انجام شد و همراه با حقوقها به وزارت خانه فرستاده شده. بالتبع از همکاران خود در مدیریت آموزش و پرورش رنجیده شدم. این دولت نشان داد در ارتباط با طرح رتبه بندی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان برای ترمیم حقوق فرهنگیان عمل کرده. دولت و شخص آقای رئیس جمهور نشان داد نسبت به فرهنگیان، علاقه زیادی دارد. باز هم دوستان بحث تصحیح اوراق را مطرح کردند و ما می دانستیم این عامل فشار است، باز هم پرداخت کردیم. فرهنگیان عزیز برای ما بسیار مهم هستند. ولی دست ما اینقدر می رسید. بارها به همکاران‌مان در وزارتخانه گفتیم شما تشریف بیاورید بودجه کشور را ببینید. بالاخره امکانات سازمان برنامه و بودجه و خزانه، محدود است و همه در هیات دولت مطالبه‌گرند. دو دستگاه وزارت نفت و اقتصاد فقط تامین منابع می کنند.

خبرنگاری پرسید: اخیرا یک نماینده مجلس اعلام کرده احتمال وجود رانت در واردات ۱۲ میلیون تن گندم وجود دارد. در این مورد توضیح دهید. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: در خیلی از نشستها، حرفهای بی پایه و اساس زده می شود و برخی افراد در جایگاه خود، سخنان عجیبی می گویند. سال گذشته ۱۱ و نیم میلیون تن گندم خریداری کردیم و امسال امکان صادرات را پیدا کردیم. هزینه خرید گندم حدود ۳ برابر به ازای هر کیلوگرم در این دولت افزایش یافت. با همه این مسایل ترجیح می دهیم در راستای امنیت غذایی باز هم سرمایه گذاری کنیم. تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان گندم خریداری کردیم. نیمی از این میزان پرداخت شده و بقیه آن نیز به زودی پرداخت می شود. امسال پیش بینی می کنیم ۱۵ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان بابت خرید گندم بدهیم که عدد بسیار زیادی است. برای خرید تضمینی گندم در جلسه گذشته هیات وزیران تصویب شد از خط اعتباری خرید بانکها، استفاده شود و با گندمکاران تسویه صورت گیرد.

خبرنگاری درباره ادعای جدید عربستان در خصوص بازداشت برخی نظامیان ایرانی پرسید. دکتر نوبخت در این باره گفت: واقعیت این است که تعدادی از صیادان بازداشت شدند و عربستان مدعی است این افراد وارد آبهای مرزی آن کشور شده‌اند. بعضا صیادها دارای دستگاه های ناوبری دقیقی نیستند. هیچ وقت در این مسایل، به سوی صیادان آتش نمی گشایند و اقدامات معمولی درباره بازگرداندن این صیادان انجام می شود.

خبرنگاری پرسید آیا حمله موشکی سپاه پاسداران با اطلاع شورای عالی امنیت ملی بوده است؟ سخنگوی دولت در پاسخ گفت: درباره تنبیه و مجازاتی که باید قاطعانه نسبت به تروریستهای داعش از سوی برادران عزیزمان در سپاه صورت گرفته، مسیر مشخص است و برادران ما این مسیر را رعایت می کنند و آنچه باید در دستور کار شورای عالی امنیت ملی صورت گیرد، انجام خواهد شد. آنچه صورت گرفته طبق روال منطقی و همیشگی بوده است.

خبرنگاری پرسید چرا تاکنون نتیجه استخدام آزمونهای قبلی مشخص نشده و آزمون جدید چه مشخصه متفاوتی دارد. سخنگوی دولت در این باره گفت: آزمون های دیگر نتایجش آمده و این آزمون جدید نیز به روشنی تامین نیاز دستگاه ها به نیروی انسانی را مشخص کرده. همچنین مجوز استخدام دو هزار نفر در شورای عالی اداری داده شد تا مشاوران و نخبگان جوان استخدام شوند و بتوانیم نیروهای جوان را در کنار مدیران قرار دهیم تا زمینه گردش نخبگان و مدیران را فراهم‌تر کنیم.

نوبخت در ارتباط با توزیع سهام عدالت نیز گفت: رویکرد جدید دولت در ماه گذشته تصمیم گیری شد. بر پایه همان تصمیمات، مسایل اجرایی و عملیاتی می شود و از همکاران خود در وزارت اقتصاد و دارایی درخواست می کنم سریعتر گزارشِ به روز اقدامات را به مردم ارائه دهند.

نظر شما