شناسهٔ خبر: 137146 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا

تذکر رهبر انقلاب در مورد اتهام زنی به دستگاه های گوناگون کشور در جریان مناظرات

مناظره43 ساختارشکنی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در جریان مناظرات تلویزیونی یکی نقاط منفی کارنامه مثبت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، آن جا که رئیس جمهوری و معاون اولش برای باقی‌ماندن در قدرت نه به قوه قضاییه رحم کردند، نه به دادگاه ویژه روحانیت، نه به مجلس، نه به شورای شهر و نه حتی به نهادهای امنیتی و نظامی کشو

به گزارش «نماینده»، رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) در خصوص مسئله انتخابات و مناظرات تلویزیونی فرمودند: "در مناظرات، حرفهایی زده شد، گاهی بداخلاقی‌هایی شد، برخی از دستگاه‌های گوناگون کشور مورد اتّهام قرار گرفتند؛ اینها کارهای خوبی نبود؛ گذشته، گذشته است؛ بایستی اینها ادامه پیدا نکند. همه توجّه داشته باشند: به آنچه در انتخابات انجام گرفت، با چشم اغماض نگاه کنند؛ تکرار نکنند"

مناظرات تلویزیونی با تمام کش و قوس‌هایی که بر سر پخش آن بود به طور زنده برگزار شد و انتخابات ریاست جمهوری هم به پایان رسید، حسن روحانی به عنوان کاندیدای منتخب مردم انتخاب شد و سایرین هم به او تبریک گفتند اما روحانی و کاندیدای کمکی‌اش یعنی اسحاق جهانگیری چه هزینه‌ای را بر کشور تحمیل کردند و از کدام خطوط قرمز عبور کردند؟

ساختارشکنی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در جریان مناظرات تلویزیونی یکی نقاط منفی کارنامه مثبت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است، آن جا که رئیس جمهوری و معاون اولش برای باقی‌ماندن در قدرت نه به قوه قضاییه رحم کردند که در سال‌های اخیر برخورد با دانه درشت‌ها را در دستور کار خود قرار داده، نه به دادگاه ویژه روحانیت که برخورد با روحانیون مسئله‌دار و مفسد را در دستور کار دارد، نه به نمایندگان مردم در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و نه حتی به قوای نظامی و امنیتی کشور که حافظ امنیت داخلی کشور هستند.

در ادامه این گزارش به بازخوانی سخنان ساختارشکنانه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در جریان مناظرات تلویزیونی می‌پردازیم، سخنانی که گاه موجب خرسندی و خوشحالی صهیونیست‌ها و رسانه‌های غربی شد.

انتقاد روحانی از نمایش اقتدار قدرت دفاعی کشور

در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری روحانی در مقابل انتقادهای مطرح شده با وجود تظاهر به لبخندهای تصنعی، نه تنها حرفی برای دفاع و پاسخگویی نداشت بلکه نتوانست عصبانیت خود را پنهان کند.

روحانی در بخشی از مناظره دوم در پاسخ به انتقادات مطرح شده درخصوص علت عدم تحقق وعده‌های برجام، در یک اظهارنظر قابل تأمل و غیرقابل انتظار، سپاه را متهم به کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای کرد و گفت: روی موشک شعار نوشتند و شهر زیرزمینی نشان دادند که برجام را به هم بزنند.

اشاره روحانی به شلیک یک موشک بالستیک بود که به زبان عبری سخن امام راحل در خصوص نابودی اسرائیل بر روی آن نوشته شده بود و دیگری هم رونمایی از دو شهر موشکی در اعماق چندصدمتری زمین بود که موجب شگفتی و آشفتگی در اظهارات مقامات غربی و آمریکایی شد و خشم و عصبانیت رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن را به همراه داشت.

استقبال رسانه‌های غربی و صهیونیستی از سخنان روحانی

اما این سخنان روحانی و حمله او به سیستم امنیتی کشور مورد استقبال رسانه‌های خارجی به خصوص صهیونیست‌ها قرار گرفت.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل در این زمینه نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در مناظره‌های انتخاباتی، سپاه پاسداران را متهم کرد که با نوشتن شعار علیه اسرائیل روی موشک‌ها، اقدام به مانع‌تراشی در توافق هسته‌ای کرده است. او گفت چرا شهرهای زیرزمینی موشک را نشان دادند؟

روزنامه جروزالم‌پست هم با برجسته کردن سخنان روحانی نوشت؛ او تندروها را متهم به اخلال در توافق هسته‌ای کرد و گفت نباید روی موشک‌ها نوشته می‌شد "اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. "

پایگاه خبری اسراییلی «آروتز شِوا»

«روحانی به پیام های ضد-اسراییلی حمله کرد»

پیش از برگزاری انتخابات در ۱۹ می، رییس جمهور ایران سپاه پاسداران را به خاطر نوشتن شعارهای ضد-اسراییلی روی موشک های بالیستیک مورد انتقاد قرار داد.

واکنش ستاد کل نیروهای مسلح به اظهارات روحانی

سردار مسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به حسن روحانی که در مناظره به موضوع توان موشکی اشاره کرده بود، پاسخ داد.

سردار جزایری ضمن بی‌ارتباط دانستن توان موشکی با موضوع برجام، اظهار داشت: ارتقاء توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است و بنا بر اعترافات صریح استراتژیست‌ها و کارشناسان نظامی و سیاسی داخلی و خارجی، وجود پایگاه‌های زیرزمینی و موشکی یک عامل مهم بازدارندگی دفاعی برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود.

سردار جزایری تصریح کرد: ما مجدداً  به نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تأکید و توصیه می‌کنیم که از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل مهم و حساس نظامی و دفاعی کشور و دادن آدرس‌های غیرصحیح و نادرست به مردم اجتناب ورزند.

اتهامزنی روحانی به قوه قضاییه در خصوص برخورد با مفسدان

در حالی که قوه قضاییه در سال های اخیر برخورد با مفسدان اقتصادی دانه درشت را در دستور کار خود قرار داده است؛ حسن روحانی در بخشی از مناظره سوم که بین کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد قوه قضاییه را به عدم برخورد با مفسدان اقصادی در دولت دهم متهم کرد، مسئله‌ای که واکنش رئیس و سخنگوی دستگاه قضا را درپی داشت.

روحانی خطاب به رئیسی گفت: شما مگر در قوه قضائیه نبودید در همان دولت قبل؟ چرا رسیدگی نکردید چطور ۳.۶ میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی‌ها ضبط کردند در حالیکه ما در سال ۸۷  ، ۱۰ ماه فرصت داشتیم این پول‌ها را برگردانیم.

 شما که در دستگاه بازرسی بودید چکار کردید؟ در آن دوره که نفت به آدم فاسدی دادند چکار کردید شما؟ در بسیاری از مفاسد و تامین اجتماعی شما چه کار کردید؟ با سود ۳.۸ پول مردم معلوم نیست کجاست؟ کی امضا کرد؟ آقای رئیسی آنها را می‌شناسند در قوه قضائیه بوده است. در دادستانی بوده است؟ در دولت قبل سازمان بازرسی مگه نبوده است؟

الان اگر کوچکترین تخلفی صورت بگیرد سخنگوی قوه قضائیه سریعا می آید می‌گوید عیب ندارد کار خوبی می‌کند اعلام می‌کند.

پاسخ سخنگوی دستگاه قضا به اظهارات روحانی

حجت الاسلام محسنی اژهای معاون اول قوه قضائیه در حاشیه سمینار حفاظت اطلاعات قوه قضاییه پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در آخرین مناظره انتخاباتی اظهار داشته که قوه قضائیه با فساد دردولت دهم برخورد نکرده است و در برخورد با پرونده اخیرِ آموزش وپرورش تبعیض آمیز عمل کرده است گفت: متاسفانه در برخی از مناظرات و صحبت‌های برخی نامزدهای انتخاباتی در هفته‌های اخیر مطالبی بیان شده که انشاءالله پاسخ لازم و قاطع در زمان خود داده خواهد شد و در فضای فعلی انتخابات برای اینکه مسائلی پیش نیاید دم فرو بسته‌ایم.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: اینکه قوه قضائیه دردولت قبل با فساد مبارزه نکرده خلاف و کذب است. قوه قضائیه با همه مفسدین اقتصادی رده بالا برخورد می‌کند. همچنین بامفسدین و کسانی که در جایگاه‌های بالای حکومتی، دارای فساد هستند، برخورد می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: دردوره قبل با معاون اول رئیس جمهور برخورد شد و درحالی که در همان سمت بود ۱۳ جلسه از وی تحقیق شد و اکنون در حال تحمل کیفر است. همچنین با افرادی که درمظان اتهام بودند برخورد شد و برای کسانی که فسادشان ثابت نشد، قرار منع تعقیب صادر شد؛ اما با کسانی که فساد آنها ثابت شد، قوه قضائیه با قاطعیت برخورد کرد.

وی افزود: قوه قضائیه امروز نیز با کسانی که فساد مالی وامنیتی دارند، برخورد می‌کند و افتخار دستگاه قضا این است که با دانه درشت‌ها برخورد کرده و تحت تاثیر فضاسازی‌ها و فشارها قرار نگرفته‌ است.

اتهام‌زنی جهانگیری به نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر

اسحاق جهانگیری که از او به عنوان کاندیدا ضربه‌گیر حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شد، در مناظره بین کاندیداها با اشاره به پرونده اعطای زمین به کارکنان شهرداری، قالیباف را به لابی‌گری برای جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس و شورای شهر متهم کرد.

جهانگیری خطاب به محمد باقر قالیباف گفت: در ستاد مبارزه با مفاسد که با حضور مسئولین مجلس و قوه قضائیه برگزار کردید دادستان گفت که به ۵۹ مورد تخلف در این خصوص رسیدیم، خواستیم تحقیق و تفحص کنند که لابی کردید و جلوی آن را گرفتید؛ آقای قالیباف چرا جلوی تحقیق و تفحص مجلس و شورای شهر را گرفتید.

این اظهارات جهانگیری در حالی است که حتی موافقان تحقیق و تفحص از شهرداری هم اظهارات وی در خصوص لابیگری قالیباف را تکذیب میکنندو آن را توهین نسبت به نمایندگان مردم در مجلس تلقی میکنند.

نماینده موافق تحقیق و تفحص: ادعای جهانگیری در مورد لابی گری درست نبود

شادمهر کاظم‌زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در این باره اظهار داشت: من و ۴ نفر دیگر از نمایندگان در کمیسیون عمران مجلس به این طرح رای مثبت دادیم ولی در نهایت این طرح رای نیاورد و این حق نمایندگان است.

وی با بیان اینکه با من کسی در این خصوص لابی گری نکرده است، افزود: باید به نظر کمیسیون احترام بگذاریم چرا که مجلس به این طرح نظر منفی داده است.

کاظم زاده با اشاره به اینکه اکثر این موارد مطرح شده حواشی است، عنوان کرد: روز گذشته در مناظره حرف هایی مطرح شد که قطعا بنده این موارد را در کمیسیون مطرح  و پیگیری می کنم.

دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادعای جهانگیری در مورد لابی گری برای توقف تحقیق و تفحص درست نبود و یا اینکه بنده در جریان این موضوع نبودم، تصریح کرد: سخنان آقای جهانگیری بیشتر فضای تبلیغاتی داشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هر کسی هر ادعایی در خصوص عملکرد و لابی گرایی های نمایندگان و بخصوص اعضای کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دارد باید اثبات کند و اتهام زدن بدون ارائه سند و مدرک هیچ فایده ای ندارد.

جهانگیری به شعور مردم و مجلس توهین کرد

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی در خصوص سخنان جهانگیری اظهار داشت: آقای جهانگیری با این سخن به شعور مردم و مجلس توهین کرده است.

وی با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم در کمیسیون عمران چنین چیزی را از سوی شهرداری ندیدیم، افزود: اطرافیان شهردار تهران در خصوص طرح تحقیق و تفحص هیچ لابی گری با نمایندگان انجام نداده اند.

بدری با اشاره به اینکه مدیران شهرداری تمام مطالبی که مجلس خواسته بود را ارائه کرده و همکاری خوبی با ما داشته اند، بیان کرد: به نظر بنده معاون اول رئیس جمهور باید با این اتهامی که به آقای قالیباف وارد کردند از مردم و نمایندگان مجلس عذرخواهی کنند.

شاید جهانگیری خودش اهل لابیگری است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آقای جهانگیری که سابقه نمایندگی مجلس را در رزومه خود دارد، بعید بود که این حرف را مطرح کند. شاید وی در زمان نمایندگی مجلس اهل لابی گری بوده و همه را به کیش خود می پندارد.

بدری با بیان اینکه این سخنان معاون اول رئیس جمهور این مطلب را نشان می‌دهد که دولت عملکرد قابل دفاعی برای ارائه نداشته و خود را درگیر این حواشی می‌کند، عنوان کرد: در اولین جلسه این مطلب را مطرح می‌کنم و از رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که از حیثیت نمایندگان دفاع کنند.

حال اما انتخابات به پایان رسیده و حسن روحانی و کاندیدای کمکیاش با هر ترفندی که بود موفق به جذب آراء مردم شدند و نام روحانی به عنوان کاندیدای منتخب از صندوقهای رای بیرون آمد اما آنچه انتظار میرود این است که روحانی در دولت دوازدهم به جای سرشاخ شدن با سایر قوای کشور، با همکاری قوه مقننه و قضاییه در راستای حل مشکلاتی از قبیل قاچاق کالا، رکود، بیکاری و حل معضلات فرهنگی و اجتماعی کشور گام بردارد و همچنین به قوه قضاییه در مبارزه با مفسدان اقتصادی کمک کند.

نظر شما