شناسهٔ خبر: 137051 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

چرا باید تیم اقتصادی روحانی تغییر کند؟

تیم اقتصادی دولت/1 با تکرار دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، ضرورت بازنگری در اعضای تیم اقتصادی، عملکرد اقتصادی دولت، ترمیم کاستی‌ها، تمرکز بر اصول فراموش شده چهار سال گذشته و مواردی از این دست در راستای چابک سازی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید مطرح است.

به گزارش «نماینده»، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با همه فراز و نشیب‌هایش به اتمام رسید و باردیگر حسن روحانی با رای ملت، سکانداری دستگاه اجرایی کشور را برعهده گرفت از این رو با تکرار دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، ضرورت بازنگری در اعضای تیم اقتصادی، عملکرد اقتصادی دولت، ترمیم کاستی‌ها، تمرکز بر اصول فراموش شده چهار سال گذشته و مواردی از این دست در راستای چابک سازی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید مطرح است.

تاکید بر بازنگری در تیم اقتصادی دولت پیش از این توسط نیروهای همسو با رئیس جمهور بیان شده بود.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم در گفتگو با هفته نامه صدا(ارگان حزب کارگزاران) به انتقاد ازتیم اقتصادی دولت پرداخت و با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت دیگر کارآیی لازم را ندارد، گفته بود: من اولویت اول را تغییر ستاد اقتصادی دولت می‌دانم به همین جهت «سیف»، «نوبخت» و «طیب‌نیا» باید تغییر کنند.

با این حال رئیس قوه مجریه ترجیح داد تغیری در تیم اقتصادی دولت صورت نگیرد تا انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه فرا رسید؛ حجت الاسلام حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هنگامی که مقابل دوربین شبکه خبر سیما قرار گرفت ازاحتمال تغییر کابینه در دولت دوازدهم خبر داد. با اعلام وعده رئیس جمهور مبنی بر ترمیم دولت این پرسش مطرح می شود چرا باید تیم اقتصادی دولت تغییر کند؟ چرا کنشگران و کارشناسان مسائل اقتصادی بر خانه تکانی در حلقه اقتصادی دولتمردان تاکید می کنند؟

کارشناسان و بهارستان نشینان به این پرسش پاسخ دهند.

*تصمیم‌های بزرگ برای آینده اقتصاد نیازمند تحولات بزرگ در تیم اقتصادی است

جمشید عدالتیان کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: باید دید رئیس دولت آینده در قالب اهداف ۱۰۰ روزه و برنامه چهار ساله به دنبال کدام موارد است تا بر اساس همان اهداف نیروهای تازه نفس و متخصص وارد کابینه شود. وی تأکید دارد: به عنوان یک فعال اقتصادی لازم می‌دانم رونق‌بخشی نسبی به تولید در دستور کار دولت باشد و با بهره‌مندی از ارتباط حسنه دولت و مجلس باید در راستای حذف مجوزهای دست و پاگیر، تحولات بانکی، پالایش قوانین، بهبود کسب و کار و در صورت نیاز تغییر افراد حاضر در تیم اقتصادی (صنعت، مسکن، اقتصاد و کشاورزی) تلاش شود.

وی به وعده محقق نشده وزیر صنعت فعلی مبنی بر ارتقاء رتبه کسب و کار کشور به زیر ۱۰۰ در ابتدای دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: البته ارتقای نسبی این رتبه را نباید انکار کرد اما عملکرد در حوزه صنعت و تولید بیانگر نبود موفقیت کامل در این زمینه است که بر این اساس باید به استقبال تغییرات اقتصادی در کابینه رفت.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: ظاهراً در کارنامه هیچ وزارتخانه‌ای از دولت یازدهم مشکل بزرگی دیده نمی‌شود اما واقعیت این است که تصمیم‌های بزرگ برای آینده اقتصاد نیازمند تحولات بزرگ در تیم اقتصادی است و اگر در دولت فعلی به سرانجام رساندن برجام و رفع تحریم‌ها یک اولویت بود در دولت آینده باید مطابق منویات رهبری مقوله‌هایی نظیر معیشت مردم، بیکاری و توجه به محرومان مدنظر باشد؛ بنابراین باید برای تحقق این اهداف در تیم اقتصادی دولت افراد متفق‌القول‌تری حضور یابند.

*تغییرات درکابینه

هادی قوامی “نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس براین باور است: دولت از عملکرد وزرای اقتصادی خود حتی با وجود سن بالا دفاع می‌کند چرا که معتقد است این افراد متخصص حوزه‌های خود هستند حال آنکه لازم است برای تقویت دولت و افزایش اثربخشی و هماهنگی تغییراتی در تیم اقتصادی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های پولی، مالی و بانکی، نفت، انرژی و نیرو، صنعت، برنامه و بودجه، اقتصاد کلان و کشاورزی نیازمند بازنگری جدی است، اظهارداشت: بر این اساس وزرای مربوطه و مدیران این حوزه‌ها باید به صورتی تغییر کنند که علاوه بر خانه‌تکانی اقتصادی و چابک سازی، شاهد بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی اقتصاد مطابق منویات رهبری باشیم.

فعالان بخش خصوصی(اعضای اتاق بازرگانی) نیز نقشه ای که می تواند در جهت پیشبرد برنامه های دولت دوازدهم قرار گیرد را “تغییر تیم اقتصادی دولت عنوان می کنند و معتقدند «ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم سدی بر سر راه برنامه های دولت بوده است».

*ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت یازدهم تکرار نشود

مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران در این خصوص گفت: به اعتقاد من تیم اقتصادی دولت یازدهم به هیچ عنوان با هم هماهنگ نبودند و ایده مشترکی برای حل مسائل نداشتند.

وی تاکید کرد: نگاه پوپولیستی در تیم اقتصادی دولت یازدهم نوسان داشت. دولت از طرفی حذف یارانه افراد غیر نیازمند را نتوانست اجرا کند و از سوی دیگر به دنبال اصلاح ساختارهای اقتصادی بود.

پورقاضی تصریح کرد: به نظر من دولت دوازدهم باید در نخستین گام سیاست آزادسازی اقتصادی را اجرا کند.

*نجات اقتصاد کشور در گرو تغییر نگاه تیم اقتصادی دولت

علی اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز بر ضرورت تغییر در تیم اقتصادی دولت تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تیم اقتصادی دولت یازدهم خدماتی را انجام داد ولی هماهنگی و انسجام لازم را در آن تیم ندیدیم لازم است از رئیس دولت دوازدهم بخواهیم در دولت دوازدهم با انتخاب تیم اقتصادی منسجم و همسو به رفع مشکلات ناشی از این عدم هماهنگی پایان دهد.

وی ادامه داد: نجات اقتصاد کشور از بن بست هایی که طی سال های قبل دچار آن شده بود به این تغییر نیاز داشته و امیدواریم دولت دوازدهم بتواند از ظرفیت های مطلوبی که در اقتصاد ایجاد شده است نهایت استفاده را داشته باشد.

جمعه ای تاکید کرد: باید حتما در انتخاب وزرای اقتصادی دقت و حساسیت ویژه وجود داشته باشد تا اعضای دولت در پیشبرد اهداف اعلامی از سوی رئیس جمهور اتفاق نظر داشته باشند.

نکته قابل توجه آنکه، کارشناسان حامی دولت هم خواهان خانه تکانی در حلقه اقتصادی دولت “روحانی هستند، خبرگزاری دولت در گفتگو با یکی از کارشناسان اقتصادی همسو با دولت از اولویت های اقتصادی دولت آینده سوال کرد که مهدی پازوکی در پاسخ بر ارتقای تیم اقتصادی دولت تاکید کرد و پاسخ داد: اولین اقدام در دولت دوازدهم باید ارتقای تیم اقتصادی دولت باشد و گام بعدی باید کنار گذاشتن افرادی که فاقد تخصص و دانش مربوطه هستند، باشد.

*تیم اقتصادی دولت نیاز به وحدت و انسجام دارد

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن انتقاد از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم بر همگرایی و اتحاد تیم اقتصادی قوه مجریه اشاره می کند و می گوید:قطعا باید تغییراتی در تیم اقتصادی دولت، بخصوص دستگاه های تخصصی این حوزه مانند؛ بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارت خانه های که در زمینه اقتصاد فعالیت دارند، ایجاد خواهد شد.

به اعتقاد این نماینده مجلس : نکته قابل توجه در این خصوص این است که در حال حاضر نیاز به وحدت و انسجام در تیم اقتصادی دولت احساس می شود.

آنچه روشن است، برخی نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و اعضای پارلمان بخش خصوصی بر این باور هستند که میانگین سنی تیم اقتصادی دولت بالاست و تحرک لازم را ندارد. حال کمتر از دو ماه دیگر آرایش کابینه دولت دوازدهم تعیین می شود آیا رئیس جمهور حاضر خواهد شد به مطالبات کارشناسان و نمایندگان مبنی بر تغییر تیم اقتصادی دولت پاسخ مثبت دهد؟

نظر شما