شناسهٔ خبر: 137006 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

در بحبوحه تنش با کره‌شمالی؛

آمریکا سامانه ضدموشکی را با موفقیت آزمایش کرد

سامانه ضدموشکی مقام‌های آمریکایی می‌گویند این کشور برای نخستین بار یک سامانه دفاعی برای هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از «رویترز»، ارتش آمریکا، سه‌شنبه اعلام کرد که در نخستین آزمایش عملی سامانه ضد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، یک موشک شبیه‌سازی شده را با موفقیت هدف قرار داده است.

طبق این گزارش، ارتش آمریکا این موشک بالیستیک فراقاره‌ای را از «کواجالین» در جزایر «مارشال» در اقیانوس آرام به سمت امریکا شلیک کرده است و سپس سامانه ضدموشکی مستقر در پایگاه هوایی «وندنبرگ» کالیفرنیا، با شلیک یک موشک رهگیر این موشک قاره‌پیما را هدف قرار داده است.

آژانس دفاع موشکی اعلام کرده است، این آزمایش برای مقابله با موشک قاره‌پیما با موفقیت آنجام شده است.

«جیم سیرینگ» مدیر سازمان دفاع موشکی در بیانیه‌ای گفت: «این سامانه دفاع موشکی نقشی حیاتی در حفاظت از کشورمان ایفا می‌کند، و این آزمایش نشان می‌دهد که ما مجهز به یک بازدارندگی قوی و قابل اعتماد برای از بین بردن هرگونه تهدید هستیم.»

«جف دیویس» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: «این سیستم تنها یکی از امکان‌هایی است که ما برای مقابله با تهدیدهای احتمالی در اختیار داریم.»

در حالی خبر آزمایش این سامانه ضد موشک‌های قاره‌پیما مطرح شده است که کره‌شمالی ظرف ۳ هتفه اخیر ۳ آزمایش موشکی انجام داده است.

کره‌شمالی که در تلاش برای تولید موشک قاره‌پیما است، طی هفته‌های اخیر موشک‌های بالیستیک میان‌برد و دوربردی را آزمایش کرده است. پیونگ‌یانگ می‌گوید این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت روز دوشنبه، همراه با رهبران کره‌جنوبی و ژاپن، آزمایش موشکی کره‌شمالی را محکوم و اعلام کرد که پیونگ‌یانگ با شلیک یک موشک بالستیک دیگر، بی‌احترامی بزرگی را به چین نشان داد.

با این حال، پنتاگون تاکید دارد که آزمایش روز سه‌شنبه سامانه زمینی رهگیری موشک‌های دور بردش از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است و صرفا با هدف کره‌شمالی انجام نمی‌شود بلکه هدف از آن، قابلیت آمریکا در به چالش کشیدن هرگونه تهدید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

آزمایش موشکی پنتاگون شامل نسخه جدیدی از موشک رهگیر زمینی دور برد ارتش این کشور می‌شود که در حال حاضر در آلاسکا و کالیفرنیا قرار دارد. بر اساس اعلام مقامات پنتاگون، این برنامه موشکی بیش از یک دهه است که وجود دارد اما تنها حدود نیمی از آزمایش های آن موفقیت‌آمیز بوده است.

نظر شما