شناسهٔ خبر: 136927 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افت شدید بارگیری صادراتی در بنادر کشور/رشد تخلیه اقلام وارداتی

بندرچابهار سازمان بنادر در اقدامی عجیب گزارش عملکرد ماهیانه اردیبشهت ۹۶ را بدون ارائه آمار مقایسه ای با مدت مشابه سال گذشته منتشر کرد که شائبه افت شدید صادرات و افزایش واردات را ایجاد می‌کند.

به گزارش «نماینده» سازمان بنادر و دریانوردی که آمار عملکرد این سازمان را از سال ۸۳ و به تفکیک هر ماه و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل و ماه قبل از آن منتشر می کرد، این بار در اقدامی سؤال برانگیز اقدام به انتشار گزارش عملکرد اردیبهشت ماه بنادر کشور به صورت کلی و تنها با ذکر میزان تناژ در ماه قبل کرده است و هیچ گونه مقایسه ای میان این ماه با مدت مشابه سال ۹۵ و فروردین ماه ۹۶ ارائه نکرده است.

با این حال در گزارش عملکرد اردیبهشت ماه ۹۶ می توان با اندکی تفحص، افت شدید عملکرد بنادر را مشاهده کرد. به عنوان نمونه در تاریخ یک اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت ۹۶، میزان تخلیه و بارگیری کالا ـ مجموعا ۱۱ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۱۴۵ تن بوده که همین شاخص در مدت مشابه سال ۹۵، ۱۳ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۹۴ تن اعلام شده بود که به معنی افت عجیب ۲ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۴۹ تنی تخلیه و بارگیری در سال جاری است.

همچنین با مقایسه تخلیه و بارگیری انواع کالاها در اردیبهشت امسال و اردیبهشت پارسال مشاهده می شود که در همه موارد اعم از کالاهای اساسی، نفتی، کانتینری، خشک و مایع، واردات سال جاری این کالاها بسیار بیشتر از صادرات آنها در سال گذشته بوده است به عنوان نمونه تنها در بخش کالای فله مایع، میزان تخلیه در اردیبهشت امسال ۱۵۶ تن بوده که تخلیه همین کالا در اردیبهشت ۹۵، تنها ۲۴ تن بوده است. یا در خصوص تخلیه کالای کانتینری در اردیبهشت سال جاری، یک میلیون و ۴۳۶ هزار تن کالا تخلیه شد؛ اما در اردیبهشت سال گذشته کمی بیش از یک میلیون تن کالای کانتینری از شناورها تخلیه شده است که رشد بیش از ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

از دیگر اقدامات عجیب سازمان بنادر در تهیه این گزارش، عدم ارائه درصد از مقایسه تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور است؛ اما عجیب تر آنکه در گزارشات پیشین، شاهد درج صادرات و واردات بودیم که رقم آن با تخلیه و بارگیری متفاوت است؛ به این معنا که هر تخلیه ای به معنای واردات نیست و هر بارگیری ای به معنای صادرات نیست؛ اما در گزارش عملکرد اردیبهشت ماه ۹۶ کوچکترین اشاره ای به حجم صادرات و واردات کالا از بنادر کشور نشده است که این موضوع جای تعجب دارد.

یکی دیگر از موارد عجیب در گزارش عملکرد ماهانه اردیبهشت ماه بنادر ایران، تفاوت باورنکردنی بارگیری فرآورده های نفتی- اگر میزان بارگیری را به معنای صادرات بگیریم- در این ماه با مدت مشابه سال گذشته است؛ به گونه ای که در اردیبهشت سال ۹۵ میزان ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن انواع فرآورده های نفتی از بنادر ایران بارگیری شده است اما در اردیبهشت امسال، تنها یک میلیون و ۹۴۰ هزار تن انواع فرآورده های نفتی به شناورهای نفتکش وارد شده که کاهش ۷۰۰ هزار تنی صادرات نفت خام از ایران به دیگر کشورها را نشان می دهد.

معلوم نیست علت این اقدام بی سابقه و سنت شکنانه سازمان بنادر و دریانوردی در ارائه گزارش عملکرد نه چندان شفاف اردیبهشت ماه سال جاری چیست؟  این اقدام سازمان بنادر شائبه منفی شدن تراز تجاری کشور و سنگین شدن کفه واردات نسبت به صادرات را ایجاد کرده است.

نظر شما