شناسهٔ خبر: 136925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایران ده‌ها قاسم سلیمانی تربیت کرده

موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق می‌گوید: تفکر غربی در فهم نگرش انقلابی ایران و خط مقاومت که قهرمانان متعددی در منطقه تربیت کرده، ناتوان و شکست خورده است؛ نگرشی که ده‌ها نفر مثل سردار قاسم سلیمانی را تربیت کرده است.

به گزارش «نماینده» «موفق الربیعی» نماینده فعلی پارلمان، مشاور سابق امنیت ملی عراق و مجری اعدام صدام به سئوالات مختلف درباره اوضاع داخلی عراق به ویژه مسئله امنیت، نیروهای حشد شعبی و تاثیرات این نیروها، نقش جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد نبرد مقدس با تروریسم تکفیری و چگونگی مبارزات انقلابیون عراقی پیش از سرنگونی صدام و ... پاسخ داده است که بخش اول آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

حیدرالعبادی مجوز محدود کردن حشد شعبی را ندارد

موضع واقعی دولت عراق در قبال حشد شعبی چگونه است، برخی گفته‌اند حیدرالعبادی در سفر به آمریکا درباره حشد شعبی سازش کرد و امتیازهایی به ترامپ داد، اما اظهارات العبادی بر خلاف آن بود، حقیقت چیست؟

موفق الربیعی :‌ خیر، نمی‌تواند، آقای العبادی اختیار و مجوز دادن امتیاز درباره حشد شعبی و یا تعرض به حشد شعبی را ندارد، زیرا حشد شعبی اکنون برایش به یک قانون تبدیل شده است.  مجلس نمایندگان عراق قانونی را تصویب کرد مبنی بر اینکه حشد شعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق همانند نیروهای یگان مبارزه با تروریسم هستند، به همین دلیل دولت باید آنچه را پارلمان تصویب کرده، اجرا کند. اینکه آمریکا چه می‌خواهد یا سعودی چه می‌خواهد و دیگران چه می‌خواهند برایمان مهم نیست، آنچه برای ما اهمیت دارد، آن چیزی است که برای امنیت ملی عراق به آن نیاز داریم.  آیا ما به حشد شعبی برای امنیت ملی عراق نیاز داریم؟ بله به آنها نیاز داریم، دلیل این است که طی سه سال اخیر، این نیرو، نظام را از خطری که وجودش را تهدید می‌کرد، حفظ کرده است، آن خطر این بود که داعش در ۱۰ کیلومتری این مکانی که اکنون در آن نشسته‌ایم، یعنی کاظمین مقدس در بغداد، قرار داشت، داعشی‌ها در ۱۰ کیلومتری این مکانی که اکنون هستیم، بودند، حرم امام موسی بن جعفر سلام‌الله علیه در تیررس سلاح‌هایشان بود، اما حشد شعبی و ارتش عراق به دفع آنها پرداختند و داعشی‌ها اکنون نفس‌های آخرشان را در شهر موصل می‌کشند.

تسنیم : برخی می‌گویند که حشد شعبی پس از نبرد موصل، تحت عنوان گروه‌های مقاومت یا فرماندهان حشد شعبی به سمت فعالیت سیاسی روی خواهد آورد، این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا واقعا می‌تواند وارد این فعالیت‌ها شود؟

موفق الربیعی: نیروهای مسلح عراق مجوز ورود به فعالیت سیاسی ندارند.  حشد شعبی هم بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند، بنابراین نمی‌توانند وارد فعالیت سیاسی شوند، اما گروه‌های اسلامی مقاومت و بازدارنده‌ای وجود دارند که شاخه نظامی آنها بخشی از حشد شعبی شده است و شاخه سیاسی آنها خارج از حشد شعبی یعنی خارج از نیروهای مسلح قرار داشته و حق دارند در فعالیت سیاسی و انتخابات مشارکت کنند.

درگیری حشد شعبی با سایرین، واقعیت ندارد، آرزوی غربی‌هاست

برخی می‌گویند که پس از آزادسازی موصل، میان فرماندهان حشد شعبی یا بین حشد شعبی و پیشمرگه یا بین پیشمرگه و اعراب درگیری رخ خواهد داد، آیا نشانه‌های واقعی در این زمینه وجود دارد؟

موفق الربیعی : اعتقادی به اینکه درگیری رخ خواهد داد، ندارم، این مسئله نگرانی‌های غربی و در حقیقت آرزوی آنهاست، آنها آرزو می‌کنند درگیری شیعی - شیعی یا کردی - کردی یا سنی - سنی یا عربی - کردی یا سنی - شیعی رخ دهد.  برخی کشورهای همسایه و حتی برخی کشورهای اروپایی و آمریکا هم چنین آرزویی دارند، ولی این آرزوی آنهاست که در واقعیت جایی ندارد.

ایران بر خلاف آمریکا، بدون چشمداشت از عراق دفاع کرد

موفق الربیعی : معتقدم برادر حاج قاسم سلیمانی پیش از سال ۲۰۰۳(سرنگونی صدام) از معارضان عراقی حمایت کرد و از دولت جدید عراق هم طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ حمایت کرد، در سال ۲۰۱۴، هنگامی که عراق و دولت جدید آن مورد تهدید وجودی قرار گرفتند، برادر قاسم سلیمانی حمایت‌هایش را از دولت عراق افزایش داد وطی ۲۴ ساعت سلاح و مستشاران ایرانی برای حمایت از عراق وارد بغداد شدند، در حالی که ایالات متحده آمریکا با تاخیر اقدام کرد و اولین عملیات حمایتی با جنگنده‌های ائتلاف بین‌ المللی پس از سه ماه صورت گرفت، یعنی حمایت ایران در خلال ۲۴ ساعت از طریق حاج قاسم سلیمانی و سلاح و مستشاران و تحلیلگران انجام شد، و اگر باز هم اقتضا کند و نیاز باشد و ما درخواست نیرو کنیم، باز هم نیرو برای کمک ما اعزام خواهند کرد، اما آغاز حمایت آمریکا از ما بیش از سه ماه طول کشید، حمایت آمریکا مشروط و با بهای سنگینی بود، آنها به ما می‌گفتند نخست‌وزیر خود را تغییر دهید، دولت خود را تغییر دهید تا از شما حمایت کنیم، اما حمایت ایران بدون قید و شرط بود، ایران اصلا هیچ بهایی برای این حمایت درخواست نکرد، حمایت ایران به خاطر دفاع از عراق بود، قطعا امنیت و ثبات عراق، امنیت و ثبات ایران است.

چرا تمرکز رسانه‌ای بر سردار قاسم سلیمانی قرار دارد؟ با وجودی که ایشان هم در چارچوب مستشاران به عراقی‌ها مشاوره می‌دهد و چه بسا ده‌ها مستشار ایرانی در عراق باشند با این حال می‌بینیم که برخی رسانه‌های عربی و عراقی بر سردار سلیمانی تمرکز کرده و برای تخریب وی تلاش می‌کنند، رسانه‌های سعودی و جهانی و برخی رسانه‌های عراقی در این زمینه فعالیت می‌کنند، نظر شما چیست؟

موفق الربیعی : من بارها با برادر  «قاسم سلیمانی»  دیدار کرده‌ام، او را از باهوش‌ترین افرادی دیدم که می‌شناسم، وی نگرش و تفکر استراتژیکی در سطح بین‌المللی و تفکر بسیجی دارد، معمولا انسان یا از لحاظ استراتژیک نظامی باهوش می‌شود یا از نظر استراتژیکی سیاسی، ولی قاسم سلیمانی در هر دو مورد انسان باهوشی است. مسئله دوم، نگرش و تفکر غربی است که می‌خواهد به طور کلی انسان را تحلیل و ارزیابی کند، اما نمی‌تواند نگرش ایرانی را درک و تحلیل کند که اگر نگوییم میلیون‌ها نفر، ده‌ها نفر مثل قاسم سلیمانی از آن شکل گرفته است، این تفکر غربی نمی‌تواند این حالت را درک کند، نگرش غربی در فهم تربیت قهرمانان متعددی که انقلاب اسلامی و خط مقاومت و بازدارندگی در منطقه تربیت کرده است، ناتوان و شکست خورده است.  ولی حاج قاسم سلیمانی فرد متمایز و منحصر به فردی است.  نمی‌توانند بگویند که انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی در منطقه شکست خورده، بلکه پیروز شده و پیروزی‌ها هم واضح و آشکار است، آنها نمی‌توانند بگویند که ایران دولت قدرتمندی در منطقه ایجاد نکرده است، آنها نمی‌توانند از اسلام محمدی که جمهوری اسلامی ایران به آن عمل می‌کد، ایرادی بگیرند به همین سبب برای خدشه وارد کردن به افراد تلاش می‌کنند، برای تخریب افراد با از بین بردن تجربه تلاش می‌کنند.

شما در زمان صدام در صف معارضان قرار داشتید، معارضان عراقی چگونه از انقلاب اسلامی تاثیر پذیرفتند، آیا از صدور انقلاب اسلامی تاثیر گرفتند؟

موفق الربیعی : ما جزو معارضان بودیم، ‌ هنگامی که در عراق بودیم، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، ما برای تکمیل نبرد سیاسی به دو - سه سال زمان نیاز داشتیم، ولی انقلاب اسلامی به ما جرات و شهامت و شجاعت داد و عملیات ما را تسریع بخشید و فعالیت سیاسی خود را در چندین مرحله با سرعت و پیشرفت به پیش بردیم، انقلاب اسلامی و امام(قدس‌سره) به ملت‌ها شجاعت و جرات بخشید تا علیه حکام خود به پا خیزند، ملت‌ها از ببرها می‌ترسیدند، ولی امام خمینی(قدس‌سره) ‌ اثبات کرد که این حاکمان و این دیکتاتورهای مستبد در حقیقت ببرهای کاغذی هستند به این دلیل که قوی‌ترین حاکمان منطقه که شاه بود را امام(قدس‌سره) سرنگون کرد

شما در کتاب خود با عنوان «خط سازش و خط امام» که من چند سال پیش صفحاتی از آن را مطالعه کردم، از این مسئله صحبت کرده بودید، آن هم در زمانی که هیچ کس درباره این موضوع حرفی نمی‌زد، این موضوع در آن موقع چگونه به ذهن شما متبادرشد؟

موفق الربیعی : برای من بسیار واضح بود که امت اسلام به ویژه ملت‌های عربی نمی‌توانند پابرجا و استوار باشند مگر با حرکت در خط امام(قدس‌سره). ما پیش از انقلاب اسلامی ایران و قبل از پیروزی انقلاب معتقدم بودیم که ابتدا قاعده را تغییر دهیم تا بعد از آن هرم تغییر کند، امام(قدس‌سره) در عمل عکس نظریه ما را ثابت کرد، ایشان راس هرم را تغییر داد که متعاقب آن قاعده هم تغییر کرد، زیرا ایشان اعتقاد داشتند که قاعده مسلمان است و اسلام را دوست دارد و این مذهب را دوست دارد، ولی حکام فاسد هستند، ما چه چیزی را تصور می‌کردیم، البته این نظریه اخوان المسلمین هم بود، آنها هم همین تصور و دیدگاه ما را داشتند، ‌ تصور می‌کردیم که این مردم، ‌ مسلمان نیستند، ملت‌ها مسلمان نیستند و تعلقی به اسلام ندارند، امام عکس این نظریه یعنی نظریه ما در جنبش اسلامی عراق و نظریه اخوان المسلمین در مصر و جهان اسلام را اثبات کردند.  اینکه تغییر باید از بالا شروع شود، زیرا ملت‌های ما، ملت‌های مسلمانی هستند و همچنین ملت‌ها جسور شدند و علیه دیکتاتوری به پا خاستند، آن هم با دستانی خالی و بدون سلاح، سلاحی وجود نداشت، یعنی امتی که سلاح نداشت تظاهرات میلیونی راه انداخت که به سرنگونی شاه ایران منجر شد، امت ۳۰ سال تظاهرات کرد، یعنی پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، در مصر تظاهرات کرد و حاکم مصر را سرنگون کرد، امتی بدون سلاح، این حاکم را سرنگون کرد، بنابراین، نظریه این است که ملت‌ها حتی اگر مسلح نباشند، می‌توانند ظالمان و مستبدان را سرنگون کنند.

ادامه دارد...

نظر شما