شناسهٔ خبر: 136874 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام سلیمی در گفتگو با «نماینده» مطرح کرد:

هیئت‌رئیسه مجلس به افراد باتجربه و توانمند نیاز دارد/ زیاده‌خواهی برخی سیاسیون از کرسی‌های هیئت‌رئیسه

علیرضا سلیمی

حجت‌الاسلام سلیمی، نماینده محلات در گفتگو با «نماینده» با اشاره به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «در رایزنی‌های بین فراکسیونی گفتگوهایی صورت گرفته اما بعضی از فراکسیون‌ها تا این لحظه تن به تقسیم و توزیع پست‌های هیئت‌رئیسه ندادند.»

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «برخی از فراکسیون‌ها مایل به همکاری در این بحث نبودند و به دنبال این هستند که سهم بیشتری از کرسی‌های هیئت‌رئیسه را به خود اختصاص دهند.»

وی با اشاره به نظام مجلس در سایر کشورهای دنیا که ریاست مجلس نقش سخنگویی را دارد گفت: «در دیگر کشورها ریاستی همچون سایر ارگان‌ها بر مجالس معنا ندارد. به عبارت روشن‌تر هیچ‌کس نماینده‌تر از نماینده دیگر نیست. هیئت‌رئیسه هم برای تمشیت امور مجلس تشکیل می‌شود و نباید هیئت‌رئیسه درگیر مسائل سیاسی باشد.»

سلیمی خاطرنشان کرد: «هیئت‌رئیسه مجلس را باید افرادی تشکیل دهند که توانمندتر، عاقل‌تر باشند و تدبیر و تجربه بیشتری داشته باشند. اعضای هیئت‌رئیسه باید نگاه فراجناحی داشته باشند و نگاه ملی آن‌ها بر مسائل منطقه‌ای ترجیح داشته باشد.»

نماینده محلات افزود: «تقوا برای کسانی که بر این کرسی تکیه می‌زنند بسیار مهم است چون مسائل مالی و غیرمالی مجلس به دست این افراد داده می‌شود.»

حجت‌الاسلام سلیمی درخصوص شاخصه‌های لازم برای حضور در هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «در اداره مجلس باید به سراغ افراد توانمندِ متخصصِ باتقوا برویم که مصالح ملی را تشخیص می‌دهند و خطوط قرمز کشور را درک می‌کنند. کسانی که از شأن و اقتدار مجلس دفاع کنند. مجلس یک قوه است، امام فرمودند مجلس در رأس امور است و افرادی باید انتخاب شوند که مجلس را در رأس نگه دارند. هیئت‌رئیسه مجلس هستند که می‌توانند با عملکرد خود مجلس را در رأس امور نگه دارند و یا مجلس را به ذیل امور نزول دهند.»

سلیمی گفت: «مجلس تابع وزارتخانه‌ها نیست، نماینده مجلس تابع فرماندار و وزیر نیست، متأسفانه کار به جایی رسیده که بعضی نمایندگان خود را کارمند وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها محسوب می‌کنند. این‌گونه رفتارها امروز به جایگاه مجلس لطمه زده است.»

نظر شما