شناسهٔ خبر: 136870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انتقاد دوباره ترامپ از عدم تامین بودجه ناتو توسط برخی اعضا

ترامپ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آخرین نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، پایتخت بلژیک، بار دیگر زبان به انتقاد از کشورهایی گشود که به گفته وی به تعهد خود در قبال تامین بودجه ناتو عمل نمی‌کنند و سهم کمتری می‌پردازند.

به گزارش «نماینده» به نقل از یورونیوز، اما بودجه ناتو چگونه و توسط چه کشورهایی تامین می‌شود؟ بودجه سالانه ناتو صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم این سازمان می‌شود و ۲۸ عضو آن، متشکل از ۲۶ کشور اروپایی در کنار آمریکا و کانادا تامین‌کننده این بودجه هستند.

بودجه‌های مستقیم ناتو
بودجه‌های مستقیم ناتو شامل سه بخش بزرگ غیرنظامی، نظامی و سرمایه‌گذاری‌های امنیتی است. بودجه سالانه مستقیم این سازمان بیش از ۲ میلیارد یورو است که بخش عمده آن توسط چهار کشور ایالات متحده امریکا (۲۲.۱۴ درصد)، آلمان (۱۴.۶۵ درصد)، فرانسه (۱۰.۶۳ درصد) و بریتانیا (۹.۸۵ درصد) تامین می‌شود.

بودجه غیرنظامی شامل بودجه لازم برای تامین هزینه‌های اداری، پرسنل و تجهیزات غیرنظامی می‌شود. رقم این بودجه در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۳۵ میلیون یورو رسید.

بودجه نظامی ناتو که رقم آن در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱.۲۹میلیارد یورو رسید صرف نگهداری از کل تشکیلات فرماندهی ناتو می‌شود.

بودجه لازم برای سرمایه گذاری‌های نظامی و توسعه برنامه‌های امنیتی ناتو صرف برنامه‌هایی مانند ارتقاء سیستم‌های اطلاعاتی یا تامین زیرساخت‌ها برای عملیات فراقاره‌ای، برای مثال ساخت فرودگاه، و در مجموع افزایش قابلیت‌ها و توان نظامی ناتو می‌شود. هزینه تامین این برنامه‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۶۵۵ میلیون یورو رسید.

بودجه‌های غیرمستقیم
بودجه‌های غیرمستقیم ناتو از محل بودجه‌های ملی تخصیص یافنه به نیروهای مسلح کشورهای عضو تامین می‌شود. هر کدام از این کشورها به تجهیز ارتش خود می‌پردازد و سپس به وقت نیاز امکات نظامی مورد نیاز ناتو را در اختیار این سازمان قرار می‌دهد.

یکی از عمده موارد اختلاف میان امریکا و کشورهای اروپایی در موضوع بودجه ناتو، موضوع تامین بودجه غیرمستقیم این سازمان است.

بنا بر تصمیم اعضای ناتو در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی، کشورهای عضو متعهد شده‌اند تا بودجه دفاعی خود را طی ۱۰ سال به تدریج تا به میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان افزایش دهند. تاکنون تنها کشورهای یونان، استونی، بریتانیا و لهستان به این تعهد دفاعی عمل کرده‌اند.

دونالد ترامپ تاکنون بارها آلمان را متهم کرده است که به تعهدش در قبال تامین بودجه غیرمستقیم ناتو عمل نمی کند، بویژه با استناد به اساسنامه ناتو که تصریح می کند کشورهایی در تامین هزینه غیرمستقیم ناتو نقش و سهم بیشتری دارند که در عملیات های ناتو مشارکت دارند.

بودجه دفاعی آلمان در حال حاضر تنها ۱.۲ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است. این کشور در دفاع از نرساندن سقف بودجه نظامی خود به رقم ۲ درصد تولید ناخالص داخلی می‌گوید که اگرچه از بسیاری از عملیات نظامی ناتو حمایت کرده است اما ارتش آلمان در این عملیات شرکت نداشته است. دوم اینکه در داخل این کشور، مقاومت شدیدی نسبت به افزایش بودجه نظامی وجود دارد.

بنا بر گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان در نشست ماه مارس ناتو گفت: «هیچ سیاستمداری در کشور من حاضر نیست بودجه نظامی را به سالانه ٧ میلیارد یورو برساند. برای رسیدن به این مرز، ما باید ناوهای هواپیمابری بخریم که نمی‌دانیم آن‌ها را کجا جا بدهیم». او در ادامه افزود: «بودجه دفاعی فرانسه، با داشتن یک زرادخانه پرهزینه اتمی، سالانه ٤ میلیارد دلار است».

تفاوت قابل ملاحظه در توان نظامی کشورهای عضو ناتو نیز از دیگر موارد اختلاف است. آن دسته از کشورهای اروپایی که با بحران اقتصادی دست به گریبان بودند در سالهای اخیر حاضر به افزایش بودجه نظامی خود نشدند. بویژه آنکه این کشورها باید برای افزایش بودجه نظامی، از بودجه بخش‌های رفاهی، آموزشی و خدمات عمومی می کاستند؛ امری که نارضایتی داخلی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی همواره نگران این هستند که آمریکا با تامین بیش از ۷۰ درصد بودجه ناتو در پی نفوذ روزافزون بر این اتحاد نظامی در زمینه انتخاب ماموریت‌های‌ ناتو و محتوای آنهاست.

آمریکا به عنوان برترین قدرت اقتصادی ناتو ۳.۶۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه دفاعی اختصاص داده است و بیش از ۷۰ درصد از بودجه ناتو را تامین کند.

برچسب‌ها:

نظر شما