شناسهٔ خبر: 136836 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ادعای ترامپ علیه ایران غیرمنطقی و مضحک است

شمخانی.jpg دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: جالب است نخستین سفر ترامپ به کشوری انجام شده که عامل حادثه ۱۱ سپتامبر بوده و کارخانه تولید تروریست برای منطقه است، ولی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند.

به گزارش «نماینده»، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به منظور شرکت در اجلاس بین المللی مقامات امنیتی مسکو به روسیه سفر کرده بود طی مصاحبه‌ای با روزنامه «کامرسانت» دیدگاه خود در مورد اتهامات وارده به تهران از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، مشارکت نظامیان ایران در حفظ امنیت مناطق کاهش تنش در سوریه و ابتکارعمل‌های دیپلماتیک روسیه را بیان کرده است.  

شمخانی در مورد ادعای ترامپ در مورد اینکه گویا ایران به در بی‌ثباتی خاورمیانه نقش داشته و حامی تروریسم است، گفت: «این اتهامات کاملا بی پایه و اساس است و به هیچ وجه واقعیت ندارد و قطعا جامعه بین المللی هم این ادعاها را جدی تلقی نخواهد کرد. باید دید چه کسی واقعا از تروریسم حمایت می کند. ایران اکنون حدود ۴۰ سال است که در حال مبارزه با تروریسم است و ما تاکنون چندین هزار نفر کشته در این مبارزه داده ایم. آمریکایی ها بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر تازه متوجه شدند تروریسم چیست، در حالیکه ما شاهد هستیم که ترامپ نخستین سفر خارجی خود را به کشوری انجام داده که دقیقا کارخانه تولید تروریست محسوب می شود.»

این مقام بلندپایه امنیتی ایران افزود: «امروزه همه دیگر می دانند که تفکر وهابیت، پول بدست آمده از فروش نفت و نارضایتی سیاسی بوجود آمده از حکومت موروثی در عربستان سعودی، همه اینها جوانان تندرویی را بوجود آورده که قدرت بی ثبات کردن اوضاع در ریاض را ندارند، ولی ممانعتی برای اعزام آنها به سوریه، یمن و عراق وجود ندارد. در حقیقت نقاله تولید تروریست در عربستان دائما در حال گردش است. شما اگر دقت کنید، هیچیک از تروریستها در هیچ نقطه از جهان نه شیعه هستند و نه ایرانی. باید پرسید چه کسی حمله یازده سپتامبر را سازماندهی کرد؟ چه کسی هر از چند گاهی در گوشه ای از اروپا انفجار تروریستی انجام می دهد؟ چه کسی افراد تندرو در قفقاز را برای اقدامات تروریستی در روسیه آموزش می دهد؟»

تنها ائتلاف واقعی ضدتروریستی، ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق است

وی تاکید کرد: «بنابراین می بینید که اتهامات ترامپ کاملا غیرمنطقی و مضحک است. امروزه تروریستها در سوریه و عراق، در واقع ابزاری برای اجرای سیاست آمریکا در منطقه هستند و تنها ائتلافی که واقعا در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است، ائتلاف بین ایران، روسیه، سوریه و عراق است و در همین راستا دبیران شورای امنیت چهار کشور در حاشیه اجلاس مسکو، مذاکرات ویدئویی سازنده ای با یکدیگر داشتند.»

علی شمخانی در مورد نقش ایران در اجرای تفاهمنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه توضیح داد: «ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات در سوریه بسیار جدی است و اگر از ایران خواسته شود تا اقدامات مضاعفی انجام دهد، از جمله اعزام نظامیان خود برای حفظ نظم و امنیت در مناطق کاهش تنش، ما آمادگی داریم تا این مسئله را بررسی کنیم.»

دولت سوریه به آمریکا اجازه حضور در خاکش را نمی دهد

وی با مشارکت آمریکایی ها در تامین امنیت مناطق امن در سوریه مخالفت کرده و در مورد مذاکراتی پیرامون این مسئله بین مسکو و واشنگتن، گفت: «سوریه دارای دولتی قانونی است و تنها مقامات دمشق می توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند که چه کسانی حق دارند در خاک کشور آنها حضور داشته باشند. آمریکایی ها آشکارا از تروریسم و بی ثباتی در سوریه حمایت می کنند و دولت سوریه مایل نیست که آنها را در خاک خود ببیند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خصوص حمایت از ابتکارعمل روسیه در زمینه مقابله جمعی با جنایات اطلاعاتی نیز یادآور شد: «ما مایل هستیم تا جزییات بیشتر و دقیق تری در مورد این ابتکارعمل بداینم. ما با این مسئله موافق هستیم که باید با حملات سایبری به کشورها مقابله کرد. یکی از مشخصه های اصلی حملات سایبری، جنبه فراملیتی داشتن آن است و این قضیه مرز و اخلاق نمی شناسد و این بسیار خوب است که شورای امنیت روسیه در این زمینه فعال است و ما حاضر به مشارکت در این زمینه هستیم.»

نظر شما