شناسهٔ خبر: 136827 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وزیر نفت اعلام کرد؛

افزایش قیمت نفت در روزهای آینده

بیژن زنگنه/* وزیر نفت از افزایش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: پول تمامی محموله‌های صادراتی نفت ایران، به کشور برمی‌گردد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش «نماینده» به نقل از وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه شامگاه پنجشنبه (چهارم خردادماه) پس از پایان صد و هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دومین نشست مشترک اوپک و غیراوپک گفت: فردی امروز از من پرسید، اگر به شما بگویند که باید تولید خود را کاهش دهید، چه‌کار می کنید؟ گفتم، چه کسی جرات دارد به ما بگوید تولید خود را کم کنید. مگر کسی در اوپک می‌تواند به ما دستور دهد تولید را کم کنید؟ مگر این که تفاهم کنیم و بر مبنای اراده خودمان باشد که به آن وفادار هم هستیم.

وزیر نفت تاکید کرد: کسی جرات نمی کند به ما بگوید تولید خود را کم کنید، ما قوی، مقتدر و سربلندیم و امروز از همیشه مقتدرتر هستیم.

زنگنه اظهار داشت: این دوره در شرایطی به پایان می‌رسد که بسیاری از مشکلات وزارت نفت حل شده است، البته نمی توان گفت که همه مشکلات حل شده است، اما ما مسائل زیادی داشتیم که بسیاری از آنها برطرف شده است.

وزیر نفت ادامه داد: این نشست نسبت به نشست‌هایی که در سه سال گذشته در آن حضور داشتم، ساده بود و میان اعضا اتفاق نظر وجود داشت؛ به این معنا که اختلاف و بحثی وجود نداشت و نشست ۱۷۲ اوپک در محیطی آرام برگزار شد و تصمیم‌ها به سرعت و بدون مشکل اتخاذ گردید؛ همچنین در این نشست، آنچه بازار انتظار داشت را انجام دادیم که حتی فراتر از تحلیل‌های مطرح شده بود.

وزیر نفت درباره واکنش بازار به تصمیم نشست ۱۷۲ اوپک گفت: واکنش بازار نفت تا اندازه‌ای مرا شگفت زده کرد و شاهد افت قیمت‌ها بودیم؛ در حالی که نباید فضای بازار این گونه پیش می‌رفت، اما امیدواریم در روزهای آینده با توجه به مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مطرح شده در کنار اراده اعضای اوپک که تاکنون هم به معرض نمایش گذاشته شده است، قیمت‌ها اصلاح گردد و بر اساس انتظاری که داشتیم، روند افزایشی در پیش گیرد.

زنگنه ادامه داد: کشورهای غیر عضو اوپک هم در توافق کاهش عرضه، همراهی خوبی داشتند، شاید نخستین بار در تاریخ اوپک است که مراعات اعضا تا این اندازه خوب بوده است و کاهش تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک بیش از تصور من بود.

وی درباره میزان پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش تولید ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۹۵) اظهار کرد: میزان پایبندی اعضای اوپک نزدیک ۱۰۰ درصد و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک، بالای ۹۰ درصد بوده است.

وزیر نفت درباره این که آیا تداوم این روند می تواند قیمت نفت را در سطوح ۵۵ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه حفظ کند، تصریح کرد: نمی توان این موضوع را قطعی گفت، ما بر مبنای تحلیل ها و وضع بازار نفت، تصمیم ها را اتخاذ می کنیم؛ اما مسائل روانی و موضوعات ناشناخته هم است که برخی مواقع شرایط را تغییر می دهد؛ اما بر اساس قاعده این تصمیم اوپک باید قیمت نفت را به سمت اصلاح ببرد.

زنگنه درباره این که پیش از آغاز نشست ۱۷۲ اوپک شما اعلام کردید که ایران علاقه‌مند همکاری‌ با شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا است،  اظهار کرد: من به صراحت اعلام کردم شرکت‌های آمریکایی، اگر پیام مردم ایران درک شود، این بهترین وضع برای مشارکت است؛ زیرا مردم ایران پیام بسیار روشنی به جهانیان دادند و قدرتمندان دنیا باید این موضوع را درک کنند؛ ما به همسایگان خود و  جهان در کمال اقتدار و سربلندی، پیام صلح و دوستی دادیم.  

وی با بیان این که اکنون شرایط در مسیر خوبی جلو می رود و قیمت‌های جهانی نفت خام رو به اصلاح خواهد بود، درباره دیگر بخش‌های صنعت نفت گفت: وضع تولید گاز مطلوب شده و کارهای مهمی در این بخش انجام شده، شرایط تولید نفت خام از بحران خارج شده است و بسیاری از طرح‌های مهم در مسیر اجرا قرار گرفته اند.

وزیر نفت ادامه داد: در باره الگوی جدید قراردادهای نفتی در کشور به اجماع رسیده‌ایم و از بحرانی که می خواستند برایمان درست کنند خارج شده ایم، فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به نتیجه رساندیم و هم اکنون پول همه محموله‌های صادراتی نفت خام ایران به کشور باز می گردد.

نظر شما